Nekromanti Eus nya grundlag?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Nu har jag tröttnat på våra vanliga medier. Jag hör/läser/ser dagligen något om Eus nya grundlag men ingen jävel har ens försökt förklara VAD som är så nytt med den...

Någon som har koll eller kanske har tips på var jag kan hitta informationen utan att sitta med SAOB brevid för att förstå vad det handlar om?

chrull
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Massa info går att hitta om den på EU's hemsida.

Jag klistrar in lite text från FAQ'en på den svenska hemsidan kring nya konstitutionen för EU. Mer info finns ju på: http://europa.eu.int/constitution/index_sv.htm

Eftersom det är av intresse för mig skall jag piska ihop lite mer lättöverskådlig information och presentera här lite senare.


Vilka är de största skillnaderna mellan det utkast till fördrag som utarbetades av Europeiska konventet och den slutgiltiga version som stats- och regeringscheferna undertecknade i Rom den 29 oktober 2004?


Kommissionen
Konventets utkast har förändrats avsevärt med avseende både på kommissionens storlek och på förfarandet för utnämningen av den.
När det gäller storleken kommer den kommission som utnämns 2009 att bestå av en medborgare från varje medlemsstat. De kommissioner som utnämns från och med 2014 kommer däremot att bestå av det antal ledamöter som motsvarar två tredjedelar av antalet medlemsstater. Det finns även utrymme för viss flexibilitet eftersom Europeiska rådet med enhällighet kan besluta om ett annat antal ledamöter. Villkoren för hur kommissionens ledamöter väljs ut och kriterierna för genomförandet av jämlik rotation är de som fastställts av konventet (de senare härrör från Nicefördraget).
Beträffande förfarandet för utnämning har konventets idé om en lista med tre kandidater per medlemsstat övergetts och ett system som liknar det nuvarande införs; rådet utser med kvalificerad majoritet och efter överenskommelse med den valde ordföranden de lämpliga kandidaterna på grundval av förslagen från medlemsstaterna. Dessutom införs ett slutgiltigt steg – rådets formella utnämning av kollegiet – efter godkännande i en gemensam omröstning i Europaparlamentet.
Det bör noteras att EU:s utrikesminister ingår i kollegiet som vice ordförande. Hon eller han skall framför allt godkännas i en gemensam omröstning och skall avgå om ordföranden begär det och Europeiska rådet godtar denna begäran med kvalificerad majoritet.
Avslutningsvis behandlar en förklaring förbindelserna mellan kommissionen och medlemsstaterna i de fall dessa inte har någon av sina medborgare i kollegiet. I förklaringen uppmanas kommissionen att försöka vidta de åtgärder som krävs för att dela med sig av information till medlemsstaterna och samråda med dem samt att beakta de politiska, sociala och ekonomiska förhållandena i alla medlemsstater. Tanken om att etablera lämpliga organisatoriska förutsättningar lanseras.


Omröstning med kvalificerad majoritet (se fråga 9)
Mandat i Europaparlamentet
Från och med den 1 november 2009 kommer det högsta respektive det lägsta antalet mandat per medlemsstat i Europaparlamentet att vara 96 respektive 6, vilket är en minskning respektive en ökning jämfört med nuläget.
Fram till dess kommer de antal att gälla som fastslås i EG-fördraget, ändrat genom anslutningsfördraget som undertecknades i Aten.
Det totala antalet Europaparlamentsledamöter kommer inte att överstiga 750 (för närvarande 736). På så vis skulle utrymme kunna skapas för fler utvidgningar av EU.


Ekonomiska och monetära unionen
Vissa betydande ändringar har gjorts av konventets text på detta område. Det gäller i synnerhet följande:


I presentationen av EU:s befogenheter fastställs att medlemsstaterna skall samordna sin ekonomiska politik och sysselsättningspolitik inom de ramar som fastställs på EU-nivå.

I samband med nya medlemmar i euroområdet införs ett nytt krav i gällande bestämmelser – en positiv rekommendation skall antas av en kvalificerad majoritet av medlemmarna i euroområdet.

I samband med förfarandet vid alltför stora underskott begränsas kommissionens rätt att lägga fram förslag om rekommendationer till medlemsstaten efter ett beslut om att alltför stora underskott föreligger till en rätt att endast lägga fram rekommendationer. Rådet skall dock agera utan onödigt dröjsmål, vilket betyder att rådet inte bara kan bortse från en sådan rekommendation.

Enligt de bestämmelser som endast gäller medlemmarna i euroområdet får dessa inte vidta åtgärder för att ändra eller genomföra protokollet om förfarandet vid alltför stora underskott.

I en förklaring om stabilitets- och tillväxtpakten i anslutning till regeringskonferensens slutakt bekräftas avslutningsvis på nytt åtagandena avseende både pakten och målen för Lissabonstrategin. Konferensen pekar på den politiska kurs medlemsstaterna bör hålla för att fullfölja dessa åtaganden och förutser möjligheten till framtida förslag från kommissionen och ytterligare bidrag från medlemsstaterna i syfte att stärka och klargöra genomförandet av pakten.



Flerårig finansieringsram
I motsats till konventets text skall enhällighet i rådet gälla även i fortsättningen för antagandet av den fleråriga finansieringsramen.
Europeiska rådet har rätt att tillgripa en särskild övergångsklausul och med enhällighet besluta att bestämmelserna om den fleråriga finansieringsramen skall antas med kvalificerad majoritet. Nederländerna har i en förklaring formellt framfört att de kan ställa sig bakom ett sådant beslut under förutsättning att problemet med deras erkänt orimligt höga bidrag till EU:s budget kan lösas på ett tillfredsställande sätt.


Stadgan om de grundläggande rättigheterna
Konventet föreslog en slags inbjudan till EG-domstolen och de nationella domstolarna att betrakta förklaringarna till stadgan som en vägledning vid tolkningen. Detta har nu blivit obligatoriskt.
Förklaringstexten har införts i en förklaring i anslutning till regeringskonferensens slutakt.


Diverse
De nya bestämmelserna på energiområdet kompletteras med en regel om rådsbeslut och enhällighet (istället för medbeslutande och kvalificerad majoritet) när lagar eller ramlagstiftning som framför allt är av skattemässigt slag skall antas. Det kan vara värt att nämna att liknande bestämmelser redan finns i EG-fördraget på miljöområdet.
Förenade kungarikets och Irlands undantag från reglerna på området frihet, säkerhet och rättvisa, som beviljats genom protokollet om dessa två medlemsstaters hållning i fråga om politiken för gränskontroll, asyl och immigration, utvidgas avseende det administrativa samarbetet mellan nationella myndigheter och polissamarbetet, i synnerhet vad gäller insamling, lagring, bearbetning, analys och utbyte av information.
En möjlighet införs för rådet att fem år efter det att konstitutionen har trätt i kraft besluta om att avskaffa de särskilda reglerna på områdena för statligt stöd och transporter i syfte att beakta de ekonomiska nackdelar som orsakats av den tidigare delningen av Tyskland. I två deklarationer i anslutning till regeringskonferensens slutakt påminns i vilket fall som helst om att dessa regler måste tolkas i enlighet med domstolens rättspraxis.
Avslutningsvis har ett antal förklaringar i anslutning till regeringskonferensens slutakt godkänts, framför allt beträffande Eurojust, användningen av övergångsklausuler i samband med närmare samarbete och översättningen av konstitutionen till regionala språk. Dessutom finns några ensidiga förklaringar från Spanien och Förenade kungariket om Gibraltar, från Förenade kungariket om definitionen av begreppet ”national” och från Nederländerna om Antillerna och Aruba.


Till sidans början


Vilka trösklar kommer att gälla vid omröstning med kvalificerad majoritet?


A nova maioria qualificada baseia-se na dupla maioria de Estados-Membros e população:
55% dos Estados-Membros, incluindo pelo menos quinze deles, que representem, no mínimo, 65% da população da União. O termo "população" refere-se à definição dada pelo ordenamento jurídico de cada Estado-Membro. Cabe aos Estados-Membros decidirem quais as categorias de pessoas (nacionais, nacionais de países terceiros com residência legal, etc.) que serão consideradas como parte da população respectiva.
A minoria de bloqueio deve ser composta por, pelo menos, quatro membros do Conselho; caso contrário, considera-se alcançada a maioria qualificada.
Sempre que o Conselho não delibere com base numa proposta da Comissão ou do Ministro dos Negócios Estrangeiros da União, a maioria qualificada corresponde a, pelo menos, 72% dos membros do Conselho, devendo estes representar Estados-Membros participantes que reúnam, no mínimo, 65% da população da União.


Bakgrundsinformation
För att undvika en situation där i extremfallet endast tre (stora) medlemsstater skulle kunna blockera ett beslut i rådet på grund av en högre befolkningströskel måste en blockerande minoritet omfatta minst fyra medlemsstater. Vidare kan ett antal rådsmedlemmar motsvarande minst tre fjärdedelar av en blockerande minoritet, på medlemsstatsnivå eller befolkningsnivå, begära att en omröstning skjuts upp och att diskussionerna fortsätter under en rimlig tid i syfte att nå bredare samförstånd inom rådet.
Det nya systemet med omröstning med dubbel majoritet skall träda i kraft 2009.


Hur ser framtiden för de tre pelarna ut?


De tre befintliga pelarna slås samman. De särskilda förfarandena på området för den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken (GUSP), inbegripet försvarspolitiken, behålls dock.
Genom konstitutionen uppdateras bestämmelserna på området rättsliga och inrikes frågor avsevärt i syfte att underlätta och förbättra inrättandet av området med frihet, säkerhet och rättvisa. Faktum är att gemenskapsmetoden (kommissionen, rådet och Europaparlamentet) från och med nu kommer att gälla på samtliga områden i fråga. De kommer dessutom till stor del att omfattas av omröstning med kvalificerad majoritet.
Genom konstitutionen behålls eller införs icke desto mindre vissa särskilda inslag på dessa områden, nämligen på områdena straffrättsligt samarbete och polissamarbete.
Bestämmelserna om yttre förbindelser har skrivits om, men i sak bestäms fortfarande de olika institutionernas roller och de förfaranden som gäller genom åtskillnaden mellan gemensam utrikes- och säkerhetspolitik och övriga aspekter av EU:s yttre åtgärder.
Inrättandet av en post som utrikesminister för EU med uppgift att utveckla ömsesidigt förtroende och en ”europeisk reflex” hos medlemsstaterna stärker emellertid otvivelaktigt EU:s roll i globala frågor, på alla områden.
Vidare kommer fler möjligheter för medlemsstaterna till närmare samarbete på försvarsområdet att stärka trovärdigheten i EU:s utrikespolitik.

Kommer medlemsstaterna att kunna utträda ur EU?


Varje medlemsstat får i enlighet med sina konstitutionella bestämmelser besluta att utträda ur Europeiska unionen.
Den medlemsstat som beslutar att utträda skall anmäla sin avsikt till Europeiska rådet. Mot bakgrund av Europeiska rådets riktlinjer skall unionen förhandla fram och ingå ett avtal med denna stat där villkoren för dess utträde fastställs, med beaktande av dess framtida förbindelser med unionen. Detta avtal skall ingås av rådet som skall besluta med kvalificerad majoritet efter Europaparlamentets godkännande.
Konstitutionen skall upphöra att vara tillämplig på den berörda staten från och med den dag då avtalet om utträde träder i kraft eller, om det inte finns något sådant avtal, två år efter den anmälan som avses i punkt 2, om inte Europeiska rådet i samförstånd med den berörda medlemsstaten beslutar att förlänga denna tidsfrist.
En stat som utträtt ur unionen kan begära att på nytt få ansluta sig.
 
Top