Nekromanti färdigheter o grundegenskaper...

G

Guest

Guest
eeeh typ ja har fått en ide! typ tex färdigheten slagsmål har basen styrka, då får slagsmål styska delat me 3 . så om man då har 18 i sty (som e max) så får man 6 i alla färdigheter som har sty i bas... sen beroende på vilket yrke man har och hur bra man e på de yrket får man olika många färdighetspoäng som man kan dela ut hur man vill... vad tycks??? (c)

/jenz
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
mm... jag har en rätt ok ide gällande yrkesfärdigheter och andra fördigheter... tex. om man är en bonde så hade man inte 15 i svärd... man äger inte äns ett svärd... en soldat kan ha många olika bbakgrunder... och om man har en farsa som är bonde harm an ju blivit upplärd när man var ung... jag tycker att man ska "banna" olika färdigheter när man har olika yrken... och sen kan man få lite grundfärdigheter genom bakgrund och yrkesval!

Arjna Sokkrat, Schaman
(www.spelaroll.net/naug)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag ser hellre färre regler och förordningar när det gäller färdigheter än flera.

Man kan ju enkelt tänka sig en bonde som vuxit upp som riddare, men på grund av vanära och förlorade rikedomar fått fly ut på landet, där han valt att bruka jorden och börja om från början...

På det stora hela tycker jag att rollspelaren ska få tänka fram en idé med sin spelare först, och sedan skapa honom tillsammans med SL, efter dennes stränga översikt.

Eller så kan man strunta i yrken och köra med arketyper istället. Då får man hela bakgrunden på köpet.

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Som Eon faktiskt.. Vad hade du tänkt vara nyskapande med systemet lr vill du bara ha ett eget system?

/[color:green]Han</font color=green> som tycker det är menlöst med © på nätet
 
Top