Nekromanti Enkel fråga?

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Ett svar... kanske...

Bärsärk är ju totalt raseri... man ignorerar i princip allt (inklusive smärta), och slår och slår och slår mot anledningen till raseriutbrottet...
Jag tänker mig dinosaurier ungefär som djur... om de inte har någon speciell egenskap som gör dem till galna slagskämpar (ex: Järv) så är det antagligen endast vid speciella tillfällen de hamnar under sådana omständigheter att de går bärsärk, ex.vis en mor som skyddar sin avkomma...
Vi människor är väldigt olika till mentaliteten och styrs inte riktigt lika mycket som djur av instikter, och anledningarna till bärsärk är (enligt min teori) väldigt personliga. Det är också en stor personlig variation i hur/varför en del människor går bärsärkagång.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Svar ??

Vad dinosarier har med saken vet jag inte. men bärsärk är en form av vansinigt raseri som används av diverse folkslag t. ex dvärgar..
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Flugsvamp är ju gott...

Vikingarna ått ju flugsvampar vid anfall för att bli liksom rogade och kunna ignorera smärta. plus att som blev alldeles galna och extra mordiska. kallades för bärsärkar tror jag
 

Reddragon

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
12
Location
Örnsköldsvik
Re: Ett svar... kanske...

Jag tänkte att en del fiender i mitt rollspel blir bärsärk ifall dom förlorar mer än hälften av sitt liv!

t.ex. Planosaurus Rex som går från Sty 8 -> Sty 12 när han bara har 50% i liv kvar!
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Re: Flugsvamp är ju gott...[OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vikingarna ått ju flugsvampar

<hr></blockquote>


Var inte det bara en myt?
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Min uppfattning av berserk

Typ mer styrka mer kp ingen smärttröskel inge undvika/preseption e inte det en bra uppfattning(med min uppfattningsförmåga som inte e så bra)?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Ett svar... kanske...

Hmm... är det inte en naturligare reaktion att fly om man är illa skadad? Om man inte kan fly däremot, då kan man slå tillbaka, hårt.
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Kungliga Historiska Vetenskapen Mot Coola Myter

Tyvärr så är det bevisat (lika säkert som att kossor kan flyga) att Vikingarna INTE åt flugsvamp. Detta är fastställt med säkerhet (lika säkert som att ett kylskåp kan dansa tango) att detta är en myt.
Men egentligen. Vem fan bryr sig. Är det coolt att vikingarna åt flugsvamp för att gå bärsärk (vilket det är) så är det ju klart att dom gjorde det. Du vet, "en svensk viking".
 
Top