Nekromanti Färdig slagna Tärningar

Vicotnik

Den onde
Staff member
Är det någon som har testat att använda sig av färdig slgan tärningar när ni har let ett äventyr?
Fungera det bra/dålig och vad ansåg era spelare om det.

Funderar på att testa det eftersom det verkar underlätta under äventyren och det verkar gå snabbare.

Men som sagt så vill jag veta era synpunkter på systemet med färdig slagna tärningar.

De gånger jag har prövat har det fungerat bra, jag brukar dock bara använda dem när de verkligen behövs (när det är fler tärningar än vad som kan räknas på en hand).
Mina spelare har tyckt att det har varit en vettig ide, men det är väl dina spelare som spelar roll?

Re: Färdigslagna tärningar

Jag har bara testat konceptet färdigslagna tärningar en gång och jag måste säga att det var rejält svårt i början.. Jag har ju en instinktiv spelledarreflex av att slå tärningar så kolla på ett papper och stryka ett nummer kändes jättekonstigt.. Nu testade jag detta förvisso i DoD så det var knappast ett snabbare sätt än att slå 1T20 så jag övergav det..

Jag har dessutom testat att slänga upp massor av resultat på en tabell och slagit på den med 1T20 när jag använt ett annat system - Feng Shui.. Det systemet har en positiv och en negativ T6 och tärningarna är öppna (slår man max, så slår man om och lägger till 6) och det senare gör att det blir lite segt, vilket gjorde att jag ville testa ett nytt sätt.. Det funkade väl... hyfsat.. Det slutade visserligen med att jag friformade alla oviktiga slag istället, för jag var så ovan att ha med en tabell när jag spelleder..

Annars finns det väl flera andra alternativ.. Ett är att delvis helt strunta i tärningarna.. Slå 3T6 för att spelarna inte ska fatta misstankar men bestäm utgången själv.. Verkar det tufft om handlingen lyckas, så lyckas den.. Om du är osäker så rådfråga tärningarna.. Verkar resultatet högt, så går det dåligt och verkar (alltså, du ska inte räkna utan bara bedöma) det lågt så går det bra.. Du kan kombinera detta med att bestämma svårighetsgrader.. 10 är halvlätt, 13 normalsvårt, 15 svårt, 17 mycket svårt och 19 extremt svårt.. Om spelarna/spelledarpersonerna har såpass högt FV som du sätter svårighetsgraden så lyckas handlingen utan att tärningar behövs slås.. Vid motståndsslag kan man dock inte använda detta, typ vid strider..

/Han som har gjort en tärningsgenerator som funkar till de flesta system

Sant.
Ungefär hälften av mina spelare är skeptiska och anser att det inte kommer vara något roligt när slagen är förut bestämda. Den andra delen bryr sig inte.
Hur som helst ska jag testa det nästa gång vi ska spela och förhoppningsvis så kanske det fungerar smidigt, framför allt på alla OB5T6 och högre.

Fast mig har du inte frågat. :gremsmirk:

Jag kan säga att jag förhåller mig lite skeptisk... Det känns liksom mer rättvist om tärningarna rullas fram eftersom. menmen, jag kan hålla med om att det kan vara smidigt... Vi säger såhär då: nästa gång du är spelledare! Då har vi iaf provat. :gremsmile:

Sedan vill jag bara påminna om att det är enormt, jag menar... enormt mycket tärningsslag i strid. Det har faktiskt inte blivit ett dugg mindre i Eon lll, speciellt inte nu när det är mer skadeslag (Men, Faller, Tappar, Fast...) och så. Jag tesetade en teststrid (logiskt om man tänker efter :gremtongue:) och... tja, det var verkligen hur mycket tärningsslagande som helst. Typ. :gremwink:

-Hjalle, tycker dock att det kan vara värt att prova...

Testade i går och vad kan man säga kändes extremt konstigt och jag före drar nog att slå tärningarna när det behövs... även fast det innebär en massa med rullande av tärningar.

ps. Hjalle eftersom vi träffas så sällan så testade jag det med några av dom övriga.

Back