Nekromanti Erfarenhet av ålder

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Jag har gjort om rollpersonskaparsystemet så att man får mer BP av ålder (och mindre poäng om man slagit bra på grundegenskaperna, men det är ett annat område) och jag vet inte.. Hur borde man begränsa sig? Som det är nu så får man 1 BP för var påbörjade 10:e år som man har levt (alltså ålder/10 = BP, avrunda nedåt).. BP:na kan man spendera på att få en bra levnadsstandard, för att höja RP:ns GE:er (som är framslagna) eller få "bättre" förmågor på förmågetabellen..

Man kan också omvandla BP till EP (som används till att köpa i färdigheter) och det är där problemet kommer in.. En 400-årig alv blir rätt bra.. En 20-årig normal människa (11 i alla GE:er) får 10 BP från början och 175 EP.. I omvandlingen så blir 1 BP till 10 EP.. Du ser här att en spetsörat får 40 BP vilket blir, om denne omvandlar allting till EP dubbelt så mycket än en normal rollperson.. Hmm.. Det låter inte så mycket nu när jag skriver det, men det är det! För 250 EP får man nämligen en rätt bra rollperson..

"Problemet" är att jag inte tycker man borde kunna få oändligt med EP.. Någonstans finns det väl ändå en gräns för hur mycket man kan lära sig, oavsett om det är från karaktärsskapande eller via erfarenhet? Jag har stört mig lite på att rollpersoner som man spelat med i 3-4 år är hur bra som helst på nästan alla färdigheter.. Finns det något enkelt sätt att lösa det på? Jag poängterar "enkelt".. Eller är hela färdighetssystemet fel från början? Jag har nämligen löst detta i ett (kommande?) dogmabidrag..

Jag har 3-4 olika lösningar där GE:na låser FV:t och 2-3 stycken andra lösningar, men ingen av dem är bra och ingen av dem är smidiga att använda.. Jag vill helst se ett system där man direkt kan se "Aj, fanken.. Jag kan inte höja mer här" eller "Ojsan, om jag höjer i den här färdigheten så sänks en annan".. Så jag vill gärna svepa undan alla idéer på bordet och börja om.. Själv är jag för låst vid DoD-tänkandet och termer.. Har ni någon lysande idé på hur man kan göra? Tänk på att även om jag kanske inte gillar er grundidé så finns det en möjlighet att jag ändå kan få idéer utav dem och spinna vidare på det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade tänkt att fråga detta på rollspelsmakarforumet, men kom på att lösningen trots allt kan bli DoD-specifik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Exempelgubbe - normal människa

Såhär bra blir en karaktär med mina regler.. Spelaren som gjorde RP:n är nybörjare i rollspel..

Yrke: Jägare
Grundskada: 2
Förflyttning 34 meter/stridsrunda
Socialt stånd: Högre medelklass

Grundegenskaper
Styrka: 11
Smidighet: 14
Intelligens: 9
Psyke: 12
Karisma: 13
Vaksamhet: 12

Förmågor
Hantverksbakgrund
Vardagligt utseende

Vildmarksfärdigheter
Botanik 10
Naturvana 13
Rida 12
Spåra 13
Zoologi 13

Lärdomsfärdigheter
Träsnideri 10/B2
Skriftkonst 3/B1

Kampfärdigheter
Enhandssvärd 15
Pilbåge 15

Skumraskfärdigheter
Finna Dolt 13
Smyga 13

Sinnesegenskaper (får inte köpa i dem)
Känna magi 3
Upptäcka fara 6

Utrustning
Härdat läderrustning
Kortsvärd
Kort båge

134 silver

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tog med utrustning eftersom levnadsstandard ingår i BP
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Exempelgubbe - 600-årig alv

Spelaren ville testa att vara en gammal alv och jag godkände det, då jag först visste att spelaren kunde klara av att spela alv (samt att denne inte skulle råopt:a) och dels för att jag ville testa mitt system.. Jag tror 20-30 BP enbart spenderades på GE:er och förmågor..

Yrke: Magiker
Grundskada: 2
Förflyttning 46 meter/stridsrunda
Socialt stånd: --- (sociala indelningar av stånd finns inte hos alver)

Grundegenskaper
Styrka: 11
Smidighet: 17
Intelligens: 14
Psyke: 26
Karisma: 14
Vaksamhet: 12

Förmågor
Orubblig vilja
Dubbelhänt
Bred utbildning (får extra färdighetsval)
Nackdel: Ovaksam

Lärdomsfärdigheter
Mentalism 16
Elementarmagiker 16
Skriftspråk: alviska runraden 9/B2
Berendiska 9/B2

Relationsfärdigheter
Vältalighet 7
Kulturkännedom: människor 6/B1

Vildmarksfärdigheter
Rida 10
Simma 5/B1
Naturvana: skog 10

Kampfärdigheter
Stav 10

Sinnesegenskaper (får köpa i Känna magi då alven kan bruka magi)
Känna magi 13
Upptäcka fara 6

Besvärjelser
Allmänna
Skingra 10
Formelsamlingsskydd 9

Mentalism
Kontrollera person 13
Sannhörsel 9
Teleportera 9
Inbilla tanke 14
Mörkersyn 8
Utseendeförändring 14

Elementarmagi - luftmagiker, allt denne gör frammanar en vind som utför effekten
Explosion 15
Knäcka 14
Blixt 13
Luftstöt 10
Krypande mörker 10

Minimagi
Fått gratis för att alla magiker har dem: Bläddra, Knäppa, Kyla/Värma, Ljussken, Minilyft, Rent, Sudda, Torrt, Tystnad, Tända/Släcka, Väldoft
Fått gratis för att han är elementarmagiker: Gräva, Koka, Dunkel, Regnskydd, Vatten, Vind, Vindskydd
Fått gratis för att han är mentalist: Olustigt utseende, Rofylld sömn, Utstrålning
Köpt extra: Bevara, Förhindra svettning, Hårvård, Lyfta, Läka, Kritfinger, Läsa, Ordning, Rena, Munvård, Skriva, Smaksätt, Somna, Omröra, Vissling, Örfil, Timglas.

Utrustning
Trästav
"Överleva-i-skogen"-utrustning
Häst

50 silver

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kanske bör säga att alla färdigheter har en grundkostnad på 2 EP och besvärjelserna (oavsett Skolvärde) en kostnad på 3
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
I DoD6R

Egentligen borde jag inte svara för jag kommer inte ihåg regelsystemet till 91án men i DoD6R kan man välja att dela in RP:na i åldersgrupper som motsvarar deras yrkesnivå. Beroende på hur gammal man är så räknas man således in i en viss yrkesnivå. En människa som är 20 år gammal börjar då spelet som lärling och får dubbelt så många färdighetspoäng som en väldigt ung rollperson (som räknas som amatör).

Den regeln funkar rätt bra. Problemet är att det är i princip menlöst att spela om man börjar på yrkesnivån amatör då rollpersonen blir lika bra på sina färdigheter som gamla är på att knulla - skitdålig alltså.

Jag har som standard att spelarna får börja som amatörer vilket medör att de visserligen är kassa. Men de är fortfarande spelbara.

/Vulf
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag har upplevt samma problem med den ras jag kallar Silverfolk. Vad jag gjorde var att jag hade en så kallad "Övre introduktionsålder"; dvs den ålder där man helt enkelt minskar förmågan att lära. Det simuleras av att man bara får ett vissta antal Färdighetspoäng/år. Helt enkelt: säg att du har 150 FHP och väljer att vara 10 år äldre än den högre introduktionsåldern. Istället för att tex få 50 FHP/år (vi säger att det är resultatet av beräkningen) så får han elnligt reglerna nu endast 10 FHP/år vilket ger honom 100 istället för 500. Siffrorna kanske är galna men du förstår vad jag menar.

SC har iofs en liten bug då jag tittade efter men jag skulle råda att dela in åldrar i ung, mogen, medelålders och gammal och använda de epiteterna istället för år då det kan appliceras på alla raser.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: I DoD6R

Jag nämnde en bug nedan. Det är att raser som har som möjlighet att bli mellan 600-20000 år gamla inte kan gå in med en ålder högre än 50. Vilket på sätt och vis är ganska trist om man vill spela 10000 åring. Men jag föredrar också att man går in rätt ung. VILL man spela 10000 år så är det väl bara att anpassa reglerna efter egen skalle.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Re: I DoD6R

"Egentligen borde jag inte svara för jag kommer inte ihåg regelsystemet till 91án men i DoD6R kan man välja att dela in RP:na i åldersgrupper som motsvarar deras yrkesnivå. Beroende på hur gammal man är så räknas man således in i en viss yrkesnivå."
Sådär var 91:an också och så har jag med.. Det är bara det att BP skiftar numera med åldern och är inte längre ett fast värde.. Fast jag ska nog ändra så att alla rollpersoner får lika mycket EP från början och inte skifta med åldern.. Då slipper man slå upp det varje gång..

Det jag inte vill ha är även restriktioner.. De som fanns i DoD har jag försökt rensa bort, alltså får "max ha FV 17 om man är sisådär gammal" eller "Du måste ha STY 15 för att vara krigare" eller liknande (siffrorna tog jag från luften)..

"Jag har som standard att spelarna får börja som amatörer vilket medör att de visserligen är kassa. Men de är fortfarande spelbara."
Mogna RP:er är runt medel i "braighet", som du kanske ser i Exempelgubbe 1.. Tillräckligt bra för att kunna sitt yrke.. En ung (under 20 år) blir rätt kass.. Min tanke med BP var att man ska kunna ändra sina grundegenskaper hur som helst.. Visserligen gör man det utav ålder också.. Gud vad jag virrar.. Nåja.. Jag lovar, det är skitenkelt när man väl gör gubben.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kanske borde ta sig lite frukost nu
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: I DoD6R

Det jag inte vill ha är även restriktioner.. De som fanns i DoD har jag försökt rensa bort, alltså får "max ha FV 17 om man är sisådär gammal" eller "Du måste ha STY 15 för att vara krigare" eller liknande (siffrorna tog jag från luften)..
Samma här, jag ogillar också sådana restriktioner. Självklart får min spelare köpa ett högt värde i en färdighet om han vill det. Problemet (eller det fiffiga) är att det är så ohemult dyrt i DoD6R såi sådana fall får man nolla de andra färdigheterna. En sådan begränsning tycker jag är bra, för då innebär en maxning automatiskt att det får konsekvenser för spelaren.

De regler som säger att man bara får ha 5 i FV när man skapar rollpersonen skiter jag högaktningsfullt i.

/Vulf
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
"Vad jag gjorde var att jag hade en så kallad 'Övre introduktionsålder'"
Smart.. Detta begränsar dock inte erfarenhet som man får av erfarenhet.. Det vore schysst om man lyckades hitta på en regel som täckte in båda..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog kräver för mycket, då DoD:s system trots allt är komplext
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag vet inte om du kommer ihåg när jag snabbt drog igenom mina husregler (eller har jag ens gjort det på det här forumet?). Nåja, jag tar i så fall igen.
Först vill jag poängtera att mina EP är LÅNGT ifrån värda lika mycket som dina EP. Maxgränsen för mig är nämligen 3000 EP, då jag använder följande formel:
EP = K*3000*(1-0,95^(T^0,5))
där T är den tid som arbetat i år (kan vara från 7-9 om man gått i en ordentlig skola). K är en faktor på 1 eller 0,9 och det är "åldersmässigt odödliga", så som alver och vampyrer, som får nöja sig med 0,9, medan alla andra kan avnjuta 1.
Vad är det då som är så bra med den här kurvan/formeln? Tja, för det första är den avböjande, exempelvärden:
10 år = 451 EP
30 år = 735 EP
100 år = 1204 EP
300 år = 1766 EP
1000 år = 2408 EP
3000 år = 2819 EP
10000 år = 2982 EP
Allt är räknat med en faktor K = 1. Den mänskliga gränsen går vid 1000 EP, ungefär 60 år i arbete.
Det är givetvis svårt att uppskatta hur mycket 1000 EP är i ett annat system, men för 1000 EP kan man höja en yrkesfärdighet (eller annan med grundkostnad 3) till 73. Naturligtvis visst det inget vettigt sätt att jämföra, men gubben som hållit på i 60 år med grisodling kan slutligen ha 73 i färdigheten.
Jag vet att du sökte efter enkelhet, och formeln är säkerligen avskräckande, MEN då den bara används en gång så kan en sådan formel nästan vara hur krånglig som helst (så länge resultatet blir "bättre").

Mina färdigheter å andra sidan använder en "simpel" andragradsekvation (att dubbla FV kostar fyra gånger fler EP).
EP = (FV^2-BC^2)*G/16
G är färdighetens grundkostnad, för mig 2 = Primär, 3= Yrkes (jag har egentligen skippat yrkesfärdigheter helt), 4 = Sekundär, 8 = Magi. Och det är endast primära färdigheter som har BC, annars kan man bara ersätta BC med det värde man hade innan (0 om man höjer första gången, annars det tidigare FVt).

Av någon anledning har jag aldrig haft problem med att spelarna skulle bli för bra.
1. EP-kostnaden är inte linjär
2. Jag är nog relativt snål med EP
3. Blir RPna bättre höjs generellt standarden på deras antagonister.

Slutord: Som tur var så görs alla karaktärer numera i ett Excel-ark som räknar ut allt åt dig... :gremsmile:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: I DoD6R

Det jag inte vill ha är även restriktioner.. De som fanns i DoD har jag försökt rensa bort, alltså får "max ha FV 17 om man är sisådär gammal" eller "Du måste ha STY 15 för att vara krigare" eller liknande (siffrorna tog jag från luften)..
Jag håller helt och hållet med. Om man klarar av de krav som ställs på krigaryrket, då är det väldigt svårt att spela en misslyckad krigare...

Däremot är en begränsning jag gärna ser är "du får inte ha högre FV än ditt värde i den GE som färdigheten baseras på"... Detta är alltså när man skapar karaktären, så man kan skaffa sig högre senare...
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: I DoD6R

Däremot är en begränsning jag gärna ser är "du får inte ha högre FV än ditt värde i den GE som färdigheten baseras på"... Detta är alltså när man skapar karaktären, så man kan skaffa sig högre senare...
Jag förstår absolut inte varför det ska vara så här...
Två krigare, samma GE:
En spelare börjar använda krigare 1 när han är 22 år och spelar med den karaktären tills han är 23 år. Givetvis lär han bli mycket bättre, säkert överstiga GEna med sina FVn.
Då kommer en krigare 2 in i bilden, man börjar spela med honom när han är 23 år, men han ska då tydligen vara begränsad av vissa regler.
Då ser jag mycket hellre att FV begränsas av ålder om inte en skyhög EP-kostnad kan avskräcka...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Ett förslag för att ändra erf-systemet

"Däremot är en begränsning jag gärna ser är 'du får inte ha högre FV än ditt värde i den GE som färdigheten baseras på'"
Jag håller med dig.. Det blir lite mer flytande restriktioner då.. Felet med det är att man måste (enligt mig) ha olika restriktioner beroende på åldersgrupp.. Jag tycker gott man kan göra en krigaren med Enhandssvärd 23 från början om så spelaren vill det, även om denne blir totalt kass i de andra fåtalet färdigheter denne har råd med.. Vad man max få ha för värde i en färdighet begränsas ändå av hur många EP man får..

Jag fick en tanke just nu på att dela in alla färdighetsgrupper i olika grundegenskaper (GE:er): Det skulle se ut som följande:

Kampfärdigheter - Styrka
Lärdomsfärdigheter - Intelligens
Relationsfärdigheter - Utseende
Skumraskfärdigheter - Smidighet
Vildmarksfärdigheter - Intelligens

Sinnesegenskaper - Vaksamhet
Besvärjelser - Psyke

Man köper sina färdigheter utan någon som helst baschanser (BC) utan istället så läggs BC för den GE som färdighetsgruppen på i efterhandalla färdigheter inom den gruppen.. Dessa bonusar finns där i den grupp den tillhör och läggs på FV sedan när en färdighet ska användas.. BC blir alltså lite bättre än förut..

Erfarenhet blir lite svårt.. Jag funderar på att göra som följande.. Varje gång man lyckats med en erfarenhet så får man göra en markering på den (eller att man använt färdigheten till diversesysslor under en längre tid - spelledaren bestämmer).. När alla färdigheter i en grupp har fått kryss så måste man höja färdighetsgruppsbonusen i den färdighetsgruppen (som från början var BC för en GE) med 1 steg och sänka bonusen för en annan grupp med 1.. Det kännetecknar att man glömt lite inom ett kunskapsområde medan man fått mer kunskap inom ett annat..

Fördelen med detta är att enbart välanvända färdigheter i DoD (som möjligtvis vapenfärdigheterna, Finna Dolt, Upptäcka fara och dylik) inte skjuter i höjden efter några års spelande..

Nackdelen blir att om man köper 10 i Enhandskrossvapen och 14 i Dolkar från början så kommer Dolkar alltid vara 4 steg (20 procentenheter) bättre än den andra vapenfärdigheter resten av rollpersonens liv..

Det hade jag tänkt att lösa genom att man får stryka sin markering i en färdighet för att försöka höja den enskilda färdigheten enbart.. Det görs genom att slå 1T20.. Om det blir över FV så höjs färdigheten 1 steg.. Annars så går markeringen förlorad.. Likaså kan man sänka ett FV i färdigheten för att få en markering i den.. Detta för att kunna växla in få alla färdigheter så att de får en färdighetsbonushöjning..

Nackdelen med detta blir att man aldrig kan höja en färdighet över 20.. Själv finner jag inga som helst problem med detta.. Har man 20 så ska man inte behöva slå i en färdighet normalt sett.. Visst sabbar detta lite med vad jag skriver ovan att "Jag tycker gott man kan göra en krigaren med Enhandssvärd 23 från början...", men kom ihåg att färdighetsgruppsbonusen finns... Denne kan höja en färdighet över 20, fast inom en viss gräns.. Själv tycker jag dock 34 i en färdighet är rätt löjeväckande..

Så.. Vad tycks? Behövs en sammanfattning för att orka reda ut allt?

Jag funderade på att ha negativa värden på färdighetsgruppsbonusar, men kom på att det kan missbrukas genom att man köper pisslite i en färdighet i en grupp man aldrig använder och sedan sänker gruppbonusen hela tiden.. Det går nu också, men har man negativa värden så kan man missbruka det extremt mycket..

Dessutom så kan man lätt se hur mycket man max kan höja till då 20 är taket.. Färdigheter påverkar varandra, då en grupp sänker en annan.. Man får in glömskeregler på ett enkelt sätt, då en grupp sänker en annan.. Erfsystemet, som jag visserligen tycker är jättecharmigt i EDD och hur bra som helst men omständigt, försvinner.. Antalet gruppbonusar är enkelt att veta, då man helt enkelt kan räkna samman alla BC-värden för GE:na..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även fick en idé på hur man enkelt skulle kunna lösa det hela när han skrev trådstarten, men skrev aldrig ner det och har nu glömt bort det

EDIT: I efterhand så kom jag på den andra lösningen jag pratade om.. Det var genom att säga att INT begränsade antal BP-poäng man max kunde få från början.. Fast jag vet inte.. Jag tänkte då enbart utifrån färdighetssynpunkt och om BP även avgör levnadsstandarden så funkar inte detta.. Dessutom är det inte en lösning på hur man kan begränsa färdigheterna genom erfarenhet

Hur jag har delat upp färdigheterna i grupper, om det kan vara till intresse: http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardighetsgrupper.rtf

<CENTER><TABLE BGCOLOR=FFFFFF><TR ><td></td><td>Nattdjur - Teaser</td></tr><TR><td COLSPAN=2>När natten faller på.
Individer, visar sitt rätta jag.
När natten blir grå.
Jaget, förblir dolt för ett tag.
Allting hända... mitt ibland oss.
</td></tr></table></CENTER>[color:"green"]
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Det kanske inte är till någon hjälp, men man kan ju helt enkelt sätta en maxgräns för EP. Sedan kan man argumentera att alverna inte har lust att lära sig mer eller blir senila eller liknande (som i EON). Eller så ägnar sig de högre raserna åt högre tankegångar som inte ger EP i några "normala" färdigheter.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Det borde ju rimligtvis finnas en gräns för hur bra man kan bli i en färdighet. Det finns alltid fysiska eller psykiska faktorer med i beräkningen som man aldrig kan öva upp mer än till en viss gräns. Därför kanske du borde införa restriktioner ändå. Typ (och dethär är bara draget ur luften) 10+ värdet i den GE som färdigheten baseras på. Om man t.ex. har INT 9 kan man aldrig få högre än 19 i färdigheter baserade på denna GE. Dessutom borde det bli dyrare att höja ju högre upp man kommer i färdighetsvärde. Så är det redan idag, men det kanske borde vara ännu svårare att bli bättre, medan det kanske borde göras lättare att lära sig grunderna i nya färdigheter.

Dessutom passar Zimmermans (visst var det Zimmerman) ekvation in också eftersom man inte kan uppehålla alla kunskaper man lärt sig och därför så småningom tappar lite av sina talanger, dock kanske inte i takt med att en annan stiger, utan lite långsammare. Det skulle förklara historien fram tills att rollpersonen blir gjord iallafall.
Hur man sedan översätter det i termer som under spelets gång inte blir för invecklade vet jag inte.

Fråga om det var nåt du inte förstod. Jag är inveklagast i världen :gremgrin:

/BD, invecklagast.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Re: I DoD6R

"Beroende på hur gammal man är så räknas man således in i en viss yrkesnivå. En människa som är 20 år gammal börjar då spelet som lärling och får dubbelt så många färdighetspoäng som en väldigt ung rollperson (som räknas som amatör)."
Precis som i EDD. Jag tror nog att jag får köra på den varianten. Kanske slänga in att den som är gammal och erfaren får sänkta grundegenskaper. Jag har försökt spela att slänga in att åldern spelar in, men det har bara blivit jobbigt sifferskyfflande. Just nu kör jag med att den totala grundegenskapssumman spelar in, men vet inte om det ska vara kvar.

/[color:\\"Green\\"]Han[/color] som hatar att han tar långa omvägar, bara för att komma tillbaka till samma sak
 
Top