Nekromanti Ett par funderingar

Drafur

Veteran
Joined
31 Mar 2018
Messages
35
Hej alla EON IV fans!
Har ett par funderingar jag skulle önska ett förtydligande på. Kan vara att jag missuppfattat/missat något, men det bör ju inte finnas några dumma frågor.

1. Mystik reglerna i Damarien, ersätter de reglerna för mystik i grundboken eller är mystik i grundboken för Daak kyrkan och reglerna i Damarien för övriga trosuppfattningar? Tänker främst på sakrament och välsignelse.

2. I Magiboken står det att styrande grundatribut för respektive aspekt ska stå i dess aspektbok. Finner inget i aspektböckerna dock. Väl medveten om att det bara är beta än så länge men kommer det vara olika styrande grundattribut eller är det visdom som gäller?

3. På Thism alver i Damarien står det, under "Förbannelsens folk" (tror jag den heter), att "Alver får inte välja att få tillbaka Välmående i början på ett spelmöte..." Notera att det står "Alver" och inte "Thism alver". Gäller denna regel för alla alver? Såg inte att det stod något om det på Pyar alverna i grundboken.

Tacksam för lite input på dessa frågor som diskuterades på vårat senaste spelmöte.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Utan att kolla i en regelbok
1. Ja så har jag tolkat det.
2. Ingen aning backade inte magi boken.
3. Jag tror att det bara gäller Thismalver , Pyar har det inte i grundboken så vitt jag minns
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Drafur;n335586 said:
1. Mystik reglerna i Damarien, ersätter de reglerna för mystik i grundboken eller är mystik i grundboken för Daak kyrkan och reglerna i Damarien för övriga trosuppfattningar? Tänker främst på sakrament och välsignelse.
Alla kommande religioner kommer att skrivas i samma format som i Damarien. Vid tillfälle kommer vi även omlansera Daakkyrkans mysterier enligt formatet i Damarien.

2. I Magiboken står det att styrande grundatribut för respektive aspekt ska stå i dess aspektbok. Finner inget i aspektböckerna dock. Väl medveten om att det bara är beta än så länge men kommer det vara olika styrande grundattribut eller är det visdom som gäller?
Aspektfärdigheterna har inga styrande grundattribut (dvs man kan aldrig få bonus till förbättringsslaget för högt grundattribut). Jag kunde inte hitta något om det i det material som skickats till tryckeriet så förhoppningsvis är detta inte vår första errata. :eek:

3. På Thism alver i Damarien står det, under "Förbannelsens folk" (tror jag den heter), att "Alver får inte välja att få tillbaka Välmående i början på ett spelmöte..." Notera att det står "Alver" och inte "Thism alver". Gäller denna regel för alla alver? Såg inte att det stod något om det på Pyar alverna i grundboken.
Fram till att vi eventuellt beskriver Pyaralver i annat material bör man nog tolka det som att pyaralverna tagit upp tillräckligt många distraherande seder från de mänskliga folkslagen för att inte drabbas av detta lika hårt som övriga alver.
 
Top