Nekromanti Evolutionens Barn - inför speltestet (hjälp!)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(kanske inte för Genesis' ögon, men jag vet inte)

Om fyra dagar ska Evolutionens Barn speltestas, och jag vet inte hur jag ska göra.

Mest är det väl bara nervositet, men också... Vafan, jag har aldrig spellett samberättande förut. Det är helt ny mark för mig.

Först spelarna: Genesis och Jolov. Två spelare, det är allt - alla andra har fått viktigare saker för sig.

Skit.

Jolov är dessutom verkligen helt grön på samberättande, som i att han aldrig testat eller ens läst om fenomenet. Han gillar animeaction och har hört mig beskriva regelsystemet i grova drag, that's about it.

Jag har en grundidé om att köra ett ganska kort äventyr, eftersom jag tänker mig att det kan ta en stund att hälsa på Genesis, skapa lite rollpersoner, prata lite strunt, såna saker.

Tanken är ju att man ska kunna spela Evolutionens Barn mer eller mindre förberedelselöst, och att väldigt mycket ska utgå från det gemensamma skapandet och rollpersonernas mål och såna saker. För mig som gammal förbereda-tre-veckor-innan-spelmötet-spelledare är detta främmande och lite skrämmande. Jag har i varke fall tänkt mig an ganska simpel grundplot: Nånting får ALF:er (artificiella livsformer), som till en början helt verkar sakna kopplingar, att gå bärsärk. Jag har nåtslags baktanke om att det ska vara nån liten nörd som fått tag på en bakdörr och använt denna för att agera ut sin frustration över sitt tråkiga, inrutade liv. Kan komma att förändras om ingen i gruppen kan tänkas bry sig om små nördar eller så; jag vill ju gärna att det ska innebära nåtslags intressekonflikt (memplexkonflikt) att besegra ungjäveln.

Coolt, det är ju en klockren öppninscen. jag har säkert sett två animefilmer/serier som börjar så - med en cyborg/android/etc som löper amok. Vad du vill göra sedan är att göra scenen relevant för spelarna. Jag har dålig koll på vilka flaggor karaktärsskapandet genererar men du ska använda dem för att twista scenen så att den passar. Vem är offret? Vem utreder? Var sker det? Vilka motsättningar finns det som du kan använda? Sedan litar du på ditt spel. Det har ju mekanismer för att hålla sig självt i rullning.

Jag förväntar mig en spelrapport, hur det än går! :gremsmile:

Måns said:
Coolt, det är ju en klockren öppninscen. jag har säkert sett två animefilmer/serier som börjar så - med en cyborg/android/etc som löper amok. Vad du vill göra sedan är att göra scenen relevant för spelarna. Jag har dålig koll på vilka flaggor karaktärsskapandet genererar men du ska använda dem för att twista scenen så att den passar. Vem är offret? Vem utreder? Var sker det? Vilka motsättningar finns det som du kan använda? Sedan litar du på ditt spel. Det har ju mekanismer för att hålla sig självt i rullning.

Mjo, det är det som är tanken. Vad gäller flaggorna så får man ju en hel del genom spelarnas val av Aspekter och Memplex och Bakgrunder (hrrm...), och då får jag väl hoppas att båda mina spelare faktiskt skapar rollpersoner med flaggor de faktiskt vill ha med och så.

Jag får vara extra tydlig när jag snackar med den spelare som inte är Genesis om vad en flagga är, tror jag.

Måns said:
Jag förväntar mig en spelrapport, hur det än går! :gremsmile:

Jag har funderat på att spela in åtminstone ljud från sessionen om spelarna går med på det, annars får det bli klassisk rapport.

Det måste dokumenteras, hursomhelst!

Är tyvärr lika oerfaren som du är när det gäller samberättande, så jag kan inte göra mycket annat än att önska lycka till; det kommer att ordna sig! Kör grundplotten och bygg sedan på med konflikter efter spelarnas flaggor, pga. dem är det ju svårt att planera för detaljerat i förväg. Du kan ju förbereda några bomber i förväg också, ifall du vill ha något att falla tillbaka på, men annars tror jag att du har ungefär så mycket som du behöver.

Lycka till! :gremsmile:

Back