Nekromanti Färdighetslista

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Har skissat ihop en färdighetslista till min senaste fantasy-satsning... Listan är tänkt att tryckas på alla rollformulär och skall täcka in det mesta utom rena kunskapsfärdigheter, språk, hantverk, konst och vapenfärdigheter; som man får skriva upp separat. Titta gärna på den och berätta om jag missat något fundamentalt som man behöver i en fantasyomgivning...

Utelämnar beskriningar av de mer uppenbara :)


<dl> <dt>Bluffa</dt> <dd>...</dd><dt>Förbinda sår</dt> <dd>Att stoppa blödningar, göra rudimentära förband m.m. </dd><dt>Förklädnad</dt> <dd>Att göra något oigenkänneligt, eller igenkänneligt som något annat.</dd><dt>Gömma</dt> <dd>Att göra något svårt att hitta.</dd><dt>Hoppa</dt> <dd>...</dd><dt>Insikt</dt> <dd>Att förstå sig på vad andra varelser egentligen vill. Genomskåda lögner.</dd><dt>Klättra</dt> <dd>...</dd><dt>Leta</dt> <dd>...</dd><dt>Lyssna</dt> <dd>...</dd><dt>Mekanismer</dt> <dd>Att konstruera, sabotera och eller reparera enkla mekaniska konstruktioner. Fällor, vinchar, hävstängero.s.v...</dd><dt>Rida</dt> <dd>...</dd><dt>Simma</dt> <dd>...</dd> <dt>Smaka/lukta</dt> <dd>...</dd><dt>Smyga</dt> <dd>...</dd><dt>Spåra</dt> <dd>Att följa eller dölja spår i naturen. Kan ersättas med halverad Leta.</dd><dt>Undvika</dt> <dd>Att reflexmäsigt undvika farliga saker som projektiler, fallande stenar, närstridsanfall o.s.v.<dt>Upptäcka fara</dt> <dd>...</dd><dt>Värdera</dt> <dd>...</dd><dt>Överlevnad</dt> <dd>Att klara sig i vildmarken, slå upp läger, fixa mat, göra upp eld m.m.</dd><dt>Övertala</dt> <dd>...</dd></dl>
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Ska man kunna slå mot en färdighet som t.ex. bluffa, o sen bara lyckas, eller är tanken att det mer är en färdighet man har, så att SL kan godkänna de försök som rollspelas fram att bluffa?

Det var en dåligt uppbyggd mening.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Jämför med den färdighetslista jag själv konstruerat till mitt fantasyrollspel Ögjl.

De här färdigheterna tycker jag du bör lägga till:

Uppskatta
Som spelare har jag många gånger saknat en färdighet för att uppskatta sträckor, volymer, vikter, tidsåtgångar o.dyl. Därför lade jag till en sådan i mitt eget rollspel.

Geografi
De flesta har en grundläggande koll på åtminstone hur ens närmaste omgivningar ser ut. Vilka länder som gränsar till hemlandet, vad huvudstaden heter, vad byarna i närheten av hembyn heter och hur man tar sig dit.

Några andra små tankar.
Att ragga, ingår det i färdigheten övertala eller bör det kanske vara en egen färdighet (tjusa)? Räkna borde man kanske ha en färdighet för om man vill simulera grundläggande grepp om matematik. Innfettar "gömma" även att finna ett gömställe för sig själv? Skalls pråk vara egna färdigheter, eller ska man bara ha en färdighet som heter "språk" som avgör hur många språk man behärskar?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
tja... om du har med mekanismer så tycker jag absolut att du skall ha med segling som gör att man kan sköta små och medelstora segelbåtar och liknande
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ska man kunna slå mot en färdighet som t.ex. bluffa, o sen bara lyckas, eller är tanken att det mer är en färdighet man har, så att SL kan godkänna de försök som rollspelas fram att bluffa?

Jag föredrar det senare alternativet. Jag brukar minst kräva en vag beskrivning om bluffens innehåll så att SLPs kan reagera på rimliga vis... Det är dock ganska så mycket personlig smak :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Insikt" får du gärna döpa om till "empati" då jag tycker "insikt" är lite för brett. "Insikt" kan man ju ha till så mycket annat än bara människors känslor.

Annars är det väl okej. Jag brukar ha en färdighet som heter "älskog" och "fylleslag" för att se hur bra man är i sänghalmen och vid barskåpet, men det säger kanske mer om vilken spelstil vi har än om hur användbara dessa färdigheter är...

Annars är det väl okej. Alla intressanta färdigheter är ju ändå kunskapsfärdigheter. Egentligen tycker jag att du skulle kunna ta bort "förbinda sår" och låta folk med "kunskap om läkekonst", "kunskap om helande", och liknande kunna göra det. Samma sak med "mekanismer". Om man har "kunskap om fällor" då? Eller "kunskap om gruvdrift"? Kan inte de utföra enkla konstruktioner genom sina studier? "Värdera" är ju också på ett sätt en kunskapsfärdighet. "Kunskap om silversmide" borde ge en del om man värderar sådana. En expert på "Kunskap om konungadömets historia" borde ha rätt bra koll på hur man värderar påstådda hovleverantörers produkter, osv.

För du ville väl ha kunskapsfärdigheterna så att man kunde skriva in vad som helst i dem?

/Rising
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Uppskatta
Som spelare har jag många gånger saknat en färdighet för att uppskatta sträckor, volymer, vikter, tidsåtgångar o.dyl. Därför lade jag till en sådan i mitt eget rollspel.


Mjo, "Mekanismer" kan täcka in det någorlunda, möjligtvis också "Leta". I övrigt är det nog något jag hellre tillhandahåller gratis som en del av beskrivningen... Imho ställer en massa exakta mått och vikter bara till problem. Det är intressantare att veta att man kan hinna fram nästa runda än att det är 16.5 meter och att man har 20 m/rd förflyttning. Det är mer målande att beskriva monstret som "stort som en häst" snarare än "x hundra kg".

Geografi
De flesta har en grundläggande koll på åtminstone hur ens närmaste omgivningar ser ut. Vilka länder som gränsar till hemlandet, vad huvudstaden heter, vad byarna i närheten av hembyn heter och hur man tar sig dit


Det är en bra idé... jag skulle nog snarare kalla det "områdeskännedom" men användbart är det...

Att ragga, ingår det i färdigheten övertala eller bör det kanske vara en egen färdighet (tjusa)?

Det går nog att få in under övertala, bluffa kanske hjälpt av lämpliga grundegenskaper. Görs det på ett bra sätt kan det vara ganska kul att rollspela det (eftersom folk säger så dumma saker ibland :)

Räkna borde man kanske ha en färdighet för om man vill simulera grundläggande grepp om matematik.

Matematik kan man lära sig om man äör en bildad människa (och får då skriva till den själv)... Annars har man just ett grundläggande begrepp om matte (fem myror är fler än fem elefanter :)

Innfettar "gömma" även att finna ett gömställe för sig själv?

Japp.

Skalls pråk vara egna färdigheter, eller ska man bara ha en färdighet som heter "språk" som avgör hur många språk man behärskar?

Egna färdigheter.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
"Insikt" får du gärna döpa om till "empati" då jag tycker "insikt" är lite för brett. "Insikt" kan man ju ha till så mycket annat än bara människors känslor.

Mjo, empati låter så kladdigt och telepatiskt dock... Speciellt som många spel har Empater eller liknande. Insikt är tänkt att vara generell förståelse för folk och förmågan att läsa dem, inte bara att förstå hur de mår :)

Annars är det väl okej. Alla intressanta färdigheter är ju ändå kunskapsfärdigheter. Egentligen tycker jag att du skulle kunna ta bort "förbinda sår" och låta folk med "kunskap om läkekonst", "kunskap om helande", och liknande kunna göra det.

Det är en poäng... Tanken vara att Förbinda sår just skulle utgöra det mest grundläggande (att stoppa en blödning t.ex) och att Läkekonst handlar om mer avancerade saker (häva infektion, brygga saker, o.s.v...). Gör man det till samma färdighet så kommer personen som bara förbundit sår tillslut kunna försöka sig på att brygga helande drycker eller andra saker som man rimligtvis behöver mycket träning och utbildning för att göra...

Samma sak med "mekanismer". Om man har "kunskap om fällor" då? Eller "kunskap om gruvdrift"? Kan inte de utföra enkla konstruktioner genom sina studier?

Kan de kanske... Det är däremot inte givet att man förstår sig på sådana praktiska saker bara för att man studerat teorin. Kan man det så bör man justera sitt "Mekanismer"-värde för att reflektera detta då det säkert går att använda kunskapen om fällor/gruvmaskineri till andra mekaniska problem.

"Värdera" är ju också på ett sätt en kunskapsfärdighet. "Kunskap om silversmide" borde ge en del om man värderar sådana. En expert på "Kunskap om konungadömets historia" borde ha rätt bra koll på hur man värderar påstådda hovleverantörers produkter, osv.

Ja visst, värdera används för sådant där man inte har specialkunskap...

För du ville väl ha kunskapsfärdigheterna så att man kunde skriva in vad som helst i dem?

Inte riktigt vad som helst, men det skall vara ganska fritt... Jag tänkte naturligtvis ge förslag för att likrikta det hela en aning...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Imho ställer en massa exakta mått och vikter bara till problem.

Tja, jag hade väl inte heller tänkt mig att färdigheten uppskatta skulle möjliggöra att exakt mäta sträckor, vikter och dylikt. Snarare tillåter den just uppskattningar, av slaget "noshörningen är stor nog att stånga sönder tegelväggen" eller "med ditt färdighetsvärde i "hoppa" bör du nätt och jämt klara dig över ravinen".

Egna färdigheter.

Då kanske du skall överväga att ha "modersmål" som en grundfärdighet.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tja, jag hade väl inte heller tänkt mig att färdigheten uppskatta skulle möjliggöra att exakt mäta sträckor, vikter och dylikt. Snarare tillåter den just uppskattningar, av slaget "noshörningen är stor nog att stånga sönder tegelväggen" eller "med ditt färdighetsvärde i "hoppa" bör du nätt och jämt klara dig över ravinen".

Oki... intressant, värt att överväga :)

Då kanske du skall överväga att ha "modersmål" som en grundfärdighet.

Ah, det missade jag helt, tack :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
håller med rising om att insikt är lite för brett och inte ger en direkt ledtråd till vad det handlar om...

Skulle föreslå psykologi eller EQ om det inte var fantasy.

empati är nog det bästa ändå...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag funderade på "Genomskåda"... det antyder vad det handlar om (att genomskåda när någon bluffar eller döljer sina riktiga motiv och avsikter).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"Listan är tänkt att tryckas på alla rollformulär och skall täcka in det mesta utom..."
För det första tänkte jag bara säga att det luktar rätt mycket DoD över det hela..

"Insikt"
Ball färdighet.

"Hoppa"
Aldrig gillat den färdigheten till t.ex. DoD för att den är för specialiserad, precis som Stavhopp *urrk*.. Tycker Shadowruns Athletics passar bättre.. Där gäller alla fysiska aktiviteter som springa, hoppa, m.m. Hur översätter man Athletics då? Sport? Idrott? Spänstighet? Näee..Fysisk förmåga? Kroppsförmåga? Fysisk aktivitet? *äsch!*

"Lyssna"
Kan man bli bättre på att lyssna, eller är det att man blir mer vaksam av sig?

"Mekanismer"
En kunskapsfärdighet?

"Upptäcka fara"
En rätt löjlig färdighet.. Har viss charm i DoD som en "övernaturlig" färdighet, men knappast i andra rollspel.. Använd Insikt istället, eller ha gör en färdighet/grundegenskap som kallas Iakttagelseförmåga eller Vaksamhet (som Lyssna kan ingå i) eller något, för färdigheten har väl en grund i hur uppmärksam man är?

Egna färdigheter som inte hör till konst, kunskap, hantverk, språk eller strid? Hmmm.. Det verkar mer vara färdigheter som alla till viss del kan lite om eftersom Undvika hör till stridsfärdigheter (IMHO) och Förbinda sår borde vara kunskapsfärdighet, liksom Värdera..
Något jag saknar är Fingerfärdighet, Ficktjuveri eller liknande..
Sjunga kanske? Gillar inte heller den färdigheten så mycket till DoD.. Kreativitet, kanske? Framföring? Fast nu är jag nog inne på konstfärdigheter...

/[color:448800]Han</font color=448800> som ska, även han, göra ett nytt färdighetssystem (fast till DoD) så den här tråden passade utmärkt för insperation
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
För det första tänkte jag bara säga att det luktar rätt mycket DoD över det hela..

Det har du helt rätt i. DoD, Stormbinger och Call of Cthulhu för att vara exakt :)

"Insikt"Ball färdighet.

Stormbringer...

Aldrig gillat den färdigheten till t.ex. DoD för att den är för specialiserad, precis som Stavhopp *urrk*.. Tycker Shadowruns Athletics passar bättre.. Där gäller alla fysiska aktiviteter som springa, hoppa, m.m. Hur översätter man Athletics då? Sport? Idrott? Spänstighet? Näee..Fysisk förmåga? Kroppsförmåga? Fysisk aktivitet? *äsch!*

SRR hade "Rörliga manövrer" men det låter ganska konstigt... Akrobatik låter för specifikt. En feglösning är att hel enkelt kalla det hoppa men expandera definitionen till att täcka in det övriga också...
Ett spel jag gjorde sammanfattade allt detta under färdigheten (eller om det var en grundegenskap) "Förflyttning"... det kanske är en idé...

I.o.f.s. har jag Undvika som nog skulle kunna användas till mycket av det som hoppa inte täcker in.

Kan man bli bättre på att lyssna, eller är det att man blir mer vaksam av sig?

Både och. Ens råa hörsel kanske inte blir bättre (tja, det är i.o.f.s. fantasy så varför inte) men man kan träna förmågan att avkoda det man hör... att skilja ut ett svagt ljud från omgivande buller t.ex.."Upptäcka fara"En rätt löjlig färdighet.. Har viss charm i DoD som en "övernaturlig" färdighet, men knappast i andra rollspel.. Använd Insikt istället, eller ha gör en färdighet/grundegenskap som kallas Iakttagelseförmåga eller Vaksamhet (som Lyssna kan ingå i) eller något, för färdigheten har väl en grund i hur uppmärksam man är?

Realism-mässigt är det en totalpuckad färdighet... däremot har jag haft så stor användning för den i DoD och saknat den så mycket i andra spel att jag vill ha med den. Den funkar som dods variant brukade göra. Man får en vag känsla av att fara hotar; inget mer. "I have a bad feeling about this" :)

Egna färdigheter som inte hör till konst, kunskap, hantverk, språk eller strid? Hmmm.. Det verkar mer vara färdigheter som alla till viss del kan lite om eftersom Undvika hör till stridsfärdigheter (IMHO) och Förbinda sår borde vara kunskapsfärdighet, liksom Värdera..Något jag saknar är Fingerfärdighet, Ficktjuveri eller liknande..

Mjo, det kan nog bättre beskrivas som grundfärdigheter ja... Undvika är inte nödvändigtvis strid även om det kan funka i nödfall. Bättre är att försvara sig med stridsfärdigheter vilket då innefattar även vissa sorters undvikande.

Förbinda sår är tänkt att vara "läkekonst Light" och innefattar ingen egentlig träning.

Värdera är nog egentligen en kunskapsfärdighet ja...

Fingerfärdighet saknas... tack. Jag tror jag använder det namnet rakt av :)

Sjunga kanske? Gillar inte heller den färdigheten så mycket till DoD.. Kreativitet, kanske? Framföring? Fast nu är jag nog inne på konstfärdigheter...

Definitivt konstfärdigheter :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Jag tycker den var bra!

En fråga bara...
Får man låna de där färdigheterna? Kanske inte rakt av men nästan...
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Läste lite vad ni skrivit, och tänkte då att jag lika gärna kunde presentera min färdighetslista. Den är till mitt nutida spel (saknar namn), som är under produktion just nu, så listan är inte slutgiltig. Färdigheterna är sådana som alla kan, i DoD kallas de "Primära", i mitt spel "Kategori I". Till skillnad från "Kategori II", som innehåller sådant som man måste lära sig.

/Engelska/ - Billig, men egentligen inte ur Kat I
Fingerfärdighet
Första hjälpen
Handel (köpslå, värdesätta)
Karismatisk skicklighet (ljuga, övertala)
Klättra
Ledarskap
*Modersmål*
Närstrid (inkl. kniv)
Räkning
Röra sig ohörd
Simma
**Samarbetesförmåga**
Språkkänsla
*(1) Spel/Idrott/Hantverk*


Engelska tog jag med, eftersom alla ändå skulle behöva köpa den - det är rätt många som kan engelska, och den är rätt användbar.
De flesta kan något slags spel/idrott/hantverk, så jag tycker att det kunde vara lämpligt att ta med een sådan färdighet för att göra personen lite mer intressant och "personlig".
Samarbetesförmågan fungerar lite som modersmålet - man får ett visst värde från början. Hur det riktigt ska manifestera sig i spelet har jag inte bestämt ännu, men det ska handla om sådana situationer som överfall i strid, upprätta/ta ned läger, söka information på olika platser...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Får man låna de där färdigheterna? Kanske inte rakt av men nästan..

Ja visst! Jag kan inte påstå att det är 100% påhittat av mig personligen... det är ganska mycket ett hopplock från spel jag gillar med litet ändringar :)

Det finns en del tips på förändringar i resten av tråden...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"det är ganska mycket ett hopplock från spel jag gillar med litet ändringar"

Det är väl så man skapar nästan alla saker?....:)
 
Top