Nekromanti Företagsvaluta?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Jag har inte stenkoll på äldre NeoTech, så det här fenomenet kanske redan finns, men eftersom det här dök upp i en dröm i natt vill jag ändå dela med mig av det, för det är nog första gången en idé från en dröm inte visar sig vara skit när man börjar fundera på den i vaket tillstånd. :gremsmile:

Drömmen: Jag var i Danmark, och skulle köpa en öl. "30 dynamit" svarade kassören. Jag grävde i fickan, och lyckligtvis hade jag några dynamit, men inte 30st. "Vad är dynamit" frågade jag mig i drömmen, och det visade sig vara Carlsbergs (eller nått) egna valuta, som krävdes för att köpa deras produkter. Eftersom jag typ bara hade 8 dynamit (Dansk dynamit? Min hjärna har humor...:) ) var jag tvungen att växla mina kronor väldigt ofördelaktigt. Men jag ville ju ha min öl.

Är det inte exakt så ett cyniskt företag bör agera när det inte längre finns några lagar som reglerar sånt? Det går dessutom att dra det här betydligt längre i en framtidsetting som NX.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Det omvända, att om du jobbar på Carlsberg får du betalt i Dynamit, och de funkar bara i Carlsbergs specialbutik för anställda, är en inte helt ovanlig lösning vår verklighet av idag.

Vad skulle företagen tjäna på att sätta upp hinder för konsumenter att köpa deras produkter? Kan man slippa undan någon form av redovisning eller skatt om man gör så kanske? Du kan bara köpa våra produkter för Dynamit, vi har kontroll på flödet av Dynamit, och vi skattar på transaktioner gjorda i Euro.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
En cool variant är valuta som abonemang. Vilket företag har bäst erbjudande ("bind din lön till dynamit och få en låda Carlsberg!"), och sånt. Att byta valuta är inte så lätt, du måste säga upp ditt abonemang o.s.v. Alla vanliga reklamknep och annat alltså.

Och hinder för att köpa produkten innebär också hindet att köpa konkurentens när din kund väl har svalt betet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
wilper said:
Vad skulle företagen tjäna på att sätta upp hinder för konsumenter att köpa deras produkter? Kan man slippa undan någon form av redovisning eller skatt om man gör så kanske? Du kan bara köpa våra produkter för Dynamit, vi har kontroll på flödet av Dynamit, och vi skattar på transaktioner gjorda i Euro.
Jag läste ett utlåtande från skatteverket häromdagen angående valutor i virtuella spel (vilket är ungefär samma sak). Deras utlåtande var (grovt förenklat, för det var hur långt som helst) var i stort sett att om spelvalutan kan konverteras till en "riktig" valuta så är även spelvalutan en riktig valuta, och transaktioner och inkomst ska därmed beskattas med mervärdesskatt respektive inkomstskatt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Större delen av utlåtandet handlade mest om vem som skulle betala skatt om skatt skulle betalas, och i vilket land. Och det var inte lätt att bena ut.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Jag tänkte bara flika in att företagsvaluta har använts, exempelvis på vissa svenska bruksorter.

Ett exempel är Andrarums alunbruk på Österlen där en av ägarna, Christina Piper, på 1700-talet lät prägla mynt som betalades ut som lön och sedan kunde användas för att köpa saker i brukets egen affär. Hon drev en hel del andra intressanta inrättningar på bruket också som man inte brukar se i privat ägo:

År 1725 köpte hon det krisdrabbade alunbruket i Andrarum och gjorde det till Skånes största företag med 900 anställda. Alun användes för färgning, garvning, pappersframställning, medicinska ändamål samt som bränsle. Hon uppförde Toppeladugård, skolor, ålderdomshem och sjukhus åt de anställda och ett privat myntverk för bruket: mynten präglades med "C.P." och var endast gångbara vid bruket. Socialvården bekostades till en del av en avgift som hon tog från de anställdas löner. Vid bruket lät hon också inrätta ett fängelse och ett tingshus.
Här är wikipedialänken:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Christina_Piper
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kul och bra tanke! Gamla Neotech hade inte mycket av detta nej, men NX har.

Än så länge har vi ett par företagsvalutor:
- Happy Points är Samsundais valuta för sina asiatiska imperier. Det är en hyper-poängvaluta där man kan tjäna på precis allt från cybercola till kloninköp och stridsflyg. Det är också officiell valuta i Korea.

- Oasis Dollar (vi jobbar på namnet..). Oasis som företag har revolutionerat Nordafrika med sina konstbevattningsprojekt, och revitaliserat ekonomin. Men de betalar bara sina anställda i sin egen valuta, som nästan bara är gångbar i deras egna länder eller deras egna varor (samt allierade Superdome).

Megaföretag använder mycket denna principen om lock-in-effekt. Grejen är att megaföretag i NX lämnade kvartalscykeln och aktiemarknaden efter ekonomiska kollapsen i slutet av 20-talet. För att få en stabilitet har man istället en princip där man försöker få en betydande del av sin omsättning från sina egna anställda, och samtidigt anställer dem på mycket lång tid. Folk har svårt att lämna när all deras mat, försäkringar, bostad och kläder kommer från korpen, men allra svårast om deras pengar tillhör korpen... det ger en finansiell stabilitet åt korparna och ett skydd från klåfingriga nationalstater.

(dessutom har vi skrivit lite om brottsorganisationerns egna valutor...)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Ja, egentligen blir det precis som flygpoäng. Själv har jag säkert 2-3 kort i plånboken som jag kan samla poäng på när jag flyger, handlar, hyr bil m.m. (även om jag inte använder något av dem tillräckligt mycket), och så skulle det kunna funka fast i ännu större utsträckning i NX. En snårig djungel av bonusar, poäng, lotterier, grattisgrejer, straffavgifter, uppsägningstider, bindande avtal m.m.

Att ha koll på sin egen privatekonomi är omöjligt, vilket möjliggör att invånarna är i det närmaste livegna. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Ja, egentligen blir det precis som flygpoäng. Själv har jag säkert 2-3 kort i plånboken som jag kan samla poäng på när jag flyger, handlar, hyr bil m.m. (även om jag inte använder något av dem tillräckligt mycket), och så skulle det kunna funka fast i ännu större utsträckning i NX. En snårig djungel av bonusar, poäng, lotterier, grattisgrejer, straffavgifter, uppsägningstider, bindande avtal m.m.

Att ha koll på sin egen privatekonomi är omöjligt, vilket möjliggör att invånarna är i det närmaste livegna. :gremsmile:
 
Top