DoD Era husregler efter en tids spelande?

crilloan

Swordsman
Hej!
Hittar konstigt nog ingen tråd om det och vill inte kapa luddwigs.

Spelade igenom hela Dimmornas dal över foundry, inga tolkningar, bokstavstroget.

Efter det ville spelarna gå tillbaka till Mythras för nästa kampanj.
Även hunnit med 3-4 äventyr med tonåringarna hemma runt bordet.

DoD_23 är tydligt i sin klassiska tradition. Lättsamt, inte direkt ödesmättat och gravallvarligt.

Om jag skulle fippla på det för eventuell kampanj (lura med några stackars uppsalabor att spela Ereb Altor eller några av de 2000+ sidorna material till nya DoD jag hittills köpt..)

Först: för att det stör mitt sinne för vad som är rätt och riktigt!
Max 13 i STY/FYS för ankor och minskad förflyttning
Max 14 i STY/FYS för halvlingar

Kanske plocka från @luddwig med att införa erfarenhetspoäng på färdigheter istället för att slå.

Några sätt att lyfta värdet av karisma och int. (alla, jag menar alla, tar karisma som första val om de behöver pressa)

Nyfiken och girig på vad ni har haft i tankarna så jag kan plock russinen ur kakan

/C

Last edited:
Vet att vi diskuterat en hel del husregler i andra trådar iaf. Finns en del generella regelfrådar och SL-diskussioner om Drakkejsaren där det cirkulerat.

Mina är:

* Extra hjälteförmågor som delas ut under äventyr är främst Robust/Fokuserad (spelarnas val). FV 18 och eventuella kampanjspecifika är spelarnas fria val. FV 18 önskar jag någon koppling mellan förmågan spelarna vill välja och färdighet de nått 18 i. Viss flexibilitet föreligger.

* Du får bara sätta höjslag på saker du företagit dig, eller försökt, under omgången, alternativt kunna motivera varför. Det är tex helt ok sätta på Sjökunnighet om du träffat en Sjöbuse och lyssnat på hans historier - du behöver inte ha varit till havs eller försökt slå för färdigheten.

* Dragit ner frågestunden (körde ett tag) till raka 3, emellanåt 4 höjslag. Skippat svaghetsfrågan, för det blev enformigt formulaiskt spel av vissa och diskussioner om man uppfyllde detta eller ej. Ville också hålla ner kurvan en smula.

* Affix för Mästersmiden: effekter som är möjliga lägga till på mästersmidda vapen och rustningar (ej automatiskt), så dessa blir lite mer meningsfulla.

* Tonkonst kräver ett slag för Uppträda - demonslag har motsatt effekt, drakslag ger dubbel eller förlängd effekt.

* Tillåter inte start med plåt, häst eller annan maxad utrustning.

Överväger:

Sätta maxvärde på FV baserat på startålder (10/12/14?) för framtida kampanjer.

Hittade en gammal tråd med, som du själv postat i :D

Hittade en gammal tråd med, som du själv postat i :D

Inte undra på att jag inte hittade den, uråldrig :D,

Fast kanske ändå värt det när det ligger några hundra timmars spel i bagaget.
Jag är t.ex. mer positivt inställd till DoD_23 nu än vad jag var då, speciellt för vissa sorters äventyr.

/C

Efter 20+ sessioner har jag fortfarande inte infört några husregler. Det hade kanske varit annorlunda med en fast grupp och kampanjspel, jämfört med det upplägg vi har nu.

Eller kanske en husregel förresten: jag tillåter ett slag med nackdel mot Bluff för att avgöra om någon ljuger, och struntar i hjälteförmågan som ger en liknande effekt.

Back