Nekromanti Enkelt wikiliknande verktyg sökes

Kindtand

Veteran
Joined
12 Aug 2013
Messages
21
Location
Karlskrona
Jag har börjat spelleda för en liten grupp efter flera års uppehåll. Mina anteckningsmetoder har blivit sämre och jag tänker att det måste finnas något underlättande verktyg att använda, dels för mig själv men också kan göra info tillgänglig till spelarna.

Jag finner att jag bläddrar frenetiskt i mitt block under spelmötena. Vad hette nu den personen som en slp refererar till? Vad hette nu det där området? o.s.v. Det är ju jag som är ringrostig och kommer bli varmare i kläderna igen.

Jag undrar om det finns någon form av bra wikiverktyg därute som ni gillar att använda. Där artiklar kan länka till varandra. Jag har varit inne och kikat lite på WorldAnvil men tyckte det var för plottrigt. OneNote kanske är bra, men det är inte säkert att alla har tillgång till det.

Eller om någon har en fantastisk metod att strukturera saker i block och papper så lyssnar jag gärna på det också.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Om du vill ge analoga verktyg en chans till så kan jag slå ett slag för metoder hämtade från "bullet journal method":

1) numrera alla sidor i blocket (eller skaffa ett med numrerade sidor).
2) de första två uppslagen är "innehållsförteckning", skriv det längst upp
3) nästa lediga uppslag får en titel som svarar mot något du vill hålla koll på, exempelvis "viktig SLP: baron Bosse", "karta över byn Blåberga", "spelmöte 3".
4) lägg till alla titlar i din innehållsförteckning.
5) fortsätt anteckna. Uppdatera löpande din innehållsförteckning med nya titlar, och uppdatera befintliga titlar då du skriver in ett nytt uppslag.
6) om du vill: länka sidnummer för en och samma titel. Säg exempelvis att "baron Bosse" finns på sida 13-14 och 23-24. Sätt då 23 i parantes bredvid sidnumret 14: (23) 14, vilket markerar att ämnet "baron bosse", som du läser om på sidan 14, fortsätter härnäst på sidan 23.

Googla "what is bullet journaling" för en 5-minuters tutorial om metoden i helhet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,124
Har kört en del med Tiddlywiki, som jag tycker är hyfsat enkelt att använda!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Jag har letat efter något någorlunda modernt i wiki-väg länge nu. Obsidian Portal utlovade i sin crowdfunder för länge sedan en uppdaterad editor som såg ut som att den skulle kunna funka, men det verkar som att de gett upp det arbetet.

Jag menar… Ska det vara så svårt att ha en rick text-editor, typ motsvarande google docs? Den kan vara betydligt enklare, men det här med att manuellt skriva in formaterings-tecken 2019 känns… tja. Det här med länkning kräver t.ex. en del jobb och att ha tungen rätt i mun – det borde inte vara svårt att ha autokomplettering såsom man har i programmeringsverktyg eller för den delen på Facebook. Jag vill kunna skriva "Rollpersonerna träffade Anna Karenina" genom att skriva "Rollpersonerna träffade @An" och sedan välja Anna ur en lista.

Alltså, teknologin finns uppenbarligen. Men varje gång jag gör ett svep genom olika wiki-mjukvaror så blir jag besviken. Ännu har ingen av dem skaffat sig en UX-utvecklare. Fortfarande är det [[Anna Kareninna]] som gäller. Separerad redigerings- och display-vy.

Om inget händer snart så planerar jag att försöka bygga något slags addon till Google Docs som förenklar wiki-eska hyperlänkar. Annars är väl Docs det jag rekommenderar.
 
Top