Nekromanti Första intrycket av Fantasy! version 3

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Sitter på tåget hem från Stockholm där jag passade på att lägga vantarna på Fantasy!, Sci-fi! och Action!
Har hunnit skumma igenom Fantasy! och tycker att alla förändringar är till det bättre men hade gärna sett lite till.

De bästa sakerna var införandet av Smidighet, regler för magi så att även rollpersonerna kan vara magiker samt att erfarenhetstärningarna bytts till Erfarenhetspoäng.
När det gäller erfarenhetspoängen så tycker jag dock att kostnaden för att höja Egenskaper borde vara baserat på hur mycket man höjt dem snarare än vad man har, för att de olika yrkena ska ha lättare att behålla sin Särart. Exempelvis att det kostar 10 EP första gången man höjer en egenskap, 15 EP andra gången och 20 EP den tredje. Dessutom tycker jag inte att man borde kunna höja TKP annat än genom Stridsvana. En massa TKP leder bara till pingpongstrider.

Det som jag mest hade hoppats på och inte fick var lite roligare vapen för vapnen är väldigt tråkiga och det är lite för lite skillnad på en knytnäve och en maffig yxa, även om rollpersonen ska vara den som gör mest skillnad. Slutligen förstår jag inte varför man inte har samma system för att slå skada som för att slå handlingsslag.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att Fantasy! har några av de bästa reglerna på marknaden (i alla fall efter lite hemmafixande) och jag ser fram emot expertreglerna.
 
Top