Nekromanti ett tips.

G

Guest

Guest
gör värden först! tänk inte på reglerna... det blir en fördel senare!
________________________________

/jenz
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Håller med till viss del...Dock kommer det till en punkt då det kan vara svårt att fortsätta på världen utan några regler. Vissa ting behöver regler för att bli överskådliga. Men sant är att det finns fördelar med att göra världen först. Man vet vad i hunden man skall ha reglerna man gör till. Reglerna kan passas ihop med världen lättare.

Fast det är klart om man bygger en värld runt ett system kan det nog bli smidigt det med. Men jag skulle gärna höra en motivering från dig.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag har provat att bygga en värld runt reglerna... det är inte speciellt svårt det häller, för när man gör så kommer världsuppfattningen ofta i samband med att man skapar reglerna...

Det finns dock klara nackdelar. Världen kan bli mycket osammanhängande och för mycket av spelet blir regler. I mitt fall gjorde det att världen blev lite för litet beskriven, alldeles för kort text om världen och massor med regler istället.

Men så finns det ett till sätt. Skapa regler och värld separat, lägg sedan samman dem och anpassa regler efter värld, inte tvärtom... Om man gör så kan man lätt anpassa samma ursprungsregler till ett antal rollspel, vilket gör skapandet mycket lättare efter hand man gör fler rollspel (om man gör det då såklart).

Det finns säker fler sätt att göra det hela på, nån som hittat det ultimata?

"Beware of the Cöla Craver!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: ett nytt tips.

Eller så har man gjort ett bra regelverk, och kan placera in det i vilken värld som helst!!!!!!!!!!!!!!

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top