Eon Eon 5, två vapen och stridskonster

  • Thread starter Thread starter hex
  • Start date Start date

hex

Veteran
Joined
2 Apr 2013
Messages
6
Location
Göteborg
Hej regelkunniga Eoniter,
Jag och mina vänner skall precis inleda mellan tid och ljus i Eon 5! *hype*

Nu till frågan:
Min ena spelare har skapat en krigare och valt att lära sig stridskonsten thalaskisk dödsdans, då han gärna vill slåss med ett stridssvärd i vardera hand (lite som en vigare Spartacus).

Hur fungerar detta i praktiken? Jag hittar ingen förklaring i vare sig eon 4, eon 5 eller boken strid kring hur man nyttjar två svärd i strid.

Är det tänkt att han ska rulla mot stridskonstens färdighet (Thalaskisk Dödsdans) istället för ordinarie "svärd" då han vill anfalla?
Och i såfall, är den enda fördelen av att ha två vapen att han i detta fall kan nyttja teknikerna för två vapen (exempelvis: två vapen: anfall/försvar, etc)?
 
Oavsett om du kan en stridskonst eller inte gör två vapen att du kan välja vilket du anfaller med utan att behöva dra ett nytt vapen. Om du har två likadana vapen ger det dig alltså inte så mycket, förutom att du har ett extra om du skulle bli avväpnad. Undantag från detta är som du märkt om du har en stridskonstteknik som kräver två vapen, som Två vapen: Anfall.

En stridskonst gör att du kan använda dess tekniker om du är beväpnad med något av stridskonstens moment (som du behärskar), men du slår fortfarande med vapenfärdigheten i strid. Så om du har Thalaskisk Dödsdans och bara kan momentet Två Stridssvärd (P) så kan du bara utnyttja t.ex. Stilteknik: Duell om du är beväpnad med just två stridssvärd, inte om du håller i bara ett.
Tekniker markerade med * i tekniklistan är dock inte beroende av att du håller i rätt vapen och kan alltid användas.
 
Back
Top