Nekromanti Era ideal

G

Guest

Guest
Mina ideal i en prioriterad lista med tiotal, för eventuella glömda punkter.

10. Effektivisering
Desto färre kugghjul som används desto mindre smörjmedel behövs.

20. Skyldighet före frihet
Ett samhälle med fri vilja är ett splitrat sammhälle

30. Förändring
Konstant förändring ger drivkraft åt stabila konstruktioner som inte går av för hackor.

40. Ödmjukhet
Andra går före mig i det mesta, mitt jag är inte av stor vikt, detta är en av anledningarna till att jag gillar att sl:a att öppna dörrar för andra etc.

50. Utilitarism
Lycka och välbefinnande är det jag tror driver människor, och att frihet bara är en förvillad väg mot detta mål.

Fortsättning följer
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Den Ickeexisterande Fria Viljan
Allt du gör, har gjort och kommer göra har aldrig varit ett val för dig. Dina handlingar är enbart reaktioner på andras handlingar, vilket i sin tur är reaktioner på andras handlingar. Står ett val mellan att köpa Piggelin eller Daimglass så gör du ditt val beroende på vad andra gjort innan dig.

Du är meningslös
Jag far med sanningen! Frukta inte, det är inget personligt mot dig, men skulle du dö så skulle dina bekanta bry sig i en månad, dina vänner i fem år och din familj i tio år. Efter hundra år så är du, dina värderingar och dina handlingar lika glömda som Cleopatras andra singel.

Skämta, för bövelen
Skämta om allt. Allt! Nazisterna vinner makt på att vara skräckinjagande och det finns inget som sänker någons auktoritet så mycket som att skämta om dem.

Gör inget!
Som sagt så är du i stort sett meningslös. Rent hypotetiskt sätt, säg att du får reda på att du ska dö om en månad. De flesta skulle i det fallet göra allt de kunde för att ha så roligt som möjligt. Äta salta pinnar, åka till Disneyland och fiska utrotningshotade arter i Östersjön. Men tänk efter. Att du gör de sakerna, och allt annat, kommer glömmas bort. Den lycka du känner är högst flyktig och dina minnen begravs med dig. Varför göra roliga saker när det absolut inte spelar någon roll i längden?

Gör något!
Vi kan ju dock inte komma undan att vissa personer inte glöms bort. Caesar, Stalin och Jimi Hendrix kommer ju ändå ligga kvar i människors liv ganska länge. Så mitt råd till dig är att göra något. Något storslaget! Vissa människor kämpar förgäves med att skjuta klasskompisar och liknande, detta är dock inget jag rekommenderar. Se till att bli stor. Riktigt jävla stor. Politiker, musiker eller erövrare. Och kan du inte bli det så se till att i alla fall få en riktigt fet gravsten.

Gud finns
Jomen det kan inte vara på annat sätt. Allt blir ju än mer meningslöst om inte Gud, en gud eller flera gudar finns. Det måste finnas någon tanke med allt.

Diskussioner = döden
Det finns i stort sett fyra utgångar med en diskussion. Den första är den att båda personerna tycker lika från början, detta är ju knappt ens värt att kalla en diskussion. I det andra fallet så tycker de olika, berättar sina båda synpunkter och det hela avslutas med ett bögigt ”jag förstår, men jag håller inte med”. Det tredje är då de tycker olika och det slutar med att de mest är sura. Jag har aldrig sett en debatt på SVT när någon plötsligt ändrat sig. Dessutom är dina åsikter enbart ett resultat av dina tidigare erfarenheter som enbart är en produkt av punkt 1.

Lev som du vill
För att få ut något konkret ur det hela så vill jag säga lev som du vill. Eftersom du läser det här så kan du svenska och bor således i Sverige, och Sverige är ett jävla fint land. Som tur är så är det här en textfil, hade jag sagt det och folk sett att jag har väldigt (väldigt!) lite hår så hade de nog trott att jag var någon form av Hitler-kompis, men så är inte fallet. Det jag menade var att vi är ett av världens mest jämställda länderna i världen och du kan, ifall du vill, skaffa en lägenhet och äta mat varje dag utan att arbeta. Ha kul, helt enkelt, för ingen annan kommer ha det åt dig.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Äh…

… jag räknade kallt med att du skulle bryta in för att korrigera något som du inte gillade ändå. Dessutom, det enda jag sa att du tyckte var:

"Feliath menade att ifall jag rökte på en övergiven busshållplats och ingen någonsin märkte det, att detta då fortfarande var fel."

Vilket du ju faktiskt sa. Resten är ju bara mina åsikter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Frihet! Det är envars rättighet att leva som han själv vill, i den mån det inte inkräktar på andras frihet.

Jämlikhet! Det är envars rättighet att bli behandlad på likartat sätt, oavsett, hudfärg, religion, kön, ekonomisk status eller härstamning.

Tärningsslag! Och plötsligt öppnas en helt ny handlingsväg!
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Några ideal

Ärlighet och Mod nog för att säga som man tycker och berätta sanningen. Alla förtjänar sanningen. Självdistans för att inse när man har fel och inte ta sig själv på för stort allvar. Styrkan att kunna gå emot övermäktiga odds och fortfarande vinna. Personlig Utveckling. Kunskap och Skicklighet. Vänlighet, Kärleksfullhet och Eftertänksamhet. Och så tycker jag att man måste ha Humor. Man måste kunna skratta även åt allvarliga saker. Det är inte bra att vara för allvarlig.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Rising med tre ord.

Jag hoppas att jag aldrig kommer kunna beskriva mig själv med tre ord. Målet är att vara flyktig och ogripbar som en dröm. Att kunna byta personlighet och liv från en dag till nästa om man så skulle önska.

Tre ord: Flyktig Och Ogripbar :gremgrin:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Pragmatism och sånt.

Utilitarism, va? Är du en "riktig" utilitarist som pragmatiskt prioriterar allas lycka över mänskliga rättigheter, eller tror du bara på generositet?

Jag har fått överväga min egen pragmatism. Jag har fått argument mot hardcore-utilitarismen som att en torterare som njuter av att tortera mig mer än vad jag lider av det har moraliskt berättigande i utilitarismen, och mördandet av olyckliga är okej. (Tack, Feliath!)

Psykologen Kohlberg la till och med upp en moralisk modell där nivå fem är demokrati och teoriserandet över vad som gör ett gott samhälle, men på nivå sex så tog man till sig ideal och såg behovet av att låta värden och rättigheter stå över demokrati. (En majoritet ska inte få rösta fram diskriminering av en minoritet) Sedan så blev han förstås tvungen att baka ihop dom, och låta nivå sex vara en hypotetisk nivå, men ändå.

Som utilitarist så har man lätt att bli trängd, med andra ord. Utilitarismen är inte så human som den först verkar.. Om man snävar in sig i sitt resonerande, vill säga.
See, den olycklige människan som skulle mördas för lyckans bästa måste finna åtminstone lite mening med att leva, eftersom han fortsätter sitt liv. Ett mord skulle förta den meningen och lyckan.
Torteraren som finner lycka i att tortera mig, ja om han i det långa loppet faktiskt skulle känna mer lycka än vad jag i det långa loppet skulle känna olycka, så.. Ja, då får jag väl ställa upp. Den där torteringsessionen låter ju som värsta terapin för honom, eller så är han någon sorts lycklig BDSM-kille som inte vill ge mig men för livet eller något.. :gremtongue:

Det är förstås möjligt att han är en maniskt kacklande sadist som går upp i extas av att tortera mig, men det är ändå osannolikt att hans lycka skulle överskrida min lycka i det långa loppet. Men det visar ändå på ett problem med utilitarismen: Jag skulle känna mig mer bekväm med en utilitarism som maximerade lycka och insikt (personlig utveckling), och inte bara lycka. Det skulle göra det mer motiverat för mig att till exempel bryta mig från min överboskyddande familj, trots deras olycka, ifall det kan leda till mognad hos oss båda.

Vad man också måste ta i beaktande när man funderar över hur utilitarismen kan kränka värden och människor är att kränkandet innebär olycka i sig. Det var ju därför etikens regler uppstod från första början, om man inte tror att de leverades på stentavlor från en himmelsk ordning, då. Detta är en olycka som måste tas med i utilitarismens moraliska avväganden. Rättigheterna finns kvar, men reducerade till variabler i lyckoekvationen.

Min sista insikt när jag övervägde hur tilltalande utilitarismen var för mig var att dessa "Lyckliga tortyrstunder" är väldigt ovanliga. När en regel eller rättighet kränks så är det oftast förknippat med mer olycka än lycka. Min hållning i slutet var den av pragmatism. Jag erkänner närvaron av lagar, rättigheter och skyldigheter, men jag ser de som vägledning, inte något gott i sig.

Och därför kan jag hålla med Mask, som accepterar även de lagar han bryter mot som goda. Jag ser lagar, bestämmelser, rättigheter och skyldigheter som något gott om de leder till konkret nytta i världen och förhindrar lidande. När jag själv bedömmer att mitt kränkande av lag och rätt gör mer nytta så kan jag bryta mot den. Jag kommer acceptera eventuella rättsliga åtgärder, för utan dem skulle ett system som på det stora hela fungerar bra bryta ihop. (Sedan ser jag det förstås som att lagväsendets roll är att förhindra brott i framtiden istället för att hämnas, så även nyttjandet av rättsystemet kan anpassas efter situationen i min mening.)


<center>Den där grabben hade en poäng när han sa "Lagarna är till för människorna, inte tvärtom" för tvåtusen år sen. </center>

<font size="1">Nä, jag kan inget om utilitarism egentligen..</font size>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Soft!

Även om din första punkt lite går rätt emot min första, så kan jag inte låta bli att charmas av det taoistiska* softheten. :gremgrin:

(Här stod en massa OT-tjafs, fast det tog jag bort)

Men oroa dig inte, gränslös kärlek är vägen att gå!


<font size="1">*Nä, jag vet ingenting om taoism heller..</font size>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
"Står ett val mellan att köpa Piggelin eller Daimglass så gör du ditt val beroende på vad andra gjort innan dig."
Hur menar du? Ibland kan jag känna mig snål och köpa en piggelin.. Ibland köper jag piggelin för att ha något att smaska på för att svalka mig.. Daimglass känns mer lyxigt och är mycket godare och ibland känner jag att jag kan unna mig det..

Hur har någon påverka det?

"Det tredje är då de tycker olika och det slutar med att de mest är sura. Jag har aldrig sett en debatt på SVT när någon plötsligt ändrat sig."
Då missförstår du tevedebatter.. De är till för att upplysa.. Inte fanken så försöker de stå där och övertyga varandra.. De försöker övertyga åhörarna.. Att diskutera kan också innebära att man försöker ge en insikt till andra eller ta till sig en insikt från andra.. Vissa kan faktiskt ta till sig det man säger.. Så när det är en övertygelse inblandad man väl säga att du har rätt i det här med att den fria viljan inte finns..

Fast för mig så känns det som om det ändå finns ett tillräckligt slumpsystem för att den fria viljan kan existera.. Man kan aldrig skapa slump i ett datorsystem men om det är såpass många faktorer som spelar in (kvantfysik) så kan man säga att något är slumpaktigt.. Egentligen så finns det inget som kan klassas som "slump".. Det är bara en stor mängd faktorer som spelar in.. Slår du en tärning så spelar exempelvis hur du lagt tärningen i handen, hur du släpper tärningen, vilken höjd soffan har jämfört med bordet och så vidare i oändlighet.. Fast för mig är det ändå tillräckligt för att det ska klassas som slump..

Fri vilja är slump.. Visst, egentligen finns det inte men jag tycker det finns ändå.. :gremsmirk:

/Han som hänvisar sin logik i det sista som skrevs till det två stycken ovan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ärlighet: Precesi som det är, att man är ärlig mot varandra & säger vad man tycker.

Viljan: Att vilja göra saker, att inte fastna i samam mönster, utan att man vill, vågar testa på nytt.

Självinsikt: Håller jag med Arvidos här... Att kunna sina för & nackdelar äratt kunna utveckla sig själv...

Det var några av min ledstjärnor iaf...

/ Johan K, som har läst lite i Snösga
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Jag vill att mina barn ska växa upp och överträffa mig i allt. Inte på galen-pappa-som-står-på-sidan-om-fotbollsplanen-och-skriker-på-sitt-barn-sättet, utan helt enkelt att de ska växa upp och utveckla förmågor som slår mig med häpnad (och stolthet).

Det skulle vara kul att någon gång ha ett jobb man tycker är skitkul, ej moraliskt tvivelaktigt och samtidigt tjäna snuskigt med pengar. Vad sägs om rollspelskonstruktör med en ingångslön på 100 papp i månaden?

Jag skulle vilja få förmånen att leva länge och vara frisk. Jag skulle vilja utveckla förmågan att kunna käka vad som helst utan att det märks av i vikt och hälsa.

Mys, gos och kramar och allt annat inom samma genre är ganska trevligt det med.

//erik. nämnde jag att det skulle vara ganska kul att ha stålars?
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Nä nu blir jag upprörd…

…när jag läser halvsanningar som detta:

Akademikern (som saknar riktig intelligens och skarpsinne) försöker inte bara gömma sig bakom sin bildning och sina papegojkunskaper, utan för sig också med termer och referenser i onödan för att stänga andra människor ute från sin egen personkult
Hallå där! Vi får lön från staten också, vilket även gör oss till parasiter på hela befolkningen!

//erik. rätt ska vara rätt!
 
G

Guest

Guest
Re: Pragmatism och sånt.

Jag har min version på utilitarism, ingen ska ligga långt från medel om det kan hjälpas, och om möjligt ska man alltid hjälpa de som har det sämmre, men jag är helt klart för implantat och droger som ger mental lycka, slaveri samt mörda olykliga är jag dock inte för.

Men det var ju inte mig du frågade.
 
G

Guest

Guest
Jag är en artist!

Artist som i art version av rasist (det låter inte bra men jag ser ner på t.ex myggor vilket de flesta gör).
Jag tycker till exempel att en näbbmus alltid är sämre på matte än en människa oavsett uppfostran om du inte gör den till något annat (en dator förstärkt näbbmus är inte en näbbmus), fästingar förtjänar att dö, bakterier är bäst om man ser till antalet individer (om individer räknas som varje enskilt operativ cell(virus är inte levande och har inte celler)), katter är bättre än hundar med mera.

Dessutom anser jag inte att männsikan inte har raser till skillnad från hundar (alla hundraser går faktiskt inte att hata så lite rasist är jag ju men så fort någon kompis säger att de ska köpa hund så säger jag att då kommer jag inte hälsa på mer isådana fall (vilket är den kompletta sanningen).

Hat är en konstruktiv drivkraft precis som andra känslor, men utnyttjas oftast inte så.

Kommer nog mer.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Egoism - Du är viktigast för dig själv, annars fungerar inget annat överhuvudtaget. Kämpa för att du skall fungera. Helst bättre än andra.

Avundsjuka - Om andra har saker, upplevelser eller fördelar du saknar, måste du snabbt som attan antingen få tag på likadana själv, eller döda den som har det bättre än du.

Ytlighet - Med ytligheten kommer att du aldrig behöver bry dig om någon, vilket får ett) och två) ovan att bli enklare.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hade kunnat skriva Arvidos Krille Rising.
(iofs makt rikedom och inflytande oxo)


Rätten till ett eget språk Vill jag flumma, tala i tungor, spoilera en middag med akademiska floskler, njuta av min egen röst i badkaret ... så ska jag få det. och alla andra också.

HoxoH Rätten till mina illusioner, rätten till mina drömmer. Men också allas rätt till sina illutioner och drömmar.

Ticks Har jag tvångshandlingar, ofrivilliga rörelser, onödiga ord, osv ... så ska det inte vara ett hinder för min interkommunikation, varken med mig själv eller andra.

Respekt och självinsikt.

Det finns ingen smärta, bara kraften.
 
Top