Nekromanti Fällor och XP

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
Re: Lyckas Vs Misslyckande (lite lång)

Möjligt, men tillslut blir det så abstrakt "lärdom" att det blir meningslöst att tala om det, i alla fall i XP-termer. Hur mycket är en helt vanligt, händelselös, dag där allt går på rutin värd?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Lyckas Vs Misslyckande (ännu längre)

>Först och främst är det först när man lyckas som man verkligen lärt sig något. Ett misslyckande innebär per definition att man >_inte_ lärt sig hur man ska göra. Visserligen kan man tänka sig att ett misslyckande ger en person någontig ("aha, så där ska >man inte göra"),

Håller med dig. Vad jag däremot försökte säga var att det enligt mig inte är så viktigt ifall man lyckas eller inte, det räcker med att man försöker. Ett misslyckat försök kan i de flesta fall ge lika mycket som ett lyckat.

>men det är absurbt att tänka sig att man skulle få XP av att upprepade gånger gå in i likartade fällor.(så som du antyder längre upp >i tråden)

Nja, det gjorde jag väl ändå inte. Jag försökte snarare visa på vissa absurditeter i XP-systemet. Vad jag tyckte var att kan man få XP för att slå ihjäl nån kan man väl få det för att kliva in i en fälla också. Men visst har du en poäng. Någon som klampar in i tre likadana fällor, på exakt samma sätt, borde endast få XP för den första (och även det kan diskuteras). Däremot, om denne försöker ta sig förbi fällorna på olika sätt, borde XP delas ut för allihop, oavsett om de utlöstes eller ej.

>men deras rivaler är snabbare och kommer fram till svärdet först. Rollpersonerna får gå hem tomhänta. hade de lyckats skulle de >fått, säg, 500 XP. Eftersom de inte kom fram i tid, får de inte dessa XP.

Är inte det faktum att de misslyckades straff nog? "Attans oxå! Eftersom vi inte hittade svärdet får vi ju inte belöningen som var utfäst"

>Möjligtvis. Men det är något personen blir utsatt för, inte något han själv gör (vilket jag anser vara ett viktigt kriterium för XP).

Håller bitvis med dig. Antalet saker någon passivt kan bli utsatt för, som ger XP, är ganska få. Men ändock, de finns anser jag. Exempel på detta skulle kunna vara att få vissa spells kastade på sig.

>Visst, man kanske uppelver intensiv smärta, men vad lär man sig av det?

Motivation att lära sig parera bättre kanske? ;-)

>Att ha ont?

Varför inte? Det faktum att man höjer HP när man levlar brukar ju ofta förklaras med att man "vänjer sig" vid att ta stryk.

>Endast i mkt speciella fall skulle jag ge XP för något som en rollperson utsätts för utan att kunna göra något åt det.

Håller med. Se ovan.

>Här kapar jag ditt exempel, för resten hade verkligen _ingenting_ med med diskussionen att göra. Jag sa att man inte får XP av att >få sina saker snodda. Ditt exempel handlar om att RP jagar efter tjuvarna, vilket är _en helt annan sak_.

Här har du helt rätt. Mitt exempel var inte bara dåligt, det var även klumpigt formulerat. Vad jag försökte säga var att ett misslyckande ofta leder till situationer som i en fall borde ge mer än försöket lyckats. T.ex om någon försöker hoppa över en klyfta. Lyckas försöket kommer personen över, end of story. Om det misslyckas ramlar personen antagligen ner. Om denne övelever fallet måste han komma på ett sätt att komma upp. Väggarna kanske är nästan släta och personen ifråga kanske klättrar sämre än han hoppar. Om RP trots detta tar sig upp, med hjälp av finurlighet och kanske impoviserat avändande av diverse bråte på botten plus ett par väl valda pryttlar ur ryggsäcken, så är väl denne värd ett par XP. Kanske t.o.m mer än om hoppet lyckats från första början.

>>Men varför skall man få mindre om man går vilse?
>
>Därför att man inte lyckades med det man ville (ta sig från A till B).

Här hänvisar jag till det jag sagt tidigare. Även om man misslyckas kan man lära sig nått "Ojdå. jaja, då vet vi det till nästa gång. Karttecknet för "gammal ruin" ser INTE ut så där". Om man dessutom till följd av detta tvingas tillbringa massa extra tid i vildmarken kan fler tillfällen till XP öppna sig. Fast det är väl nått man får ta ställning till när, och om det händer.

>Man kan få XP för att man lär sig saker om skogsöverlevnad och för att man _lyckas hitta tillbaka_. Men inte för att man gick >vilse.

Det tycker jag. I vissa fall.

>Visst kan man få erfarenhet på många olika sätt - men det finns ännu fler man inte får det på.

Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att det inte finns NÅGRA erfarenheter som inte ger insikter om hur saker och ting hänger ihop. Det är inte alltid vi ser dem bara.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att det verkar som vi är överens om många saker, fast vi ser dem från olika håll :)

/Anders
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
Rätt OT vid det här laget =)

Är inte det faktum att de misslyckades straff nog? "Attans oxå! Eftersom vi inte hittade svärdet får vi ju inte belöningen som var utfäst"

Så kan man se det. Jag ser det däremot inte som att de blir straffade, utan som att de _inte blir belönade_. De får ju XP för alla monster, fällor, etc som de tagit sig förbi, men de får inte den extra "quest-bonusen" som svärdet skulle gett dem.

Det som skiljer oss åt tycks vara den grad vi knyter XP till verklig erfarenhet. Du tycks göra det mycket mer än vad jag gör. I verkligheten är det ju en erfarenhet att gå vilse, eller få stålarna snodda, och man lär sig sannolikt något av det. Jag anser dock inte att det är den typ av erfarenhet som låter sig översättas till XP. XP är erfarenhet i en mycket striktare definition, nämligen den som man får av att aktivt lyckas med något stort och nytt (och gärna farligt).

Att se en grip flyga över himmlen är en erfarenhet, men inte något man får XP av. Att dräpa en grip i strid är också en erfarenhet, vilken även ger XP.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Annan XP-fråga (ot)

Det var kanske lite ojämt i 2nd ed. men jag tyckte ändå att det var roligt. Visst var det en gång när en 1st level thief jag spellede hittade en skatt. I förhållande till äventyret var den inte för stor egentligen men tjuven gick nästan upp till level 3. Det är ett hopp det.
Vad det gällde att "further ones ethos" så brydde jag mig inte så mycket om det så länge någon spelare inte kastade spells bara för att få xp. (Åh nej trädet är skadat, jag kastar en cure light wounds!)

Men en tjuv får ju inge xp för att dyrka ett lås och även om han får det för att sl är en trevlig prick så stämmer det inte då att hela spelgruppen har "överkommit" hindret. Då skall ju alla få xp. (Och vad har vi lärt oss idag? Jo att tjuven kan dyrka lås och för det får krigaren 100 xp.)

Sedan vad det gäller att ge för rollspelande så brukar mina spelare klara sig utan det. Det ger dem mer glädje om jag bara ger dem kanske 100 för en riktigt jättebra idé. Annars får de ingenting. Och problemlösningar lägger jag ihop på slutet av äventyret för att ge en storyaward där alla spelare får lika mycket eftersom alla rollpersoner lär sig när de löser ett problem inte bara han som lyckas göra det.

Så jag tycker ändå att det borde finnas några små presonliga xp awards för varje klass. Bara för underhållning om inget annat.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
Re: Annan XP-fråga (ot)

Så jag tycker ändå att det borde finnas några små presonliga xp awards för varje klass. Bara för underhållning om inget annat.

Det är ju bara att lägga in, i sådana fall.


- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Tummregel

Så Hack'n'slashiga som reglerna är ibland undrar man nästan om det inte är meningen att spelarna ska avlida (=gå ner en level) nästan lika ofta. På det sättet jämnar det ju ut sig (och det är ju ett enkelt sätt för en DM att bli hatad av spelarna, ifall man nu har sådana målsättningar). Att bli ihjälslagen är ju d&d-motsvarigheten till att vricka en fot eller ha tandvärk, ungefär.


"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
belöning för rollspelande

Jo, jag gör det också ibland, men borde man inte egentligen förutsätta rollspelande? Det är lite som om man t.ex gav extra poäng i en fotbollsmatch för att spelarna spelar fotboll (med den jämförelsen slår jag till och med min biologilärare i högstadiet).

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: belöning för rollspelande

Jo'ra. Men belöning får folk att anstränga sig lite extra. Du vet, som när åsnan följer moroten =)

PS: jag menar inte att spelare är åsnor....bara ibland =)

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: belöning för rollspelande

Det är klart att det är trevligare att uppmuntra spelarna till att interagera med omvärlden och försöka hitta alternativa lösningar (det kan vara rätt intressant att prata med ogres, bara man klarar av lukten) än att uppmuntra dem att slå ihjäl atta de träffar (Hmm... det bor ca 3000 personer i Wood's End... 80% borde vara 1st-lvl commoners... för en 1st-lvl commoner får jag 150 XP... var lade jag mitt svärd egentligen?)

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: belöning för rollspelande

Nåja, man behöver ju inte döda alla man möter. Det går ju att lösa en encounter på fler sätt och ändå komma undan med XP. JAg likställer inte XP med killratio.....även fast Wizard vill att jag skall göra det:)

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: belöning för rollspelande [OT!]

Om jag inte minns fel var det i det fantastiska (nåja) spelet Hexplore (säg inte att ingen annan än jag har spelat det) så att experience var ett slags vita kristaller som blev liggande på marken då man dödade monster. Sedan fick man välja vem av ens characters som gick och plockade upp den och därmed fick XPn. Ganska svårt att överträffa, tycker jag.

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: belöning för rollspelande

Det vill de inte alls. Att "besegra en utmaning" är inte alls samma sak som att "slå ihjäl ett monster", vilket till och med visas i deras publicerade äventyr - i ett äventyr får man lika mycket XP för att snacka ihop sig med en grupp traditionella monster som man skulle fått för att slå ihjäl dem. Om man sedan slår ihjäl monstren i fråga får man inga XP för det, för man har ju redan fått XP för att "besegra utmaningen".

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top