Era favoritkanaler på Youtube?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Sean Carroll: The biggest ideas in the universe.
I princip en komplett universitetsutbildning i fysik, från massa och energi till kvantmekanik och komplexa system. Ambitionen är att täcka in alla viktiga koncept, utan att använda/derivera matten bakom. Det landar precis mellan ”populärvetenskap” och ”fackkunskap”.

Planeras också att publiceras som bokserie, och den första kom ut nyligen.

 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Oj, jag undviker generellt Youtube, men kollar jag så har det varit på Fria Ligans youtube-kanal.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Ingen som har bra tips på YouTube-kanaler på japanska? Jag tänker att det finns ett par nippofiler här på forumet. @Minimoni?

Tar också gärna emot tips på bra kanaler på italienska och tyska, där jag som sagt också har lite skralt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag tittar bara på folk som sitter fast i snöstormar. Eller bor off grid i snöstorm och åskoväder. Brukar titta 20 min innan jag somnar.
Typ samma. Just nu visar YouTube UFC-fighter, apor som blir rädda och folk som går på grund med lyxbåtar. Ett tag fick jag se väldigt underhållande indisk landsbygdswrestling men de verkar ha försvunnit :(
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,412
Location
Nirvana
Av Lex Fridman och hans podcast har jag lärt mig mycket om exempelvis AI, astronomi, schack, spioner, politik och livets ursprung. Han är svåröverträffad när det gäller att hitta intressanta och spektakulära gäster. Många av dem är disputerade och välmeriterade forskare, men inte alla. Att han har rysk bakgrund men är Putin-kritisk gör honom i mina ögon särskilt intressant. Hans kanal har vid det här laget ett mycket omfattande utbud.

 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Jag hoppar runt en massa, o vissa tag så arbetar jag mig igenom en skapares arkiv o följer det hen släpper rejält för att ett tag senare gå in på dem lite då och då bara. Det blir många gånger att jag besöker dessa som jag tittade en massa på när jag blir påmind av algoritmerna att de finns eller att jag vill se något som de har tagit upp eller tror att de kan ha tagit upp.

Några kanaler jag skulle rekommendera är:
Jonathan Rollins som är en amerikan numera bosatt i Sverige som har en serie videor där han reagerar till klassiska/stora svenska låtar för första gången.

Pete The Wargamer är moddare och målare av figurspels miniatyrer som gör videor där han visar hur han gör sina moddningar som är både av det rätt så lätta att göra

The Stupendium gör flik låtar baserade på videospel, o till skillnad från några andra som gör samma saker så låter större delen av hans utbud inte som samma sak utan det är en variation till musiken.

Tasting History with Max Miller handlar om att göra mat efter historiska recept, och har en presentation av själva maträtten med dess historiska och sociala sammanhangs. Har en video om semlor.

Late Night with Seth Meyers är tekniskt sett inte Youtube eftersom det e en "late night show" på TV men jag ser den på 'tuben o det har ett antal grejer som de bara lägger ut på 'tuben o inte visar på TV. Det är i huvudsak nyhetshumor men kan komma in på intressanta/roliga sidospår, o en av Youtube-endast grejerna är att programledaren sitter o läser upp o lätt diskuterar rättningar av saker som har sagts i showen, hans uttal, o liknande, som e inskickade av tittare.

Horrible Histories likt det ovan är inte Youtube utan ett BBC program, ursprungligen baserat på en barnfaktabokserie med samma namn, men har lagt ut en massa av sitt material på 'tuben där ibland ett stort antal av deras väldigt roliga sånger. Om du vill ha lite historisk fakta (många gånger av typen hur levde folk) på ett roligt sätt så är de bra.
 
Top