DoD förbättringsslag

Svartalfen

Veteran
Joined
19 Sep 2012
Messages
25
Location
stockholm
spelleder en grupp på 4 perssoner på jobbet i drakkejsarens hemlighet och vi har skit kul.
ett par personer i gruppen som aldrig har spelat rollspel tidigare.

gruppen består av

en ner knarkad Ank magiker
en dvärgisk smidesmästare
en något korkad människo bard
en tjuv vargman

en intresssant grupp där spelarna gärna sitter å rollspelar med varandra i typ 2 timmar

igår skulle vi köra fria förbättringsslag och vår Ank magiker ville satsa allt på sin magiskola
min fråga är hur gör andra grupper? har ni några husregler runt det här och vad har era konsekvenser blivit av det ena eller det andra?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
Jag kör med att spelarna får placera ut kryssen efter eget huvud, med att de i första hand ska göra det på färdigheter de använt under sessionen, samt att de bara får sätta ut ett kryss per färdighet, som enda begränsning.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Jag kör som Organ, att man bara får sätta kryss på färdigheter som inte redan är kryssade. Så "allt på sin magiskola" hade inte varit tillåtet. Men jag är väldigt tillåtande med var de sätter kryssen. Vill de kryssa färdigheter som de inte har använt så antar jag att de övade på dem mellan scenerna.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Vi kör att man får välja de fria fritt, men att en färdighet endast kan ha ett kryss (inkl både framslagna och valda), enligt reglerna. Så endast ett kryss på magiskolan per spelmöte.
 
Top