Jag har efter ett bra tags uppehåll suttit mig ner och börjat grotta i det som finns kvar att göra i Evolutionens Barn.
Här blev jag påmind om en grej som redan vid första speltestet blev pinsamt uppenbart: Systemet för att använda flashbacks SUUUUUUUUUUUGER.
Som det ser ut idag:
Rollpersonerna har 5 poäng utdelade i max 3 olika bakgrunder.
Man kan använda sig av Flashbacks för att använda Bakgrounderna i konflikter.
En Flashback kostar ett poäng i den bakgrund man Flashbackar till.
Att använda en Flashback dubblar ens antal tärningar.
(för de som inte hänger med: i EB har vi ett pölsystem med tärningar man slår i konflikter, med successes och grejer).
varför suger det här?
* Folk har flashbacks till de mest triviala saker för att få den bautabonus bakgrunderna innebär.
* I korta äventyr slänger man bakgrundspoäng omkring sig som om det vore godis, eller nåt.
* Det blir helt SINNESSJUKA mängder tärningar som ska rullas. "OK, 5 i grund, vi dubblade två gånger..."
Vad ska man göra åt det?
Jag funderar på:
* Istället för en dubbling får man en eller två tärningar per poäng man spenderar. Eller får man helt enkelt bara satsa ur en Bakgrund, och väljer själv? Ett poäng = en tärning i bonus?
* Flashbacksen måste vara relevanta, och i princip vara ordentliga scener som styrs av spelaren, med utdelade roller etc.
* Man får bara använda en Flashback per strid. Det är inte Naruto, det här.
Åsikter?
(för den förvirrade - här finns det kompletta regeldokumentet.
Här blev jag påmind om en grej som redan vid första speltestet blev pinsamt uppenbart: Systemet för att använda flashbacks SUUUUUUUUUUUGER.
Som det ser ut idag:
Rollpersonerna har 5 poäng utdelade i max 3 olika bakgrunder.
Man kan använda sig av Flashbacks för att använda Bakgrounderna i konflikter.
En Flashback kostar ett poäng i den bakgrund man Flashbackar till.
Att använda en Flashback dubblar ens antal tärningar.
(för de som inte hänger med: i EB har vi ett pölsystem med tärningar man slår i konflikter, med successes och grejer).
varför suger det här?
* Folk har flashbacks till de mest triviala saker för att få den bautabonus bakgrunderna innebär.
* I korta äventyr slänger man bakgrundspoäng omkring sig som om det vore godis, eller nåt.
* Det blir helt SINNESSJUKA mängder tärningar som ska rullas. "OK, 5 i grund, vi dubblade två gånger..."
Vad ska man göra åt det?
Jag funderar på:
* Istället för en dubbling får man en eller två tärningar per poäng man spenderar. Eller får man helt enkelt bara satsa ur en Bakgrund, och väljer själv? Ett poäng = en tärning i bonus?
* Flashbacksen måste vara relevanta, och i princip vara ordentliga scener som styrs av spelaren, med utdelade roller etc.
* Man får bara använda en Flashback per strid. Det är inte Naruto, det här.
Åsikter?
(för den förvirrade - här finns det kompletta regeldokumentet.
Här måste man börja snacka syfte igen. Vad är syftet med erfarenhetssystem? Inte är det ju att få omväxling på de speliga utmaningarna, som i D&D, eftersom det inte finns några speliga utmaningar. Och rollpersonens inre resa skall ju skötas av memsystemet, som är tänkt att vara självförsörjande (och vem vet hur det blir med den saken -- det systemet krashade ju totalt när vi spelade).