Nekromanti Eon (o)möjligheterna´s spel.

gitarrpoet

Veteran
Det är trevligt med stridskonster och rustningar men om man bara har en unik stridskonst med Utmanövrering, och en plåtrustning, kan man nog döda hela falkens skugga själv. Någon som vet hur man ska balansera detta?(visst ska dem vara bra, jag anser dem vara orimliga. sen vill man ju inte heller begränsa sina spelare..)

MongoMan

Swordsman
Two little kobolds (power-gamers) down in the sun, down came a crossbow bolt and then yhere was one.
Låt motståndarna ha ett tungt armborst var, då jävlar!
sen vill man ju inte heller begränsa sina spelare..)
Varför inte?
Låt dem helt enkelt inte få ha unika stridskonster, sedan tvivlar jag på att de har råd med en plåtrustning.

Pendragon

Swashbuckler
Det är trevligt med stridskonster och rustningar men om man bara har en unik stridskonst med Utmanövrering, och en plåtrustning, kan man nog döda hela falkens skugga själv.
Är det inte så att Falkens skugga är skrattretande usla? Även med det i åtanke kan man räkna med att utmanövreringen skiter sig förr eller senare tack vare Ob-klättring.

/Joel - har en rollperson som nog kan nacka mer eller mindre hela det där usla rövarpacket...

Craygh

Swordsman
ville bara säga att utmanövrering säkert är jättebra och så, men nackdelen är ju att ska man slåss mot en massa motståndare så blir det ju snabbt lite utmattande... skulle inte tro att man skulle kunna ta sig an så många fiender endå, plåtrustningar ger ju också ofta överbelastning, och utmattning är som sagt elakt när man strider.

gitarrpoet

Veteran
Förvisso, men det finns ju en risk att överleva dessa 4 låtsas rövare, som omringar en, för en runda och sen nästkommande utmanövrera dem, inte för att man behöver någon stridskonst heller egentligen, har du plårustningen 15,12,15 och inte kör med utmattning så är det inga problem.

gitarrpoet

Veteran
ang begränsa spelarna
Varför inte?
Låt dem helt enkelt inte få ha unika stridskonster, sedan tvivlar jag på att de har råd med en plåtrustning.
Mja.. jag vet inte, det är inte varje spelare som spelar sköka eller pöbel, jag kör ganska mycket adelsintriger och rika eller inflytelserika folk i mina kampanjer. Och spelarna har råd!

Se Valine Anar

Veteran
hm, en annan sak som kan vara lite nyttigt ...om du slås mot 4 pers, så kan det vara lite svårt att vinna vinnit, du vet att det bara är halverad skada när man kör motanfall, sen för många stridskonster ska man vara värdig också;)

MongoMan

Swordsman
Mja.. jag vet inte, det är inte varje spelare som spelar sköka eller pöbel
Testa bonderomantik, något som främjar rollspel mer får man väl leta efter, måste få testa det!

jag kör ganska mycket adelsintriger och rika eller inflytelserika folk i mina kampanjer. Och spelarna har råd!
Bah! Rika, inflytesrika mesproppar. Nej, grisodling forever.
Och förresten, vad är en plåtrustning för nytta i adelsintriger?

gitarrpoet

Veteran
hm, en annan sak som kan vara lite nyttigt ...om du slås mot 4 pers, så kan det vara lite svårt att vinna vinnit, du vet att det bara är halverad skada när man kör motanfall, sen för många stridskonster ska man vara värdig också;)
Joo jag är medveten om dem reglerna.. men har du utmanövrering kan du slåss mot en fiende i taget, således blir det inte så svårt längre, och som jag nämnde innan utan utmattningsreglerna blir detta löjligt.

gitarrpoet

Veteran
min värld

Det är pompar och riddare, i min värld är dock Soldarn under belägring. Det är nämligen så att i mitt mundana har upproret varit(vi har spelat förbi det) därefter har Kemithor riskoz och Talon blivit belägrad av trupper från Takalorr efter nåt tjofräs med några horn som vissa blivit berikade(någon slags Maktah horn.) Med ett stundande mörker.
Således står grevar utan sina grevedömen och är ute och slåss och slår sönder allt samtidigt som dem måste försöka ena dem få adelsmän som har kvar sina trupper, vilka inte heller vill samarbeta; Samtidigt som en annan Rp är på ett personligt uppdrag att införskaffa sig ett av hornet; han är förövrigt bonde...

Jag tycker det är kalas intressant ^^

Pendragon

Swashbuckler
Förvisso, men det finns ju en risk att överleva dessa 4 låtsas rövare, som omringar en, för en runda och sen nästkommande utmanövrera dem, inte för att man behöver någon stridskonst heller egentligen, har du plårustningen 15,12,15 och inte kör med utmattning så är det inga problem.
Visst, kan man välja och vraka fritt bland vilka regler som ska appliceras på en specifik situation kan det mesta göras mycket lättare. Skippar man utmattningsreglerna blir det lättare att nacka flera sämre motståndare. Det blir dock attans mycket svårare när SL kastar in en elit motståndare i tung rustning.
Håller man sig någorlunda konsekvent med vilka regler som används så blir det dock inga problem.

Kort sagt, vilka regler som används kan spela in rejält på kampanjens nivå/stämning.

/Joel

MongoMan

Swordsman
Visst, man kan glömma bort det ibland, men kör du verkligen med att man kan supa hur mycket som helst, marschera hur långt som helst och vinterbada hur länge som helst eller är det bara stridsutmattning?

MongoMan

Swordsman
och som jag nämnde innan utan utmattningsreglerna blir detta löjligt.
Och utan reglerna för svårighetsökning så blir det löjligt bra att ha färdigheter?
Om man tar bort regler som har stor betydelse så har det en tendens att rubba spelbalansen ordentligt.
Det känns konstigt att klaga på ett problem som du själv skapat.

Marcus J

Hero
Hur utmattning funkar i strid

En handling = Ett utmattningskryss OM du inte är överbelastad för då får du det dubbla (om vikt>BF) eller kanske till och med det trippla (om vikt>BFx2)

/Marcus kan vissa regler i huvudet, kanske ska gå till psykolog?

Big Marco

Vampyrchef
Re: Hur utmattning funkar i strid

Tycker jag inte du behöver - Utmattningsreglerna är bland de enklaste i Eon. =)

Se Valine Anar

Veteran
ah men då blir det bara ännu mer roligare, jag menar ...om inte dina spelare får utmattning..så får väl inte dina npc utmattning....*slänger in 4 st "rövare" med stridkonsten kontra utmanövring*

tror dina rollspelsvänner kommer förstå det praktiska med utmattnings regler

ps...om det är så han han är lite bättre så kan du ju plusa på en torneringsrustning..spelar ju inte heller roll om dom inte har utmattnings :s
drasktiska situvationer kräver drastiska åtgärder;)

hoppas allt löser sig till allas glädje