Nekromanti Ersätt rollformuläret med kort m.m., skiss 1

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Som en fortsättning på föregående diskussion kommer här ett förslag hur man kan ta bort rollformuläret och göra rollspel mer "brädspeligt" utan att för den skull offra öppenhet och spelarnas frihet.

Varje spelare får fem egenskapskort. På ena sidan av kortet är en bonus, på andra sidan en nackdel. Exempel: Stark/svag, +2 eller -2 på handlingar som kräver styrka.

Varje spelare ska ha tre egenskapskort med fördelssidan upp, och två kort med nackdelssidan upp. Alla spelare har inte samma kort. Dvs. det finns mer än fem egenskaper.

Egenskapskorten kan inte ändras efter att man valt. De samlas i ett kuvert när spelsession är över. Gäller att inte blanda korten så man kommer ihåg vilken sida som var upp. ;)

Om man vill ersätta rollformulärets "porträttruta" kan man ha ett tomt kort som spelarna kan rita på. (Överlag bör spelet komma med runt 30 tomma kort som SL kan skriva egna saker på.)

Istället för färdigheter ger utrustningskort bonus. Dyrksats ger plus i låsdyrkning, vapen plus i anfall, och så vidare. Spelarna kan byta utrustning med varandra. Varje utrustningkort tillhör en egenskap som också ger bonus.

För att lyckas med ett slag slår man 2T6 + utrustningbonus + egenskapbonus (eller minus nackdel). Slaget ska bli över ett värde, ex. försvar hos en motståndare vid strid, eller ett statiskt värde vid icke-interaktiva slag (sparka in en dörr, dyrka lås, ...). Spelet kan ange olika värden för olika svårighetsgrader, som ju är brukligt, och skriva ner dem på ett litet "regelkort". "Normalt, svårt, lätt, ..."

Ett monster eller fiende kan ha alla stats på ett kort, med egenskaper och utrustningsbonus. För guld eller pengar används markörer.

Skador anges genom att plocka skadekort.

Mana anges med markörer och ett egenskapskort för max i mana.

För att levla upp kan användas "metakort", dvs. kort som modifierar andra kort, t.ex. "Level 2 - alla egenskapsbonusar ger +1 extra".

Förhoppningsvis kan ett liknande system användas inte bara för strid och grottkräl utan också mer "vanligt", icke-powerplay spelande, t.ex. infiltration, rädda någon, detektivarbete, osv.

Tankar?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg




Exempel på attribute card (nedan) och utrustningkort med bonus (ovan). Attributkortet har fördel åt ena håller och nackdel åt andra.
 

Attachments

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Du kan ha klistermärken som man klistrar på för att markera vilken sida av kortet som gäller. Jag gillar att man kan ha kortlek med skador att dra från. Lite som slumptabellerna i Rolemaster/MERP/SRR. Men man vill kanske kunna modifiera utifrån hur lyckad attacken är. Så att det finns flera allvarlighetsgrader på varje kort som baseras på tärningsslaget (eller har man kanske kort istället för tärningar också?).
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Herr Grönstedt;n333556 said:
Du kan ha klistermärken som man klistrar på för att markera vilken sida av kortet som gäller. Jag gillar att man kan ha kortlek med skador att dra från. Lite som slumptabellerna i Rolemaster/MERP/SRR. Men man vill kanske kunna modifiera utifrån hur lyckad attacken är. Så att det finns flera allvarlighetsgrader på varje kort som baseras på tärningsslaget (eller har man kanske kort istället för tärningar också?).
Har funderat på klistermärken! Men de måste vara lätta att ta av igen. Om det nu finns något sådant. Annars kanske gem? Men de riskerar skada korten. Ett annat alternativ är att låta korten vara förbrukningsvara, så att man kan markera på dem. Men då kommer pennan in i bilden, och det ville jag ju undvika.

Mer skada = plocka fler skadekort. Har inte riktigt funderat ut på hur man ska bestämma det. Kanske står skadan på vapenkortet och att det alltid är samma skada om man lyckas? Eller xT6, och alla 6or blir ett skadekort (men alltid minst ett).

Nej, jag tänkte inte ersätta tärningar med kort också. Tärningar är kul och förväntade. :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Exempel på fem egenskapskort, tre positiva och två negativa:



("Weird" bör bytas ut mot "appalling" eller liknande.)

Om det är svårt att läsa står det alltså: Wise, Fast, Willful, Dull, Weird.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Du kan skaffa sånna där cardsleves som har täckt baksida (då kan du dessutom färgkoda dem efter rollperson).

Då kan du dels ha fördel på ena sidan, och nackdel på andra sidan, så du väljer när du stoppar ner kortet i fickan vilken som ska synas.

Men du kan dessutom ha ett värde på vänstra kanten, och ett på högra. Och sen sätta en klisterlapp eller måla över en del av den genomskinliga sidan av kortfickan, så att du dessutom väljer vilket värde som skall vara synlgit, medan det andra täckts av klisterlappen.

Så du kan ha "stark +2" och "stark +4" på samma kort, och sticker du in +2-sidan först så kommer den täckas över av klisterlappen.

Då riskerar du inte att blanda ihop vilken sida och vilket värde som gäller för just din rollperson: Via färgkodningen är det lätt för alla att hålla sina kort åtskillda. Fickorna skyddar korten (och man kan skriva på dem temporärt med whiteboardpenna). Och slutligen så kan du klämma in upp till 4 värden per kort.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Rymdhamster;n333572 said:
(då kan du dessutom färgkoda dem efter rollperson).
Om du sen också väver ihop detta med standarspelpjäser (sånna där träpluttar, exempelvis) så blir det ju också jäkligt tydligt vems plutt som är vems, när kort och allt matchar i färg =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,640
Location
Uppsala
Finns mycket som du kan använda dig av som bara kort kan åstadkomma också. Färgkodning, ikoner, etc., som gör det lättare att se vid en snabb anblick vilka för- och nackdelar en spelare har framför sig exempelvis.

För min del, som älskar komplotter bland spelarna, så är nog det mest lockande med kort att du kan hålla dina kort dolda. Om du har dem på handen så vet inte andra vilka för- och nackdelar, utrustningsprylar, besvärjelser, etc., som du faktiskt har utan det skapar ett visst mått osäkerhet. En annan fördel är att kort går att blanda, rycka från andra spelares händer, dra fler, eller i ditt fall vrida på dem kanske för att markera skador (en Strong blir en Weak -- du förlorade just ett "KP").

Finns ju ett rollspel som heter Something is Wrong Here som är presenterat som en kortlek också: https://www.indiepressrevolution.com/xcart/Something-Is-Wrong-Here.html. Det har dock exakt inget gemensamt med din idé.

Cool idé, hur som helst!
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Rymdhamster;n333572 said:
Du kan skaffa sånna där cardsleves som har täckt baksida (då kan du dessutom färgkoda dem efter rollperson).

Då kan du dels ha fördel på ena sidan, och nackdel på andra sidan, så du väljer när du stoppar ner kortet i fickan vilken som ska synas.

Men du kan dessutom ha ett värde på vänstra kanten, och ett på högra. Och sen sätta en klisterlapp eller måla över en del av den genomskinliga sidan av kortfickan, så att du dessutom väljer vilket värde som skall vara synlgit, medan det andra täckts av klisterlappen.

Så du kan ha "stark +2" och "stark +4" på samma kort, och sticker du in +2-sidan först så kommer den täckas över av klisterlappen.

Då riskerar du inte att blanda ihop vilken sida och vilket värde som gäller för just din rollperson: Via färgkodningen är det lätt för alla att hålla sina kort åtskillda. Fickorna skyddar korten (och man kan skriva på dem temporärt med whiteboardpenna). Och slutligen så kan du klämma in upp till 4 värden per kort.
Många bra idéer! :D

Vad gäller ha fördel och nackdel på olika sidor av kortet - jag tänkte att man skulle kunna dela ut korten slumpmässigt, och då behöver ena sidan vara blank. Men man kan kanske slumpa korten på annat sätt?

Skriva med whiteboardpenna var smart!
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
entomophobiac;n333583 said:
Finns mycket som du kan använda dig av som bara kort kan åstadkomma också. Färgkodning, ikoner, etc., som gör det lättare att se vid en snabb anblick vilka för- och nackdelar en spelare har framför sig exempelvis.

För min del, som älskar komplotter bland spelarna, så är nog det mest lockande med kort att du kan hålla dina kort dolda. Om du har dem på handen så vet inte andra vilka för- och nackdelar, utrustningsprylar, besvärjelser, etc., som du faktiskt har utan det skapar ett visst mått osäkerhet. En annan fördel är att kort går att blanda, rycka från andra spelares händer, dra fler, eller i ditt fall vrida på dem kanske för att markera skador (en Strong blir en Weak -- du förlorade just ett "KP").

Finns ju ett rollspel som heter Something is Wrong Here som är presenterat som en kortlek också: https://www.indiepressrevolution.com/xcart/Something-Is-Wrong-Here.html. Det har dock exakt inget gemensamt med din idé.

Cool idé, hur som helst!
Ja, det finns en del "low hanging fruit" vad gäller spelmekanik med korten. Man kan t.ex. tänka sig att varje RP har en spegelkaraktär i en annan dimension (verkligheten?) där man helt enkelt vänder på alla kort så att fördelar blir nackdelar och vice versa. Eller att det finns en magisk dryck som har en liknande "spegeleffekt". Och ja, som du säger, byta kort mellan spelare, dölja kort osv. En annan möjlighet är att man kan bli "förgiftad" och man tvingas vända ett kort upp-och-ner (varken fördel eller nackdel), och sen behöver "köpa" tillbaks kortet som i Monopol.

Ska kolla på Something is Wrong Here!
 
Top