Eon Ett stulet sigill

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Behöver lite hjälp inför ett kommande äventyr som utspelar sig i Jargien jag ska spelleda. Min tanke är att ett handelshus har fått en officiell sigilstämpel stulen.

Hur stor grej är detta?
Bör de ha flera eller har de bara en?
Vad kan konsekvenserna bli om de inte får tillbaka den, kan de skapa en ny?

Tänker mig att dem som stulit den tänker förfalska leveranser och allmänt förstöra för handelshuset.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
I många länder är offentliga tjänstemäns stämplar fortfarande en stor grej och man ser dem på vidimerade kopior av ID-kort, betyg och liknande (jag såg många sådana när jag hjälpte till att scanna internationella ansökningar på ett universitet). Så i ett fullt förmodernt samhälle måste det vara en stor katastrof och om de inte kan få tag på den antar jag att den enda lösningen är att byta ut alla sina stämplar, vilket måste vara en enorm förnedring med allt vad det innebär för deras affärer.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
I många länder är offentliga tjänstemäns stämplar fortfarande en stor grej och man ser dem på vidimerade kopior av ID-kort, betyg och liknande (jag såg många sådana när jag hjälpte till att scanna internationella ansökningar på ett universitet). Så i ett fullt förmodernt samhälle måste det vara en stor katastrof och om de inte kan få tag på den antar jag att den enda lösningen är att byta ut alla sina stämplar, vilket måste vara en enorm förnedring med allt vad det innebär för deras affärer.
Lite det jag hoppades, det ger en bra anledning till att hålla det hemligt. Kanske även för rollpersonerna, att de inte exakt vet vad de ska försöka återfå.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
I många länder är offentliga tjänstemäns stämplar fortfarande en stor grej och man ser dem på vidimerade kopior av ID-kort, betyg och liknande (jag såg många sådana när jag hjälpte till att scanna internationella ansökningar på ett universitet). Så i ett fullt förmodernt samhälle måste det vara en stor katastrof och om de inte kan få tag på den antar jag att den enda lösningen är att byta ut alla sina stämplar, vilket måste vara en enorm förnedring med allt vad det innebär för deras affärer.
Hur svåra skulle dessa vara att förfalska? Skapa en ny tillfällig för att folk inte ska veta att den är borta?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
För spänningens och intrigens skull hade jag begränsat det till att bara finnas en stämpel. Det bör inte vara något större besvär att gå till klensmeden och beställa en ny - fast smeden kanske råkar ut för något lömskt (mest dramatiskt en kniv i ryggen, mer jordnära en nerbrunnen verkstad).
Handelshusets omedelbara höga stress och oro bör, precis som du skriver, ligga i att lömska konkurrenter eller rivaliserande myndigheter (kejsarmakten?) kan ha fått tag på det försvunna sigillet, med risk för medveten förfalskning och förvanskning av viktiga handelspapper. Detta är de fullt medvetna om.
Gällande förfalskningar: beroende på hur detektivmässigt / juridiskt spelet ska vara, kan det ju bli ett inslag att sigillstämplarna jämförs, likt avvikande fingeravtryck?

Parentes: På min arbetsplats (nöjespark) köpte vi in en specialbeställd sigillstämpel i fjol, för att våra skådespelare skulle stämpla barns skattkartor. Den sigillstämpeln var ett jämförelsevis väldigt dyrt inköp för en så liten makapär, och det rådde viss hets och stress från producenterna kring att den absolut inte fick slarvas bort eller lämnas utomhus. Så, jag ger helt klart tummen upp till äventyrsidén! I've been there myself i närtid, så att säga.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Kan tänka mig att det är massa byråkrati i kejsardömdet som man vill undvika. Även om de går en ny är den inte unik längre och kanske svår att använda korrekt.

Och att ta fram en ny är inte att tänka.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Hur svåra skulle dessa vara att förfalska? Skapa en ny tillfällig för att folk inte ska veta att den är borta?
Jag har ingen aning faktiskt, men jag antar att det inte är helt enkelt eftersom systemet verkade fungera rätt väl. Det var väl också därför förfalskare var ett yrke i sig. Sedan var ju straffen för att förfalska sigill väldigt brutala. Vanligt med sigill var att de var personliga och förstördes när innehavaren drog sig tillbaka eller dog, så man får fundera på om handelshuset har ett gemensamt sigill eller om de olika delägarna har personliga sigill. Uppenbarligen är det dags för handelshuset att kalla in flåbusar, legosoldater, lönnmördare och annat skumraskfolk för att jaga ner tjuven, ta tillbaka sigillet och statuera ett så blodigt och brutalt exempel som möjligt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Jag har ingen aning faktiskt, men jag antar att det inte är helt enkelt eftersom systemet verkade fungera rätt väl. Det var väl också därför förfalskare var ett yrke i sig. Sedan var ju straffen för att förfalska sigill väldigt brutala. Vanligt med sigill var att de var personliga och förstördes när innehavaren drog sig tillbaka eller dog, så man får fundera på om handelshuset har ett gemensamt sigill eller om de olika delägarna har personliga sigill.
Det är värt att tänkte på, kanske blir mer intressant då.

Uppenbarligen är det dags för handelshuset att kalla in flåbusar, legosoldater, lönnmördare och annat skumraskfolk för att jaga ner tjuven, ta tillbaka sigillet och statuera ett så blodigt och brutalt exempel som möjligt.
Får se vad som passar och vad rollpersonerna kommer vilja göra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Historiskt så har förfalskningar varit det värsta brottet! Det spelar ingen större roll om det är en liten eller stor bluff. Det bestraffas HÅRT! Så att stjäla en viktig stämpel, oavsett om det är lätt att göra en ny (det är nog superlätt), är en stor grej. Du har stulit trovärdighet, ära och stolthet!

Ps. Skickade ett digitalt dokument inom EU och fick tillbaka det. Det saknade stämpel...
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Historiskt så har förfalskningar varit det värsta brottet! Det spelar ingen större roll om det är en liten eller stor bluff. Det bestraffas HÅRT! Så att stjäla en viktig stämpel, oavsett om det är lätt att göra en ny (det är nog superlätt), är en stor grej. Du har stulit trovärdighet, ära och stolthet!

Ps. Skickade ett digitalt dokument inom EU och fick tillbaka det. Det saknade stämpel...
Tänker att de ändå vill hålla det hemligt om möjligt så att rivaler eller handelspartner inte blir oroliga eller försöker utnyttja situationen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Tänker att de ändå vill hålla det hemligt om möjligt så att rivaler eller handelspartner inte blir oroliga eller försöker utnyttja situationen.
Absolut. Antagligen passar man på att ändra det nya sigillet så att det gamla kan avslöjas.

Kanske var tanken med stölden snarare att gjuta av sigillet men något gick fel och stölden avslöjades? Tanken var att lämna tillbaka det innan någon märkte det.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Absolut. Antagligen passar man på att ändra det nya sigillet så att det gamla kan avslöjas.

Kanske var tanken med stölden snarare att gjuta av sigillet men något gick fel och stölden avslöjades? Tanken var att lämna tillbaka det innan någon märkte det.
Tanken är att förstöra för handelshuset så mycket som möjligt, det är ett straff som en läromästare i ett hemligt sällskap lägger på en medlem som råkar ha ett handelshus. Tjuven blir på liknande sätt manipulerad. Det är en sjuk person dom drivs att se följderna att kaos som ligger bakom det hela.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Någon som vet om det finns skrivet i någon officiell Eon bok om straff som passar in på detta? Finns väl inget för Jargien?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Någon som vet om det finns skrivet i någon officiell Eon bok om straff som passar in på detta? Finns väl inget för Jargien?
Vet inte om det finns straff för specifikt förfalskning i någon bok, men här är några exempel på någorlunda närgränsande teman:

I Asharien & Soldarn (s. 39) finns straff för bestickning och mutbrott, som båda renderar 12 piskrapp för lindrigt brott och landsförvisning för grovt.
I Damarien (s. 98) finns straff för korruption, som renderar 50 piskrapp och 30 gulden i böter, och olaga boktryckning med straffet stymnning samt 20 gulden i böter.
Det är i vart fall något att jämföra med.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Någon som vet om det finns skrivet i någon officiell Eon bok om straff som passar in på detta? Finns väl inget för Jargien?
Det närmaste är väl att Eon IV bakgrundstabellerna antyder ganska rejäla mängder byråkrati, lömskheter och annat som gör att själva upplägget passar. Skulle inte förvåna mig om det är mycket upp till den specifika domaren och rättsprocessen.

Avrättning, skickad till arenorna, slaveri, slaveri i kolonierna…
 
Top