Nekromanti Evolutionens Barn: Första skissen

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Bakgrund: För typ fem månader sedan eller så kontaktade jag en oerhört duktig mangatecknare i syfte att få henne att göra en framsida till Evolutionens Barn. För tre månader sedan (typ) betalade jag henne i förskott. För en och en halv månad sedan klämde hon ur sig att hon ville att jag skulle sätta ihop en skiss, så att hon kunde se ungefär hur jag tänkt mig (efter att från början ha hävdat att hon jobbade bäst med fria händer). Nå, jag kan inte rita för fem öre, men jag kan hantera datorer - och jag ville ha en ursäkt att öva på Illustrator.

Detta är första halvan av resultatet. Som synes suger jag på att rita huvuden, det vet jag redan. Benen är helt keff, men det skyller jag på Poser, som stod för originalmodellen jag byggde bilden på. Vänsterhanden är inte heller så snygg. Överlag inte en särdeles lyckad bild, men med lite tur nog som skiss till illustratören.

Nästa bild blir en man som ska stå utan vapen, med korslagda armar. De tu ska kombineras med en suddig utopisk stadsoutline till en komplett skiss.
 

Attachments

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,913
Location
The Culture
Det var väl inte så illa? Jag har sett rollspel med fulare illustrationer än så. Och då har det rört sig om färdiga illustrationer, inte bilder som enbart tecknats för att visa en annan tecknare hur det bör se ut.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Gurgeh said:
Det var väl inte så illa?
Jag är min egen värste kritiker... =)

Gurgeh said:
Jag har sett rollspel med fulare illustrationer än så.
Det har jag också, men det ser jag inte som en ursäkt =)

Äh, allvarligt talat, jag är ganska nöjd med bål och armar. Benskydden ser CP ut men där skyller jag på Poser, och ansiktet är verkligen bara ett placeholderhuvud (och då ska vi inte snacka om håret...).

Men, vapen + bål + armar är jag hyfsat nöjd med. Framförallt som detta är min första illustration jag nånsin gjort i Illustrator...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Nu när jag tänker efter: Är inte bilden ganska lik de som brukar finnas med i GURPS-böcker? Jag tycker mig känna igen benens trasiga perspektiv och den simpla shadingen... Plötsligt får saker och ting sin förklaring =)
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag tycker det är tusan en så bra början om du anser att du inte kan rita - steget från att kalkera poserbilder i datorn och att lära sig teckna själv är Inte långt. :gremsmile:

Tjejen du har anlitat bör kunna göra resten, om du påpekar vad du vill ha för förändringar från din skiss... annars är hon tametusan inte värd pengarna!!!! Lite ska hon kunna göra.

Apropå Gurps har allt sin förklaring... hehe. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Eva Florén said:
Jag tycker det är tusan en så bra början om du anser att du inte kan rita - steget från att kalkera poserbilder i datorn och att lära sig teckna själv är Inte långt. :gremsmile:
Alltså, Illustrator är fem mil från att rita. Illustrator är att manipulera kurvor och punkter och linjer, och man kan göra om hur många gånger man vill, och mixtra tills det ser rätt ut... =)

Eva Florén said:
Tjejen du har anlitat bör kunna göra resten, om du påpekar vad du vill ha för förändringar från din skiss... annars är hon tametusan inte värd pengarna!!!! Lite ska hon kunna göra.
Ja, det hoppas jag verkligen =)
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Haha, och det tror du inte att penna och SUDDIGUMMI är till för? För min del anser jag att det är lättare att hantera en penna än en mus... med undantaget om man har en sådan där trevlig platta med penna då...
Så, en rejäl hög med papper! Ett fönster (om man inte har ljusbord), tejp (att tejpa pappret på fönstret), suddigummin i massor och ett gäng pennor - en scanner och en skrivare... ja så är du igång. :gremsmile:

Men för all del, att göra en skiss på vad du vill ha så behöver du ju inte vara så duktig... släng ihop ett par fyrkanter och cirklar, skriv här vill jag ha en bössa, ett blått hår etc... :gremsmile:

Du har gjort ett mycket bra jobb som skiss... :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Eva Florén said:
Haha, och det tror du inte att penna och SUDDIGUMMI är till för? För min del anser jag att det är lättare att hantera en penna än en mus... med undantaget om man har en sådan där trevlig platta med penna då...
Så, en rejäl hög med papper! Ett fönster (om man inte har ljusbord), tejp (att tejpa pappret på fönstret), suddigummin i massor och ett gäng pennor - en scanner och en skrivare... ja så är du igång. :gremsmile:
Heh. Efter några tiotal omflyttningar av en liten del av en linje är papper generellt jäkligt trasigt, oavsett kvalitet och hur löst man skissar. Papper har dessutom inga lager, och räknar inte ut kurvor åt mig.

Alltså, jag ritar inte i Illustrator. Jag sätter ut punkt A och punkt B och använder verktyg för att bestämma hur den rent matematiska kurvan dem emellan ser ut. Det ligger närmare hur min hjärna funkar. Jag kan inte hantera vare sig ritplattor, möss eller pennor när det gäller frihand - ska jag frihanda föredrar jag ett redigt 3d-program istället, eller att göra kollage =)


Eva Florén said:
Du har gjort ett mycket bra jobb som skiss... :gremsmile:
Heh, tja, jag blev inspirerad av att mina elever började hitta grejer i Illustrator jag inte kände till, och bestämde mig för att se detta som en första övning. Det här är som sagt inte bara min första skiss till EB, det är dessutom min första Illustratorgrej. Överlag känner jag att jag är mycket mer kompatibel med tänket i Illustrator än med frihandsritande - kurvor och punkter kan jag, frihandsjobb - icke. =)

//Krank, trivs dåligt i nästan all form av icke datorhjälpt skapande
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag håller med de andras kommentarer om kvalitén på bilden, den är inte så pjåkig i sammanhanget. Jag undrar bara varför du är beredd att betala för en generisk mangaflicka när du skulle kunna få en färdigritad sådan för betydligt mindre pengar (antar jag).

Om du nu är beredd att betala för skräddarsydda illustrationer (vilket är ärevördigt) så varför inte köpa något som säger mer än "det här är manga-scifi"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Vitulv said:
Jag undrar bara varför du är beredd att betala för en generisk mangaflicka när du skulle kunna få en färdigritad sådan för betydligt mindre pengar (antar jag).
Tja, om du känner någon eller några som ritar snygg manga - och nu snackar vi alltså inte det klassiska esteter-på-håltimme-manga, utan manga som faktiskt ser ut som manga, för mindre pengar, hör gärna av dig. Det här är hon som ska göra den här bilden (och inga fler) åt mig.

Vitulv said:
Om du nu är beredd att betala för skräddarsydda illustrationer (vilket är ärevördigt) så varför inte köpa något som säger mer än "det här är manga-scifi"?
För att min framsida är tänkt att säga, i princip, "det här är manga-scifi". Eftersom spelet som framsidan är till är ett manga-scifispel. Jag vet inte riktigt vad mer det skulle behöva säga. Rent motivmässigt vill jag inte heller överladda bilden, så tjej+kille+utopisk stad i bakgrunden känns ganska lagom, faktiskt.

Sen tycker jag nog att bilden säger mer än "manga-scifi". Den säger också att det kommer att förekomma stora vapen, och när det finns en stadsbakgrund kommer den också att säga att det inte är mörkt-regnigt-nittital-scifi utan ren-vit-elegant-scifi. Man får, med lite tur, intrycket av att det är actionmanga och inte drama- eller komedimanga.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Vad är det för gevär?
Vad är det för rustning?
Finns det någon betydelse bakom att hon har blått hår?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Thermight said:
Vad är det för gevär?
Nåtslags stort gevärsgrejs, som antagligen skjuter ganska hårt.

Thermight said:
Vad är det för rustning?
Typ en rustning som har Specialstyrka 5's standardutseende (svart läder + vit stormtrooperplast), och som är anpassad till hennes kroppsform och så.

Thermight said:
Finns det någon betydelse bakom att hon har blått hår?
Näpp.



Kan rekommendera att ta en titt på http://studio.omegarpg.net/doku.php?id=evolutionens_barn om du vill veta mer om spelet det handlar om...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Herr Nils said:
Varför skyddar rustningen inte de vittala områdena? Utan under armar och benet från knä och neråt.Skall man dessutom vara petig så går bröst pansaret för långt ut åt sidorna längs upp, den skulle skära in i axelns rörelse.
Tja, regelsystemet har inte direkt några regler för träffområden och blödning, så... =) Rustningen är, faktiskt, 100% till för att se hyfsat ball ut. Huruvida den är praktisk eller ej korsade inte mitt sinne öht när jag designade den.
 
Top