Nekromanti Etik i Warhammer

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har inte hittat något om detta ämnet i regelboken, så jag frågar här istället:

Tycker ni att man ska avslöja vad som är vad i ens armé för andra spelare när man möter dom? Måste den andre spelaren veta vem som är ens general, hur elaka trupperna är, och vilka förmågor dom har? Om man inte vet det kanske man begår helt korkade drag, men å andra sidan så kanske det är en del av strategin att sätta ut en "decoy-general"

Hur brukar ni göra?
Och just det jag, en sak till.. Jag kan inte hitta regeln för att alla slår paniktest när generalen dör i den nya versionen av Warhammer.. Har dom tagit bort den?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Jag har inte hittat något om detta ämnet i regelboken, så
jag frågar här istället:"</I>

Skulle någon skriva om Warhammer i Sf/Fantasy-kulturforumet
vore det väl du /images/icons/wink.gif

<I>"Tycker ni att man ska avslöja vad som är vad i ens armé för
andra spelare när man möter dom?"</I>

Beror helt på husreglerna eller bestämmelser spelare
emellan. Jag skulle inte se något fel i det. Det blir lite
klurigare på det sättet och man kan passa sig för att göra
vissa saker (som du nämnde med decoy-general) fast man bör
nog inte överdriva:

Spelare 1: <I>Ja, du. Där bet din Snotling wagon i gräset</I>
Spelare 2: <I>Hmmm... den var min general, attans !</I>

<I>"Har dom tagit bort den?"</I>

I sådana fall KAN man ju ha en snotvagn som general /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
en snottvagn som general...
det måste jag testa mot brosan ;)

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det är klart man säger vem som är ens general, det skulle ju synas på slagfältet.

Hmmm, jag kan inte påminna mig om att ha sett den där regeln för paniktest när generalen dör, men du behöver inte säga vilka föremål han har på sig å andra sidan.....Men den kanske finns....Jag återkommer om det.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Nä, generalen måste vara en Lord. Den får kanske, men bara kanske vara en hero.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Om motspelaren frågar, ska kan man naturligtvis inte undanhålla information från honom. ... men om han inte frågar får han skylla sig själv.

"Soylent Green is people!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
SÅHÄR är det:

Den karaktär (ENSKILD karaktär, individ alltså. Inte en treeman eller nåt..) som har högst leadership är ens general. Om det är en delad förstaplats får man välja.

..vilket leder till en lustig situation, eftersom den karaktär med högst leadership i min armé är en assassin.. Som är gömd i ett regimente ända tills jag väljer att avslöja honom.. /images/icons/crazy.gif Hur funkar det?

Men frågan är fortfarande: Ska man slå Panic-test när generalen dör, eller har dom slopat den regeln?





/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Klart man ska säga, man spelar trots allt bara för att det är kul.. Själv spelar jag inte Warhammer men Blood Bowl där den andre spelaren har rätt till att veta ens lag.

Måste den andre spelaren fråga en massa hela tiden så IMHO förstör det spelet en aning..

/[color:green]Han</font color=green> som kan bli riktigt sur på brädspel när tärningen inte visar vad man vill
 
Top