Nekromanti Förslag på monster till cthulhu mytologin för BRP

Hattifnatten

Warrior
Hejsan! jag håller på med en monster guide till BRP för cthulhu monster som ska passa i mitt cthulhu spel/setting alltså 1890-1940 talet.

Det finns just nu sju olika sorters monster:

Flygande
Mindre demone
Större demoner
undervatten monster
tjänar monster
spawn monster
och odöda

Jag har några uppskrivna, men söker efter mer förslag..

Förslag någon?

Antemannen said:
Jo, men jag skriver på ett förenklat BRP system som handlar just om cthulhu mytologin, så det är väldigt likt CoC..
Alltså blir den rimliga slutsaten att du kan använda monster från CoC, fast göra om dem till ditt enklare system. Eller?

Även rollspelet Trail of Cthulhu och FFGs Lovecraftiska brädspel (Arkham Horror, Mansions of Madness och Eldar Sign) borde fungera bra som grundläggande databas.

Jag är däremot lite fundersam på dina monster. Finns det så mycket demoner i Lovecrafts mythos? Jag kan inte minnas en enda i de halvmånga noveller jag läst av karln, inte heller har Arkham Horror några demoner vad jag vet.

Sen så förstår jag inte riktigt vad du ska med indelningen till. Flygande monster kan ju vara vad som helst; Byakhee, Nightgaunts, Mi-Gos eller Fire Vampires. Monster som inte har så mycket gemensamt just utöver att de flyger. Ska de ha samma »stats« ändå? Eller ska spelledaren uppmanas och ges verktyg att göra varje monster unikt? Den senare varianten finner jag väldigt lockande, att möta identiska dussin-monster inte bara en utan flera gånger är inte min tekopp. Då är det bättre att mer gå ifrån existerande monster utan skapa sitt eget som kanske är ungefär som exempelvis en Byakhee.

Juste! jag läste om den sidan och hans intervju i det senaste nummret av Fenix.

Jag glömmde bort det tack!

jag har skrivit ner några ikonsika monster som shoggoths och elder ones. men detta kan tillföra något nytt

Back