WRNU Förslag på ny moderering: utvisning

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Något jag tycker verkar vara återkommande i trådar som "spårar ur" är att det oftast är en minoritet (ibland bara en enda användare) som medelst små glirningar, pikar, metakommentarer, halmgubberi och liknande får tråden att spåra ur och bli nedstängd. Majoriteten av användarna verkar kunna diskutera även potentiellt brandfarliga ämnen utan att slå gnistor i varje inlägg. Vore inte ett vettigt verktyg i moderatorkårens verktygslåda att kunna utvisa vissa användare från en viss tråd? D.v.s. "X, du argumenterar på ett destruktivt sätt i den här tråden. Du får inte skriva något mer i den."

Jag tror att fördelarna är följande:
1) tröskeln för att stänga av någon från en tråd är mindre än att stänga av någon från forumet i sin helhet, vilket gör det till en åtgärd som är lättare att ta till
2) enskilda användare kan inte döda potentiellt intressanta och viktiga diskussioner
3) det är mindre av ett straff mot individen och mer av en positiv åtgärd för ett bättre diskussionklimat
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har velat lyfta frågan som Vimes tar upp själv, men har inte haft tid eller ork. En låst tråd blir ofta mer att man straffar alla, och ibland blir det alla utom de som inte kunde uppföra sig eftersom ibland verkar det tyda på att personen inte har något intresse av att diskussionen ens förs. Att den stoppas kan mycket väl vara en vinst för personen/personerna som inte höll sig till god diskussionston.

Att en tråd låses temporärt är en helt annan sak, eftersom man ibland behöver jobba ikapp. Men det kanske skulle kunna vara värt att prova att använda vecko, två-veckors, och permabans på trådnivå för de som inte kan sköta diskussionen?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Kan vi banna folk från trådar tekniskt sett? Eller är det en mjuk "nu postar du inte här nåmera" och så hoppas man att folk följer det?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Man säger väll till dem att de inte får posta i tråden och gör de det ändå blir de avstängda från forumet?
Jo, i den perfekta världen. Men om det går att sätta det tekniskt är det bättre, för då frestas man inte att sabba för sig själv.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Och man slipper situationen "men jag hade inte hunnit se modereringen innan jag postade mitt inlägg!"
Som jag ser det är det personer som redan blivit tillsagda flera gånger.
Man kanske missade gången som gjorde att man blev utsparkad, men då har man redan fått en varning tidigare som man ignorerat. Då får man stå sitt kast.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Vore inte ett vettigt verktyg i moderatorkårens verktygslåda att kunna utvisa vissa användare från en viss tråd? D.v.s. "X, du argumenterar på ett destruktivt sätt i den här tråden. Du får inte skriva något mer i den."
Jo, det är jättebra. Har sett att man gör så på ex. rpg.net. Där om man går emot den modereringen köper sig en banning över viss tid (kommer inte ihåg hur länge, men nog relativt milt som någon eller några dagar).

Cog.
 
Last edited:
Top