Nekromanti Färdighetsystem.

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Jag håller på att konstruera ett rollspel.
Det är fantasy, och... Jag har väl egentligen ingen anledning att gå igenom hela spelet.

Men jag har en fråga. Jag har funderat ut ett färdighetssystem, och jag har hört att det redan finns ett sådant. Jag bara undrar om det verkar som ett vettigt system...

Så här är det:
Man har först och främst ett par grundläggande färdigheter, och sedan grenar det ut sig. Här är den typiska svärdsfärdigheten:
Strid: 6
(Detta är det generella värdet på att slåss, allting utgår från det, initiativ, undvikanden, precis allting som har med strid att göra. Det är också det här värdet som skiljer veteraner från nybörjare, de flesta veteraner har ett ganska högt värde i strid, generellt sätt. De kan ju handskas med de flesta vapen.)
Närstrid: 8
(Det fortsätter med att personen specialiserar sig något på
just närstrid. Han är därmed duktigare på att slåss i just närstrid jämfört med avståndsstrid.)
Svärd: 11
(Nu har han specialiserat sig ytterligare med att inrikta sig på att slåss med just svärd. Han kan visserligen fortfarande slåss hyggligt med yxor, klubbor och liknande.)
Slagsvärd: 14
(Ännu en specialisering. Just slagsvärd är han som duktigast på. Av alla svärd, är det just denna typen som han är bäst att handskas med.)
Gamle järnhugg: 16
(Den sista specialiseringen som är specialinriktad på hans eget personliga svärd. Jag har med denna specialisering försökt att få spelare att sluta jaga splirrans nya svärd. Detta skall också symbolisera lite av den vidskeplighet som ofta präglar just vapenmästare som ogärna skiljer sig från sitt svärd för ett "bättre". Dessutom väljer nog de flesta krigare det svärd de är absolut vanast att använda, vilket är det svärd de har använt längst. Man måste givetvis inte specialisera sig ända hit, även om det är förmånligt. Jag tror även att detta kommer att motivera spelare att skaffa ett specialsmitt "eget" svärd som de sedan håller fast vid. Jag tror även att det här kommer motivera spelare att "laga" sina svärd i stället för att köpa helt nya som så annars är väldigt vanligt.)

Det här systemet gäller hela regelsystemet. Historia är ett annat bra exempel, där kommer först färdigheten historia, sedan vissa perioder, sedan vissa platser, eller tvärt om... Det kan specialiseras ända ned till en viss persons katts leksakers liv... Vilket man då följdaktligen blir ganska duktig på eftersom det blir billigare och billigare att köpa färdigheter ju mer man specialiserar sig.

Saken är den, att man kan visserligen specialiersa sig till att man är grym på att använda gamle järnhugg, den 26 december, om det är soligt. Visst, då är man överlägsen. Men under resten av året blir man svinkass... Jag tror att det kommer att jämna ut sig.

What say you?

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En drös feedback.

Tja, visst.. Det som du har beskrivit är det ju defenitivt inget fel på.

Om du nu har en "specialiseringsfilosofi", varför inte också göra färdigheterna till specialiseringar av grundegenskaperna.. Så får du lite mer konsekvens i det hela.

En bieffekt av systemet dock! Du sa att det var mycket till för att slippa spelare som utnyttjar kryphål ungefär. (Iallafall uppfattade jag det så.) Då kanske en spelare skaffar 28 i sitt specifika svärd, men kan inte hantera något annat i vapenväg, inte ens liknande svärd.. Ha det i åtanke..

Sedan vill jag bara påpeka att det är trevligt att du har ett värde för "Strid". Så ska det va! /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Blir det inte en väldans mycket färdigheter? Kan tänka mig att ett sådant mångfald kan bli jobbigt...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Har funderat själv...

... på om det kanske blir för mycket färdigheter. Men det behöver det inte alls bli. Vissa färdigheter specialiseras ju sällan. Och de flesta färdigheter vill man inte specialisera. Man vill till exempel inte specialisera simma. För varför skulle man göra det? Att bara kunna simma bra i strid ström är ju rätt meninglöst.

Och angående det där med att någon kanske skaffar 28 i att bara slåss med sitt eget svärd har jag ett bot på. För att kunna specialisera ordentligt så måste man ha uppnått ett visst värde. Till exempel kan man inte ha:
Strid: 1
Närstrid: 2
Svärd: 3
Långsvärd: 4
Gamle järnhugg: 30

För att du skall kunna bli bättre i närstrid i allmänhet måste du lära dig ett och annat om strid i allmänhet. Detsamma gäller för att kunna slåss med svärd något bättre än alla andra vapen, så måste du först ha ett hum om hur man generellt beter sig i just närstrid. För att sedan kunna dra fördelar av de olika längderna och tyngdpunkterna i ett visst svärd, så måste du veta ett och annat om samtliga svärd, annars har du inte tillräcklig kunskap för att kunna utnyttja denna speciella svärdstyp. Likaså är det med det speciella svärdet, för att kunna veta vilken sorts tyngdpunkt man föredrar bland alla långsvärd, så måste du ha testat på en hel del olika långsvärd och ha ganska mycket erfarenhet i just denna färdighet. Du måste ju veta vilka saker med det du tycker om att utnyttja och vilka ddu inte tycker om att utnyttja...

Puh...
Ja... Så tillbaka till det där med mycket färdigheter. Det behöver det inte bli, det räcker med att till exempel skriva "Långsvärd: 14" för att veta att alla de andra detaljerna har blivit uppfyllda. Sedan kan man givetvis strunta i att specialisera och bara höja till exempel svärd utan att specialisera alls...

Man kan även lite mer i kanske just strid utan att detta påverkar alla andra nivåer som man måste uppnå med de andra färdigheterna, detta måste nog antecknas. Men jag tror inte att det gör så mycket, det är nog alltid bättre att ha MYCKET information om sin karaktär, än ofullständig.

Eller?

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
det ska väl inte bli lättare ju högre upp man kommer ?

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Har funderat själv...

Tja, du behöver nog inte oroa dig för för mycket färdigheter, det håller jag med om.

Har du funderat på att ha underfärdigheterna i +2, -3, +5 osv form? Det kanske är bra.. På något sätt.. /images/icons/smile.gif

Som sagt så tycker jag att du borde prova att ha färdigheterna underordnade grundegenskaperna. Prova med generella färdigheter:

Fysik, Smidighet, Sinne t. ex
och grena sedan ut dom till underegenskaper.
(Styrka, skadetålighet, fingerfärdighet, vighet, intelligens, viljestyrka, karisma osv.)

Och sedan till färdigheter.
Och sedan till underfärdigheter.


Tack till Vindhand för iden för övrigt!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Nja...

Ja och nej.

Ja, så länge du specialiserar färdigheterna snävare och snävare så blir det billigare...

Men nej, ju skickligare du blir, desto svårare blir det att öka också, givetvis.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Muntant 2

Om ni kommer ihåg hur gamla mutant funka så är detta ett liknande sätt.
Där köper man en grupp (ex. strid). Då har man 1 i alla dessa färdigheter. Sen spec man sig på en under grupp (ex. närstrid) och får två i alla dem (OBS! Man köper bara ett steg, eftersom man redan har 1 i denna grupp. Sen köper man färdigheten i gruppen, om det inte finns ytterligare grupper att köpa innan man kommer till sin önskade färdighet.

Skillnaden är det att man bara kan köpa ett steg / grupp, men idén är ganska snarlik, och jag gillar den.
Blir som Eon med obegrensade steg specialisering (ung). fast ännu generellare grupper.... låter som en bra idé i min skalle

// Jan Arenö
 
Top