Nekromanti Ett Buffy-rollspel

Dilandau

Myrmidon
Jag har Buffy the Vampire Slayer-marathon. Ser igenom hela serien från början till slut. Givetvis börjar jag tänka på hur ett Buffy-rollspel borde se ut.

Ja, jag vet att det redan finns ett Buffy-rollspel, men det är så förbannat fult att jag inte ens orkar läsa det. Vilket för mig till punkt..

1) Ett Buffy-rollspel bör inte använda bilder från serien (detta gäller alla spel som bygger på förlagor). Nya fina stämningsfulla illustrationer ska det vara. Monsterbeskrivningarna ska se ut som något hämtat ur serien, det vill säga bilder i träsnitt-stil och bibelstuk. Regelboken borde se ut som en prop ur serien.

2) Forskning är ett viktigt inslag i serien. I nästan alla avsnitt sitter gänget med näsorna i tjocka luntor för att ta reda på vad veckans demon är för sate. Samma sak bör gälla i spelet. Du kan visserligen attackera demonen rakt av, men chanserna att lyckas ökar dramatiskt om du gör din research. Forskningen kan även avslöja fiendens mål och motivation, inte bara hur man dödar den. Det kan såklart gå fel när man forskar, tex att man råkar frammana en ny demon av misstag.

3) Patrullering är ett måste. Slayern & co måste patrullera gatorna regelbundet (och utsätta sig själva för random encounters). Görs inte detta så blir äventyrets onding än svårare att besegra (t.ex. genom fler minions eller vad det kan vara). Patrullering kan även ge ledtrådar om ondingen.

4) Tiden är viktigt. Vampyrer och andra bad guys jobbar ofta mot något mål, må det vara att utföra en ritual när stjärnorna står rätt eller att hitta ett visst föremål. För hjältarna gäller det att hinna forska och sedan stoppa ondingen i tid.

5. Alla kan magi, i stort sett. Vissa människor är bättre på magi än andra, men om man har en formelbok och rätt prylar så kan vem som helst lyckas med en besvärjelse. Erfarenhet minskar chansen att något går och skogen. Vid en viss erfarenhetsnivå börjar magi dessutom bli beroendeframkallande, och kräver att magikern offrar Viljestyrka (eller något) för att kunna låta bli att använda magi.

6. Vänskapen är A och O. Det finns något sorts system som håller reda på sammanhållningen i gruppen. Vissa fiender kan bara överkommas om gruppen är Bästisar. Normalläget är Kompisar. För att bli Bästisar måste man gå igenom en fas av Osams. Detta ger bonusar och special powers på något sätt.

7. Varje äventyr har en dagfas och en nattfas. Dagfasen kan bland annat användas till research, men är även till för att rollspela karaktärernas vardagsliv. Det bör alltid finnas ett Dagäventyr (typ Anordna klassfesten), likväl som det alltid finns ett Nattäventyr (typ döda isdemonen som härjar i staden). Dagäventyret spelas under dagfasen. Använder man dagfasen till nattgrejer (research, speja, förbereda ritualer etc) för mycket, så ökas omgivningens Misstänksamhet. Hög Misstänksamhet gör det svårare att utföra nattgrejer under dagfasen nästa gång man försöker, och är man oförsiktig kan det leda till Critical Conditions som "Utegångsförbud", "Utskällning", "Kvarsittning" och den fruktade "Rektorn ringer föräldrarna".

Dagfasen handlar mycket om sociala konflikter, nattfasen är mer köttig.

8. Erfarenhet delas ut i form av betyg.

9. Powerlevel: En slayer har normal aldrig problem att döda en vanlig vampyr eller demon (såtillvida gruppen inte Osams enligt ovan). En vanlig människa har dock sällan en chans mot en vampyr.

10. Kärlek är en viktig grej som ger konkreta bonusar/avdrag i olika situationer. Typ "Lyckligt kär" kan ge plus mot skräckattacker, "Krossat hjärta" boostar stridsförmågor, "Olyckligt kär på håll" ger bonus till kärleksmagi.

11) Ett misslyckat tärningsslag räknas som lyckat om spelaren kläcker en riktigt schyst oneliner.

Tankar?

Magnus Edlund said:
11) Ett misslyckat tärningsslag räknas som lyckat om spelaren kläcker en riktigt schyst oneliner.
Awesomeness!

/Han som kom å tänka på InSpectres angående forskarfasen, dag- och nattfaserna samt tidspressen, Fantomen-tricket när det gäller patrulleringen, Utpost när det kom till gruppdynamik och Panty Explosion när han läste om bästa vänner

Alltså, jag bara kastar ut det:

Panty Explosion-likande pöl system?

Jag skulle använda Evolutionens Barn, moddat med några av dina förslag på meta/berättelseregler. Senast jag kollade på Buffy kunde jag knappt tänka annat än "fan, precis det här driver ju EB/gör ju EB's regelsystem".

Fast det kan bero på att EB's system ju är anpassat just för TV-serieformatet och dess dramaturgi, samt att jag just då var mitt i utvecklingsarbetet...

Hm. Nu när jag tänker efter har jag inte sett Buffy på ett tag. Kanske dags igen...

Back