(kanske inte för Genesis' ögon, men jag vet inte)
Om fyra dagar ska Evolutionens Barn speltestas, och jag vet inte hur jag ska göra.
Mest är det väl bara nervositet, men också... Vafan, jag har aldrig spellett samberättande förut. Det är helt ny mark för mig.
Först spelarna: Genesis och Jolov. Två spelare, det är allt - alla andra har fått viktigare saker för sig.
Skit.
Jolov är dessutom verkligen helt grön på samberättande, som i att han aldrig testat eller ens läst om fenomenet. Han gillar animeaction och har hört mig beskriva regelsystemet i grova drag, that's about it.
Jag har en grundidé om att köra ett ganska kort äventyr, eftersom jag tänker mig att det kan ta en stund att hälsa på Genesis, skapa lite rollpersoner, prata lite strunt, såna saker.
Tanken är ju att man ska kunna spela Evolutionens Barn mer eller mindre förberedelselöst, och att väldigt mycket ska utgå från det gemensamma skapandet och rollpersonernas mål och såna saker. För mig som gammal förbereda-tre-veckor-innan-spelmötet-spelledare är detta främmande och lite skrämmande. Jag har i varke fall tänkt mig an ganska simpel grundplot: Nånting får ALF:er (artificiella livsformer), som till en början helt verkar sakna kopplingar, att gå bärsärk. Jag har nåtslags baktanke om att det ska vara nån liten nörd som fått tag på en bakdörr och använt denna för att agera ut sin frustration över sitt tråkiga, inrutade liv. Kan komma att förändras om ingen i gruppen kan tänkas bry sig om små nördar eller så; jag vill ju gärna att det ska innebära nåtslags intressekonflikt (memplexkonflikt) att besegra ungjäveln.
Om fyra dagar ska Evolutionens Barn speltestas, och jag vet inte hur jag ska göra.
Mest är det väl bara nervositet, men också... Vafan, jag har aldrig spellett samberättande förut. Det är helt ny mark för mig.
Först spelarna: Genesis och Jolov. Två spelare, det är allt - alla andra har fått viktigare saker för sig.
Skit.
Jolov är dessutom verkligen helt grön på samberättande, som i att han aldrig testat eller ens läst om fenomenet. Han gillar animeaction och har hört mig beskriva regelsystemet i grova drag, that's about it.
Jag har en grundidé om att köra ett ganska kort äventyr, eftersom jag tänker mig att det kan ta en stund att hälsa på Genesis, skapa lite rollpersoner, prata lite strunt, såna saker.
Tanken är ju att man ska kunna spela Evolutionens Barn mer eller mindre förberedelselöst, och att väldigt mycket ska utgå från det gemensamma skapandet och rollpersonernas mål och såna saker. För mig som gammal förbereda-tre-veckor-innan-spelmötet-spelledare är detta främmande och lite skrämmande. Jag har i varke fall tänkt mig an ganska simpel grundplot: Nånting får ALF:er (artificiella livsformer), som till en början helt verkar sakna kopplingar, att gå bärsärk. Jag har nåtslags baktanke om att det ska vara nån liten nörd som fått tag på en bakdörr och använt denna för att agera ut sin frustration över sitt tråkiga, inrutade liv. Kan komma att förändras om ingen i gruppen kan tänkas bry sig om små nördar eller så; jag vill ju gärna att det ska innebära nåtslags intressekonflikt (memplexkonflikt) att besegra ungjäveln.