DoD Enkelt array-system för rollpersoner?

Badmojo

Old’s cool
Hej, ska snart speltesta ett egenskrivet scenario, men själva spelandet måste ske under begränsat med tid, max ca 3.5 h, inkl rollpersonsskapande. Har därför inte tid att låta tärningar slås etc och funderar helt enkelt på att köra med array för grundegenskaperna. Övrigt i själva skapande kommer att gå snabbare pga styrd spelpremiss (bara människor, unga sådana, knutna till ett hov - så befintliga pregens funkar inte och orkar inte skapa egna)

Hittade detta upplägg på Reddit som påstås vara matematiskt korrekt (nuffrorna under är grundnivå för färdigheter):

The true Average Array for 4d6, drop lowest:

16, 14, 13, 12, 10, 9
7, 6, 6, 5, 5, 5

Then there's the Quickstart Inspired Array:

17, 14, 13, 12, 10, 8
7, 6, 6, 5, 5, 4

Vad tror ni spontant - funkar dessa tillräckligt bra/som avsett? Några nackdelar man missat? Vilket skulle ni välja (knappt någon skillnad annat än högsta/lägsta)?

Last edited:
Du kan ju också ha färdiga karaktärer. (Om det är viktigt att spelarna får bestämma saker själva om sina karaktärer så kan ju de mer personliga delarna lämnas öppna, dvs. bara ha förutbestämda grundegenskaper, färdigheter, utrustning etc.).

Båda varianterna ovan känns bra annars, men jag vet inte om det är kul nog om man ändå inte får slå tärning. :D (jämfört med mer eller mindre färdiga karaktärer)

Du kan ju också ha färdiga karaktärer. (Om det är viktigt att spelarna får bestämma saker själva om sina karaktärer så kan ju de mer personliga delarna lämnas öppna, dvs. bara ha förutbestämda grundegenskaper, färdigheter, utrustning etc.).

Båda varianterna ovan känns bra annars, men jag vet inte om det är kul nog om man ändå inte får slå tärning. :D (jämfört med mer eller mindre färdiga karaktärer)
De får själva besluta vilka roller/yrken de vill spela, (kort) snacka ihop sig om gruppkomposition etc, och får sedan utrustning tilldelad. Sedan kan de plotta ut arrayen är tanken. Blir lite styrt men tror det kan funka utan t6-rull (som brukar ta tid IMO).

Jag tycker det låter som en ok idé. Då får du karaktärer som är "jämnbra". Du kan göra ev tre standard Arrys för att välja mellan. Den tredje kan vara 16, 16, 14, 10, 10, 8
7, 7, 6, 5, 5, 4

Själv använder jag en kortlek med 18 kort där man drar 3 för varje grundegenskap.
  • 4 st 6:or
  • 4 st 5:or
  • 4 st 4:or
  • 4 st 3:or
  • 2 st 2:or
Nu blir det 76 poäng jfr med dina 74. Men du kan ändra genom att ha
  • 4 st 6:or
  • 4 st 5:or
  • 3 st 4:or
  • 4 st 3:or
  • 3 st 2:or
Då får du 74 poäng. Sämsta draget kan vara 6 i grundegenskap men chansen är 0.7% för detta. Och de andra grundegenskaperna kommer då att bli desto bättre. Ett problem kan dock vara att de flesta grundegenskaper hamnar mellan 14-10 och det är sällan det blir 15 eller bättre.

Ja, alltså, jag håller med dig helt i att jag tror att det kommer fungera utmärkt.

Jag argumenterar bara för att jag inte vet om jag tycker att det är tillräckligt kul att sätta ut poängen om jag inte får slå tärning också. Då kan jag som spelare lika gärna få ett färdigt rollformulär baserat på vilken roll jag väljer.

Det är till en one-off (speltest) med förmodat rutinerade spelare, så de kan nog "stå ut" med några tidsförkortande begränsningar i form av arrays etc. Scenariot måste kunna bli färdigspelat på en kväll. Kommer inte att skapa pregens enbart för testet, tanken är att scenariot skall stå på egna ben i form av Fenixpublicering senare.

Dante har skrivit om poängköp och standard-uppsättningar i en Fenix-artikel.

I stället för att slå fram din rollpersons grundegenskapsvärden kan du, i samråd med din SL, köpa dem för poäng. Poängkostnaderna är baserade på sannolikheterna att slå värdet ifråga, och antalet poäng du kan köpa för motsvarar medelvärdet av tärningsmetoden.

Och så ger han exempel på olika uppsättningar som man kan köpa i det systemet. EDIT: Ja, och lite mer så klart, poängkostnader och sånt. Bra artikel, minns inte vilken Fenix dock.

Screenshot 2025-09-08 at 13.37.37.png

Jag fattar att jag inte läste tillräckligt nog, sorry, jag trodde det var feedback på hela upplägget. :-) Men nog hade speltekniska pregens sparat tid på speltesttillfället? Jag tror inte man tjänar så mycket tid på att välja värden att sätta ut jämfört att slå fram dem... Ett annat alternativ är ju att du ber dina spelare rulla fram sina karaktärer innan ni kör? Men hur som helst, ursäkta, detta är en parentes du kan strunta i.

Åter till arrayen då. Som sagt, det kommer funka bra.
Om du vill att det ska vara en mer korrekt representation av tärningsslag får du ge spelarna olika arrayer. Det är ju helt orealistiskt att alla slagit lika bra. Det hör ju till att någon slagit uselt och någon annan rullat fram ett riktigt hjältematerial™.

Ett annat alternativ för valmöjlighet:

15, 13, 13, 13, 10, 9

Sänk hur många grundegenskaper du vill för att få poäng för att höja andra. Värdena får max skilja ±2 från originalvärdet. Jag hade också kunna tänka mig följande array, vilket är ett poäng mer än snittet men enklare att förklara: 10-15

Back