Ett försvarstal till utmaningar

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Jag pratar ju specifikt om @Rangertheman här. Jag kan absolut missuppfatta honom. Det här var ju det jag reagerade på:

Oavsett metod för att bibehålla balansen, står den i bjärt kontrast mot mycket av det som jag personligen tycker är roligast i rollspel. Jag vill kunna bygga en personlig rollperson där värden och färdigheter på rollformuläret ändå hyfsat matchar den vision jag har.

Om balans står i bjärt kontrast till vad man vill ha ut av rollspel, och man vill bygga en rollperson som motsvarar ens vision, så ser jag inte nackdelen med att få ändra sina värden så att de motsvarar ens vision. Jag har aldrig påstått att det här är nödvändigt eller att det skulle vara den enda vägen. Jag har heller inte menat att det här är något som folk skulle gilla eller vilja göra. Tvärtom så är ju hela poängen att det inte vore lika kul, inom en traditionell spelstil, att få ändra på värdena på ens rollperson fritt när den skapas.

Och som vanligt så känns det som att det lätt blir halmdockor på båda sidor.

A: ”Du påstår ju att det enda folk bryr sig om är strider och spelighet, och att inget annat spelar någon roll! Det är fel!”
B: ”Du påstår ju att ingen överhuvudtaget bryr sig om sin rollpersons framgång och att utmaningar för spelarna är helt irrelevant! Det är fel!”

Båda dessa påståenden är naturligtvis fel. Hela den här diskussionen började ju med att jag tycker att det är orimligt att dumförklara en spelare som blir missnöjd när spelet går sönder för att hen försöker att göra en så framgångsrik rollperson som möjligt inom ramen för skaparreglerna. Det är det som är min åsikt, att den speliga utmaningen att försöka nå framgång för sin rollperson inom ramen för fiktionen och regelsystemet är en komponent (bland andra komponenter) av ett traditionellt rollspel och att det är rimligt att förvänta sig att spelet stöder detta genom att inte gå sönder när någon försöker opta.

Men det är inte min spelstil, i vilket fall som helst, så det är ju ganska irrelevant vad jag tycker. Jag spelar inte dessa spel, så om jag har missuppfattat hur de spelas, och om hur jag spelade dem på den tiden jag lirade MUA och Eon var någon sorts ovanlig avart, då är ju den enda konsekvensen att jag har fel, och det kan jag nog leva med. Så ta inte åt er, utan skaka bara på huvudet om hur tokig Genesis är som inte fattar tradspelande alls, och så fortsätter jag med mina nischade flumspel och låter folk spela som de vill. :gremsmirk:
*skakar på huvudet*

Skojar! För att klargöra så stämmer det att jag inte tycker att det egentligen är någon nackdel att spelaren får sätta ut värdena på ett sätt som passar rollpersonen hen vill skapa, så länge det inte blir för ostrukturerat och svåranvänt. Om en spelare skapar en rollperson utifrån reglerna i DnD5e, en annan kommer med en PbtA-spelbok, och den tredje med en meeple från Carcassone och en post-it med fem adjektiv, kan det bli lite knepigt att få ihop det. Eller så blir det askul! 🙂

Jag tolkade inte videon som en dumförklaring av den minmaxande spelaren, utan mer att spelaren väljer en väg som förstör hens egna nöje, och kanske även nöjet för de andra kring bordet. Om du optimerar din rollperson till max och sedan inte har roligt för att rollpersonen är optimerad till max är det kanske inte spelet det är fel på 😄

Jag har svårt för uttrycket att "spelet går sönder". Kanske om det blir helt obegripligt på grund av vissa val, eller att det blir motsägelsefullt. Klass A kan slåss, klass B kan inte slåss, men du kan multiklassa som AB. Typ så.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,960
Location
Örebro
Skojar! För att klargöra så stämmer det att jag inte tycker att det egentligen är någon nackdel att spelaren får sätta ut värdena på ett sätt som passar rollpersonen hen vill skapa, så länge det inte blir för ostrukturerat och svåranvänt. Om en spelare skapar en rollperson utifrån reglerna i DnD5e, en annan kommer med en PbtA-spelbok, och den tredje med en meeple från Carcassone och en post-it med fem adjektiv, kan det bli lite knepigt att få ihop det. Eller så blir det askul! 🙂
Nu när du skrivit det här så väntar jag bara på att någon skapar spelet. Väntar med spänning på nästa succé bland obskyra rollspel!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Skojar! För att klargöra så stämmer det att jag inte tycker att det egentligen är någon nackdel att spelaren får sätta ut värdena på ett sätt som passar rollpersonen hen vill skapa, så länge det inte blir för ostrukturerat och svåranvänt. Om en spelare skapar en rollperson utifrån reglerna i DnD5e, en annan kommer med en PbtA-spelbok, och den tredje med en meeple från Carcassone och en post-it med fem adjektiv, kan det bli lite knepigt att få ihop det. Eller så blir det askul! 🙂
Det där mixade upplägget har jag spelat en gång. Det var riktigt kul!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nu när du skrivit det här så väntar jag bara på att någon skapar spelet. Väntar med spänning på nästa succé bland obskyra rollspel!
Lite som jag låtit spela en kampanj som sträckt sig från 89-2021… det viktigaste är inte vilket system någon valt att uttrycka sig med utan att de känner sig trygg att uttrycka hur deras person är. Vad som är viktigt att uttrycka. Spela gör man ju ändå med friform om inte spelarna uttryckligen vill nåt annat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ja, precis som du säger kan trovärdigt skådespelande innebära negativa saker för rollpersonen. Jag syftar mest på när rollpersonens gestaltning går före andra mål i gruppen. Exempelvis kanske jag som spelare är väldigt nyfiken på vad som händer om vi aktiverar fällan i grottkammaren, men rollpersonen är det rimligtvis inte. Eller att du är intresserad av att spela på en förbjuden kärlek din rollperson har med skurken, medan jag och min rollperson tvärt avrättar skurken eftersom det är mer i linje med min egen rollpersons agenda.

Denna konflikt mellan karaktärens önskningar, och den mer övergripande upplevelsen / "berättelsen" ser jag ofta, både i lajv, samberättarspel och tradd-problemlösarspel.
Ja, det finns ju inget rätt eller fel här. De där agendorna som har missförståtts i 20 år (GNS) handlar just om att du i enskilda situationer kan agera på olika sätt beroende på vad du för stunden tycker verkar vara intressant, och det behöver inte vara konsekvent.

Men om man anser att gruppen har en agenda (i vid bemärkelse) och en enskild deltagare ständigt bryter mot dem kan det såklart skapa frustration.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Trots att ni egentligen var där för att rädda den bortrövade köpmannen, som nu blir lämnad kvar till sitt öde.
Föga förvånande blev där här en jättelång tråd men jag associerade till mitt rollspelsmanifest om varför jag spelar rollspel: att gestalta hur rollpersonen med givna resurser och begränsningar löser de problem som denne ställs inför. Ett sätt att tolka din text är att poängen är inte att lösa utmaningen utan hur det sker (vilket jag tolkar är en tråd i … tråden). För mig blir utmaningen inte att döda draken utan med vilken metod – skaffar jag en rustning i magisk asbest, ger mig ut på en lång resa för att hitta ett passande gift eller mobiliserar jag en armé av arbalestskyttar samt tjuvar som kan spionera efter sprickor i juvelpansaret för att därefter ställa mig bakom dessa och skrika "drakar är bara feta ödlor"?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Ett sätt att tolka din text är att poängen är inte att lösa utmaningen utan hur det sker (vilket jag tolkar är en tråd i … tråden). För mig blir utmaningen inte att döda draken utan med vilken metod
Ja, det här använder jag mig mycket av själv. Varje slag ska säga något om rollpersonen, utifrån "hur" den löser uppgiften, men inte med "vad" (ex. Låsdyrkning - denna avskum till färdighet). Fast jag fokuserar mer på hur spelaren lägger sina beskrivningar än utmaningen i sig. Den finns mest där för att forcera fram beskrivningen. Så samma mål, men med andra medel.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Skojar! För att klargöra så stämmer det att jag inte tycker att det egentligen är någon nackdel att spelaren får sätta ut värdena på ett sätt som passar rollpersonen hen vill skapa, så länge det inte blir för ostrukturerat och svåranvänt. Om en spelare skapar en rollperson utifrån reglerna i DnD5e, en annan kommer med en PbtA-spelbok, och den tredje med en meeple från Carcassone och en post-it med fem adjektiv, kan det bli lite knepigt att få ihop det. Eller så blir det askul! 🙂
När vi hade 10-årsjubiluem i spelgruppen firade vi det med några olika kortare äventyr över en helg och jag spelledde "Äventyrare i Mulituniversum". En mäktig organisation anställde äventyrare ifrån olika dimensioner och skickade dem på uppdrag till olika dimensioner för att lösa olika … uppdrag (jämför Rumstidstjänsten i Linda och Valentin). Äventyret var klassiskt grottkomplex designat av käre gamle Grymkäft men spelarna fick göra 2-3 rollpersoner ifrån valfria spel – det blev Drakar och Demoner och Paranoia minns jag – och varje rollpersons handlingar utfördes efter det regelverket. Det funkade i ett par timmar i alla fall men vad jag minns blev det inga konflikter mellan personer ifrån olika regelsystem.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Jag blev lite triggad av vissa antaganden som görs om äventyrs-spelstilen och var tydligen tvungen att skriva av mig lite angående det där. De antaganden jag talar om för tankarna till GNS och termen "gamist", och det skaver tycker jag, för jag är en av dem som spelar den typen av spel där man har ett äventyr och ska klara av något gemensamt mål i gruppen. Men jag har aldrig känt mig som en "gamist", och jag tycker inte att rollspel (som exempelvis DnD) bör jämföras med Magic the Gathering eller schack.
En sak som är värd att tänka på här är att om rollpersonerna är kompetenta yrkesmän snarare än att bara drivas av sina neuroser och personlighetdefekter (ett antagande i normal-D&D), så är de också fullt kapabla att vilja och försöka göra smarta saker, som att komma ut med skatten med alla kroppsdelar i behåll. Distinktionen mellan att du som spelare försöker spela smart för att lyckas (gamist) och att du spelar en rollperson som vill försöka vara smart för att lyckas (mer simm) kan vara väldigt flytande.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,362
Föga förvånande blev där här en jättelång tråd men jag associerade till mitt rollspelsmanifest om varför jag spelar rollspel: att gestalta hur rollpersonen med givna resurser och begränsningar löser de problem som denne ställs inför. Ett sätt att tolka din text är att poängen är inte att lösa utmaningen utan hur det sker (vilket jag tolkar är en tråd i … tråden). För mig blir utmaningen inte att döda draken utan med vilken metod – skaffar jag en rustning i magisk asbest, ger mig ut på en lång resa för att hitta ett passande gift eller mobiliserar jag en armé av arbalestskyttar samt tjuvar som kan spionera efter sprickor i juvelpansaret för att därefter ställa mig bakom dessa och skrika "drakar är bara feta ödlor"?
Ja, så är det nog. Det har visat sig att jag är helt ointresserad av spelarskicklighet och bara har ett måttligt intresse av "system mastery". Det viktiga för mig är att berätta historien om rollpersonerna och deras strävan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
En sak som är värd att tänka på här är att om rollpersonerna är kompetenta yrkesmän snarare än att bara drivas av sina neuroser och personlighetdefekter (ett antagande i normal-D&D), så är de också fullt kapabla att vilja och försöka göra smarta saker, som att komma ut med skatten med alla kroppsdelar i behåll. Distinktionen mellan att du som spelare försöker spela smart för att lyckas (gamist) och att du spelar en rollperson som vill försöka vara smart för att lyckas (mer simm) kan vara väldigt flytande.
Grejen är väl att det inte börjar där. Varför ens gå in i monstergrottan till att börja med. Allt (om vi har det som mål) bygger drivkrafter, konsekvenser o.s.v så bygger vi vår berättelse utifrån det.

Vilket är orsaken till dungeons inte funkar för mig, om det inte är Moria ("det är den snabbaste vägen").
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Grejen är väl att det inte börjar där. Varför ens gå in i monstergrottan till att börja med. Allt (om vi har det som mål) bygger drivkrafter, konsekvenser o.s.v så bygger vi vår berättelse utifrån det.

Vilket är orsaken till dungeons inte funkar för mig, om det inte är Moria ("det är den snabbaste vägen").
Det är väl bra ovanligt nuförtiden att en dungeon inte har någon målsättning med att besöka den? Även om denna målsättning är så enkel som "där finns skatter, som vi vill ha"?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Det är väl bra ovanligt nuförtiden att en dungeon inte har någon målsättning med att besöka den? Även om denna målsättning är så enkel som "där finns skatter, som vi vill ha"?
Ja, det är den målsättningen jag har lite svårt för eftersom den bygger på en drös andra antaganden som gör att jag inte ser något nöje med att spela en RP i den situationen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Ja, det är den målsättningen jag har lite svårt för eftersom den bygger på en drös andra antaganden som gör att jag inte ser något nöje med att spela en RP i den situationen.
Fast "dungeon" betyder väl egentligen mest bara "vi äventyrar inomhus"? Det finns inga inbyggda premisser kring det hela - man väljer vad man vill att det ska handla om. Är dina äventyrare inte skattletare, får det bli något annat?

Ska vi fortsätta prata Lord of the Rings är dess dungeons kumlen med gastarna (räddningsoperation), trollskatten (en dold skattkammare där monstren som äger den dödades utanför, och det i förra äventyret!), Moria (en passage), Henneth Annûn (ett gömställe), De dödas väg (ett rekryteringsjobb kombinerat med en passage), Torech Ungol (passage), Cirith Ungols torn (räddningsoperation).
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Fast "dungeon" betyder väl egentligen mest bara "vi äventyrar inomhus"? Det finns inga inbyggda premisser kring det hela - man väljer vad man vill att det ska handla om. Är dina äventyrare inte skattletare, får det bli något annat?
Det är kanske ämne för en ny tråd, men naturligtvis är premissen "vi ska ner i dungeons" både på förhand given och iom det exkluderande. Gott så, jag länger ingen värdering i detta. Säger enbart att det inte är en spelstil för mig. Och ja, jag har varit nere i många dungar genom åren, av olika orsaker.
 
Top