Europas rollspelsscen

Sverige har en av världens mest aktiva rollspelscener (jo, det är sant).

Svenskar är också generellt rätt så skapliga på engelska, därför har vår rollspelsscen ganska stort utbyte med den engelskspråkiga världen, främst USA.
Men det finns en hel kontinent strax söder om oss, dels inom EU området med en befolkning på drygt 450 miljoner, och dels hela Europeiska kontinenten med en befolkning på nära 750 miljoner människor.

Det borde finnas rätt mycket rollspelare bland dessa och därför också ganska många rollspel.

Under GothCon pratade jag väldigt mycket med ett gäng trevliga tyskar från rollspelsstudion Donnerhaus, som gör spel som skiljer sig väldigt mycket från vad vi är vana vid i Sverige, men har varit väldigt framgångsrika på kort tid i Tyskland. Innan jag såg dem på GothCon hade jag aldrig hört talas om dem eller några av deras spel.

I Polen finns Black Monk Games (numera en del av Chaosium Group), men mitt intryck är att de främst jobbar med licenser av spel som de översätter för den polska marknaden (bland annat flera spel från Fria Ligan).

I Italien finns Need Games och Two Little Mice.

I Spanien finns Shadowland Games och Edge Studio (de är numera Asmodee Groups rollspelsstudio efter att Fantasy Flight Games lade ner sin rollspelsverksamhet, verksamma både i Spanien och Frankrike).

I Frankrike fanns tidigare Éditions Sans Detour, men de verkar ha försvunnit. Nu finns Edge Studio och Le Département.

Jag har lite koll på andra rollspel utvecklade i icke-engelsktalande Europeiska länder, så som Degenesis, Das Schwarze Auge och Nephilim.

Det finns säkert massor mer, men vilka är det?
Gemensamt för de jag känner till är att nära nog alla har spel utgivna på engelska, eller licensöversätter kända spel till sitt eget språk. Donnerhaus som gör unika spel för den inhemska tyska marknaden känner jag ju bara tillför att de kom på GothCon.

Det borde finnas mängder, jag vet att @Genesis talar sig varm om den franska experimentella rollspelsscenen, men det borde finnas mycket mer spännande på den europeiska kontinenten än så som vi kanske inte har jättekoll på i Sverige. Eller är rollspel främst ett engelskspråkigt och svenskt fenomen?

Formlexx

Betraktare
I Frankrike finns även studio agate som gör Shadows of Esteren, Merry Mushmen som gör knock!, och Ludespherik som gör Barbarians of Lemuria.
I England finns Melsonian Arts Council som gör Troika, Soulmuppet publishing som gör bland annat Orbital Blues, och Big Robot som gör TEETH.
I Portugal finns Games Omnivorous som ger ut en mängd olika indiespel.
I Irland finns Cubicle 7 som gör warhammer fantasy roleplay, och Lazy Litch (men han bor nu i Sverige).
I Skottland finns Lost pages.
I Grekland finns Xploringmaps.

Jag upplever det som att England, Frankrike och Italien har en rätt stor rollspelsnärvaro i europa.

terje

xenomorf mystiker
I Spanien finns också Nosolorol Ediciones som gav ut senaste versionen av Aquelarre och som publicerar en massa olika spel översatta till spanska.

Under GothCon pratade jag väldigt mycket med ett gäng trevliga tyskar från rollspelsstudion Donnerhaus, som gör spel som skiljer sig väldigt mycket från vad vi är vana vid i Sverige, men har varit väldigt framgångsrika på kort tid i Tyskland.
Vad gör deras spel annorlunda jämfört med svenska (eller us-amerikanska)?

I England finns Melsonian Arts Council som gör Troika, Soulmuppet publishing som gör bland annat Orbital Blues, och Big Robot som gör TEETH.
Dessa känner jag väl till, och var väl lite otydlig i trådstarten att jag nog främst var ute efter rollspel från utanför den engelskspråkiga världen. Men ja, England/Storbritannien har ju en väl etablerad rollspelskultur sedan länge, GW började ju mångt och mycket med rollspel, och det team som är huvudansvariga för Call of Cthulhu hos Chaosium är ju i huvudsak baserat i England. Modiphius Entertainment är ju också från England.

I Irland finns Cubicle 7 som gör warhammer fantasy roleplay
Det visste jag inte, vilket känns lite pinigt. I mitt huvud var C7 skottar, men även Pelgrane Press är ju till 50% Irländskt.

Vad gör deras spel annorlunda jämfört med svenska (eller us-amerikanska)?
De följer inte modellen grundbok med karaktärsskapande och regler för olika situationer som sedan expanderas med ytterligare material.
Istället släpper de "kampanjboxar" där varje brädspelsstor-låda kommer färdigpackad med en stor kampanj, de regler som används i just den kampanjen, kartor, handouts, kort, markörer mm och färdiga karaktärer anpassade till kampanjen.

Regelsystem med stort fokus på resurshantering, där exempelvis all utrustning som finns representeras av kort med stats och specialregler mm.

terje

xenomorf mystiker
De följer inte modellen grundbok med karaktärsskapande och regler för olika situationer som sedan expanderas med ytterligare material.
Istället släpper de "kampanjboxar" där varje brädspelsstor-låda kommer färdigpackad med en stor kampanj, de regler som används i just den kampanjen, kartor, handouts, kort, markörer mm och färdiga karaktärer anpassade till kampanjen.

Regelsystem med stort fokus på resurshantering, där exempelvis all utrustning som finns representeras av kort med stats och specialregler mm.
Intressant, det är ju faktiskt väldigt annorlunda. En skräddarsydd och färdigförpackad spelupplevelse, snarare än verktygslåda för att skapa olika sånna. Låter som att nån tagit ett konventsscenario och bett en brädspelsproducent göra det så lättillgängligt som möjligt för en bred publik.

JohanL

Champion
Intressant, det är ju faktiskt väldigt annorlunda. En skräddarsydd och färdigförpackad spelupplevelse, snarare än verktygslåda för att skapa olika sånna. Låter som att nån tagit ett konventsscenario och bett en brädspelsproducent göra det så lättillgängligt som möjligt för en bred publik.
Det här är rätt mycket vad Cinematic-modulerna till Aliens-rollspelet är också.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det visste jag inte, vilket känns lite pinigt. I mitt huvud var C7 skottar, men även Pelgrane Press är ju till 50% Irländskt.
C7 flyttade hela sin operation till Irland för några år sedan, misstänker av skatteskäl. :) Sen är väl Pádraig Murphy irländare, men grundgänget är nog skottar. Tror jag.

Nässe

Myrmidon

Spännande, tänk om någon skulle översätta och ge ut på svenska!

Spännande, tänk om någon skulle översätta och ge ut på svenska!
Det vore väldigt spännande, men vet inte hur benägna svenska rollspelare är att betala 1200 kr för ett rollspel som kommer i en stor brädspelsförpackning, med ett spelsystem som inte påminner om BRP, D20 eller PbtA, som är tänkt att spelas typ en gång (varje kampanj är konstruerad för att löpa över ungefär 20-30 spelmöten, sedan är liksom spelet "klart") och där man varken skapar egna karaktärer eller egna scenarion (och inte direkt får redskapen att göra det heller). Tyskarna verkar gilla det, och spelen verkar sälja rätt bra och konceptet är jätteintressant, men då är det ju också ett språkområde med 100 miljoner människor.

Genesis

Ni dés ni maître
Det borde finnas mängder, jag vet att @Genesis talar sig varm om den franska experimentella rollspelsscenen, men det borde finnas mycket mer spännande på den europeiska kontinenten än så som vi kanske inte har jättekoll på i Sverige.
När jag har varit på OctoGônes har det funnits massor av montrar med vad jag gissar är rollspel, men jag har aldrig stannat för att titta på dem, så vet inte om det är franska eller amerikanska spel, tyvärr. Men det finns uppenbarligen massor av rollspelare där som sysslar med något.

Nässe

Myrmidon
Det vore väldigt spännande, men vet inte hur benägna svenska rollspelare är att betala 1200 kr för ett rollspel som kommer i en stor brädspelsförpackning, med ett spelsystem som inte påminner om BRP, D20 eller PbtA, som är tänkt att spelas typ en gång (varje kampanj är konstruerad för att löpa över ungefär 20-30 spelmöten, sedan är liksom spelet "klart") och där man varken skapar egna karaktärer eller egna scenarion (och inte direkt får redskapen att göra det heller). Tyskarna verkar gilla det, och spelen verkar sälja rätt bra och konceptet är jätteintressant, men då är det ju också ett språkområde med 100 miljoner människor.
Skulle gärna skriva, spelleda och spela en sådan kampanj! :)

Skulle gärna skriva, spelleda och spela en sådan kampanj!
Jag med!
Skulle jättegärna både göra och spela spel med det upplägget, men just hur Donnerhaus gör skulle jag inte själv vilja vara den som tar risken att testa om såpass påkostade experiment funkar för den svenska rollspelspubliken.