RECENSION Expert Partisan

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,358
Spel: Expert Partisan
Författare: Anders Blixt och Johan Okker

Jag har fått möjligheten att recensera Expert Partisan. Mitt recensions ex är en inte-helt-tryckfärdig PDF men där bara mindre detaljer inte är färdiga. Det här är ett spel som bär med sig en tyngd som jag inte brukar se hos rollspel. Rollspel brukar utspela sig långt borta och när de behandlar våra närmare rädslor sker det ofta väldigt metaforiskt. Men Expert Partisan är ett spel om ett ockuperat Sverige utgivet i en tid när det är krig i Europa och saker känns väldigt osäkra. Tonen i spelet är saklig och kunnig. Medan spelet utspelar sig under en version av kalla kriget som, som tur är, aldrig blev verklighet så känns det väldigt nära.

Spelets credits sida öppnar med hisspitch beskrivningen av spelet: ”Motståndskamp i ett ockuperat Sverige.” Följt av orden som sätter tonen för mycket av boken ”Varje meddelande om att motståndet ska uppges är falskt!”.

Spelet har en dedikation och en innehållsförteckning innan vi kommer till förordet. Förordet handlar om att spelet är skriven under en orolig tid i Europa men beskriver också hur man tänkt om den alternativa tidslinjen. I spelets tidslinje är det en sak som skiljer sig, inte ens särskilt mycket från vad som hände på riktigt, och detta leder till händelserna som sätter tonen för spelet. En invasion av Sverige av Sovjet 1981. Efterordet i slutet av boken följer till viss del upp den här inledningen men talar också om författarens och spelets bakgrunder på sätt som är relevanta till det färdiga spelet.

Efter detta kommer en av spelets bästa grepp, en uppdelning i tre typer av kampanjer som är färgkodade. Det här är alltså hur fruktansvärt kriget kommer att vara i spel. I blå kampanjer är det sällsynt med militärt våld och fokus är på saker som sabotage och civilt motstånd. I röda kampanjer är militärt motstånd vanligare men det är i samband där krigsbrott och övergrepp är ovanliga. Svarta kampanjer är nattsvarta och fruktansvärda, officiellt material produceras inte till svarta kampanjer men spelledare kan själva spelleda sådana kampanjer.

Spelets sektion om hur man använt sanning och fiktion är väldigt, väldigt bra. Jag har läst väldigt många ”nästan som verkligheten” spel och inget närmar sig hur bra den här genomgången är.

Kapitel 1 heter Inledning. Här presenteras först bakgrunden till kriget och hur det är ”fel krig” för både Sverige och Sovjet. För Sverige för att försvarsplaneringen var för storkrig i hela Europa och för Sovjet för det blir en Vietnam liknande situation för dem där motståndet inte upphör som deras soldater inte är tränade för. I kapitlet finns dels en massa jättebra ”fluff” med saker såsom militärslang och information om Sovjet men också saker som hur Sveriges försvar är organiserat. Jag hade inte koll på de här sakerna och jag får vad jag behöver för att spelleda, så är du mer insatt än mig kanske det här inte är nyheter men det var jättebra för mig!

Kapitel 1 har också den bästa enskilda sidan i ett rollspel jag läst på länge. Det är en hel sida om hur mycket Sverige sög 1981. Det beskrivs som ”en annan värld, enklare, fattigare och hårdare” och författaren gör det tydligt att ”Jag vet, ty jag var där”. För mig, född 89, har jag bara hört en massa nostalgisk vurm för tidiga 80-talet från… Alla. Alla som var levande och medvetna då. Det här är motsatsen till den kväljande 80-tals nostalgi vi varit tvungna att genomleva från andra nyligen utgivna rollspel som här får förbli onämnda.

Kapitel 2 ”Hunner i Dackeland" är kampanjvärld för standardkampanj typen där man spelar motståndsmän i ockuperade Småland. Ockupationsmakten här är DDR och inte Sovjet direkt. Det här är ett fantastiskt kapitel som tar upp av vad som är spelbart, vad som behövs för att spelleda och fördomar som behöver bemötas. Uppdelningen av olika typer av inställningar som de tyska soldaterna har till kriget är jättebra gjord och förmänskligar vad som annars hade varit ansiktslösa ”mooks”. Här framställs det tydligt att de flesta inte alls vill vara med i ett krig de inte bryr sig om mot ett land som inte hotar dem. Beskrivningen av Sverige som barrskogs-Vietnam känns träffande i den här boken. Det här kapitlet i sig hade varit värt att köpa boken för. Delen om Stasi (som passande kallas ”Mörkrets makt”) är enormt bra och beskriver exakt vilka problem Stasi kommer ha med att agera i Sverige på ett sätt som är extremt spelbart. Här finns också information om vildmarksliv som kommer dyka upp i många kampanjer.

Jag var orolig när jag började läsa den här boken för att man skulle spela terrorister och att saker skulle bli obekväma. Men boken klargör att det inte är hur man ska spela i det här kapitlet med all önskvärd tydlighet genom delen ”Terrorister - allas fiende”. Terrorism är inte okej och de enda som sysslar med det är maoistiska galningar. Genomgående har spelet ett starkt fokus på krigets lagar och moral som hindrar det från att någonsin glida över till att bli gräsligt. Det märks att man varit noggranna med de här frågorna och behandlat dem med respekt.

Kapitel 3 heter ”Kampanjens grundval” och är mer än något annat en blandning av nyttiga saker för att spela/spelleda Expert Partisan. Här är allt från karaktärsmotivationer för olika typer av motståndsmän/förrädare, till information om vardagen under ockupation, hur kriget kan sluta och allierade till Sverige. Kapitlet tappar den röda tråden och jag har svårt att se varför det här inte var en del av kapitel 2. Missförstå mig rätt nu, allt här är bra! Jag vill ha ALLT det här materialet innan jag spelleder. Det känns dock mest som saker som inte naturligt hörde hemma någon annanstans men som var viktiga att förmedla. Det är slående hur personligt men också hur väl underbyggt allting är skrivet.

4e kapitlet är bokens första kampanjram. ”Gula Rosen: Ungdomskampanj i Tinderyd”. Det här var inte alls kampanjen jag väntade mig efter att ha läst boken hit, men det här är jättebra! Man spelar en grupp 17-åriga vänner som blir inblandade i motståndsrörelsen. Så det är en blandning av tonårsdrama och att göra det man kan för motståndsrörelsen. Här finns jättebra NPC:er, bra riktlinjer för att planera scenarion och bra plot hooks. Det här är en ”blå” kampanj.

5e kapitlet ”Blå Linjen” är en till kampanjram, denna en ”röd” sådan (det gör tyvärr namnet lite förvirrande) där spelarkaraktärerna är poliser i Kalmar. Spelarkaraktärerna har tvingats ta tjänstledigt efter att ha dragit på sig Stasis ogillande och har nu börjat göra motstånd. Den här kampanjramen är inte lika bred men djupare och känns betydligt allvarligare i tonen. Det här är mer vad jag väntade mig från att ha läst resten av boken.

Det finns tyvärr ingen svart kampanjram. Jag förstår varför men jag tror verkligen att den här boken hade hanterat det på ett bra sätt. Och jag tror det finns värde av att visa hur det kan göras.

Efter detta är kapitel 6 till 10 regler. Har du läst Expert Nova är mycket bekant. Reglerna är bra och medeltunga. De förklaras väldigt rakt och pedagogiskt. Det är bra regler, passande för spelet, och hänger sig inte åt detaljfetischismen som vissa spel om modernt krig gör, men utan att bli för luftigt och regellätt för det.

Kapitel 11 ”Vänner och fiender” handlar om NPC:er. Det här är alltså inte listor på färdiga NPC:er eller högar med stat-blocks utan detaljerade system för hur man skapar och spelleder NPC:er. Det är riktigt bra! Snabba och enkla system som man kan använda vid bordet men som också kan användas i förväg för att befolka sin kampanj.

Efter detta kommer bilagorna. Bilaga A handlar om den alternativa historien som spelet utspelar sig under i större detalj. Väldigt intressant och underhållande läsning men tillför nog lite i faktiskt spel, så det är rätt val att det är en bilaga. Bilaga B handlar om krigets första sex månader, det är på många sätt samma sak som i kapitel A, detta är bra historiskfiktion men nog inte så spelbart. Äntligen skjuter någon kemiska vapen på Ängelholm dock! Så det var kul att läsa i sektionen om Skåne! (Det här spelet behöver en Skåne bok! Materialet senare i boken om hur Malmö totalförstörs är super spännande! Jag hade kastat på pengar för en Kickstarter av den! Svart kampanj om Helsingborg är hårt på min önskelista). Bilaga C är ”Blandade kampanjfakta” och är en massa kul saker! Tips på saker att se/läsa, kul NPC:er att använda, populära låtar på svenska blandband 1982 med mera. Det är fluffigast hittills men var kul att läsa.

Sammanfattningsvis är det här en bok som är intressant att läsa, skriven på ett sätt som gör att den känns väldigt personlig men också väldigt kunnig, som är väldigt spelbar och som känns läskigt aktuell. Det här är årets bästa svenska rollspelsbok. Boken är extremt läsvärd även om du inte tänker spela själva spelet.

5 av 5
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,432
Det finns tyvärr ingen svart kampanjram. Jag förstår varför men jag tror verkligen att den här boken hade hanterat det på ett bra sätt. Och jag tror det finns värde av att visa hur det kan göras.
Ett sätt att göra det på (inget som rekommenderas, skulle jag säga!) kunde vara att ta Gula rosen men titta på vad som hände med dess namne, Vita rosen i Hitlertyskland. Partisan by means of Grey Ranks, typ... 😢
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,020
Location
Port Kad, The Rim
Ett sätt att göra det på (inget som rekommenderas, skulle jag säga!) kunde vara att ta Gula rosen men titta på vad som hände med dess namne, Vita rosen i Hitlertyskland. Partisan by means of Grey Ranks, typ... 😢
När jag var ung träffade jag katolska polacker, judiska ungrare och judiska rumäner som berättade om livet under andra världskriget. En svart kampanj skulle se ut på det sättet, men jag vill inte skriva något sådant.

Mina danska släktingar hade andra erfarenheter: där blir 1940-43 en blå kampanj; 1943-45 en röd.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,432
Håller för övrigt helt med om åttiotalet - man kan vara nostalgisk om vissa av dess media, men Sverige var inte ett roligt land. Allting gick åt fel håll, även om det tog till nittiotalskrisen innan det ställdes till sin spets.

Ett undantag var den faktiskt väl fungerande skolan - man talar ibland om den svenska skolans guldålder, från kanske mitten av sextiotalet till mitten av nittiotalet (rätt mycket sammanfallande med när Lgy 70 gällde). Så det är lyckat att ena kampanjen är en gymnasiekampanj, tycker jag.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,339
Location
Marjura
Hoppas på ett kortare introscenario eller liknande till blå och/eller röd kampanj i Fenix vid release.
 
Top