DoD Ereb Altor - Hjältar från Kopparhavet BETA feedback

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Exakt. Min poäng var att spelare kan tolka ”Observation” på det sättet.
Vill man guida sina spelare rätt kan man nämna att i ett observatorium ägnar man sig åt vetenskapliga observationer, med fokus på just himlakroppar, väderfenomen och annat.

Vi förstår att det inte alltid är så ordet används men samtidigt är det svårt att hitta ord och termer som är heltäckande och utan alternativ innebörd.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Vill man guida sina spelare rätt kan man nämna att i ett observatorium ägnar man sig åt vetenskapliga observationer, med fokus på just himlakroppar, väderfenomen och annat.

Vi förstår att det inte alltid är så ordet används men samtidigt är det svårt att hitta ord och termer som är heltäckande och utan alternativ innebörd.
Evt hitta på en egen term? Astrolabologi? Himlaskådande? Celestiologi?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Vill man guida sina spelare rätt kan man nämna att i ett observatorium ägnar man sig åt vetenskapliga observationer, med fokus på just himlakroppar, väderfenomen och annat.

Vi förstår att det inte alltid är så ordet används men samtidigt är det svårt att hitta ord och termer som är heltäckande och utan alternativ innebörd.
Samt att i en värld som inkluderar inte endast gudomar på bergen, i skyn och på sina hem på planeterna (lite mina tolkningar från mytologi här) utan även en underjord så kanske det inte _endast_ inkluderar att skåda himlakroppar utan även andra förlopp och utlopp? Därmed kanske inte "stjärnlära" och liknande blir så bra? Plinus den äldre som med fara för sitt liv stannar och observerar Vesuvius; är det den omtalade draken som vaknar eller är det Vulcanus hantlangare som värmer upp smedjan åt honom (och om Vulcanus ska börja smida mer, vad betyder det?) eller är det bara Jorden som går sönder lite i vanlig ordning, så som den gör ibland?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag tycker tyvärr inte att det ljusblå fungerar. Kombinationen ljusblått, svart och vitt ger helt fel känsla. Jag antar att det är tänkt att kännas hav, men det känns 80-tal och teknologi. Jag skulle föredra rostfärgat, mörkgrönt eller möjligtvis djupblått som accentfärg. Och om ni nu har färgtryck skulle jag överväga en helt annan layout också. Färgkoda olika kapitel eller delar som minst. Det här är lite av en missad möjlighet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Jag tycker tyvärr inte att det ljusblå fungerar. Kombinationen ljusblått, svart och vitt ger helt fel känsla. Jag antar att det är tänkt att kännas hav, men det känns 80-tal och teknologi.
Jag reagerade också på det. Skulle hellre gå mot "koppar" än "hav" i detta fallet.
 
Top