Mekanurg
אמר המלאך: אל תפחד.
När jag var ung spelkonstruktör hos Äspel för snart 40 år sedan, jobbade jag rationellt med skrivandet: denna vecka fixar jag rollperson och färdigheter; nästa vecka utvecklar jag magireglerna; och så vidare. Så är det inte längre. Nuförtiden växer ett spel fram "organiskt" vid tangentbordet, en bit här, en bit där. Mycket bygger på gamla lärdomar, dvs jag sysslar med återvinning och anpassning av idéer jag använt förr. Nej, det är inte textmässig copy-paste ("what could possibly go wrong?") utan snarare djupdykningar i mitt mentala arkiv. Jag är bekväm av mig och vill därför inte uppfinna hjulet en gång till.
För många år sedan beskrev Olle Sahlin ett Anders Blixt-spel såhär: "Redig svensk husmanskost. Man vet vad man får, måltiden smakar gott och man går mätt och nöjd från bordet." Ett betyg som gladde mitt hjärta när jag fick höra det.
Expert Partisans kapitelstruktur ser ut såhär:
För många år sedan beskrev Olle Sahlin ett Anders Blixt-spel såhär: "Redig svensk husmanskost. Man vet vad man får, måltiden smakar gott och man går mätt och nöjd från bordet." Ett betyg som gladde mitt hjärta när jag fick höra det.
Expert Partisans kapitelstruktur ser ut såhär:
- Introduktion, dvs en förklaring vad för slags spel det här är. Detta kapitel är färdigskrivet.
- Dackeland (den geografiska "spelplanen" mellan Kalmar och Växjö). Detta kapitel är färdigt till hälften. Jag behöver skriva om den östtyska ockupationsorganisationen och om staden Kalmar
- Kampanjbygge, dvs jag förklarar för spelledaren vad partisanerna gör och varför och hur, samt ger råd om hur hen bygger en egen kampanj med stadsäventyr och skogsskärmytslingar. Även detta kapitel är färdigt till hälften. Jag skriver för närvarande om hur man bedriver olika slags motståndsverksamhet graderade i flera steg, från "Jag tiger" (frys ut fienden) till "Jag skjuter" (likvidera förrädare).
- Äventyr, en titt på hur spelledaren kan konstruera ett äventyr, även med ett handfast exempel. Jag har hittills bara skrivit stolpar i detta kapitel.