Nekromanti Enkät!

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
En värld som jag direkt fastnade för men ännu inte utnyttjat är en av de alternativ-jordar som beskrivs i Alternate Earths från Steve Jackson Games, placerad i en (alternativ) nära framtid. Feodalväldet föll aldrig, och världen behärskas av fyra stormakter: Japan (som behärskar stora delar av Asien och Stilla Havet), Frankrike (fortfarande en monarki; dominerar mycket av Europa), Brasilien (en kapitalistisk stormakt, där amatörspionage hör till vardagen), samt... Sverige, det onda, totalitära imperialistlandet, som bland annat ödelagt Storbritannien i ett kärnvapenkrig. Vem kan ogilla den världen? :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Barcelona
Re: Bisarr postapokalyptisk pseudofantasy!

Delvis, men lägg till levande bilar, jättenäsor, vandrande parkeringsplatsskyltar med världsherraväldeambitioner (puh, det där var ett långt ord), uppblåsbara människor, massor av luftskepp och ett omfattande gerillakrig så kommer du närmare sanningen.

/Dnalor

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tja, det är nog mer _kampanjstilen_, dvs hur världen beskrivs och kommer till liv i rollspelet...

Själv har jag två favoriter: culture games och matinérollspel.

"Culture games" myntades, tror jag, av Paul Mason i fanzinet Imazine. (URLs: http://www.tcp-ip.or.jp/~panurge ht...p://ourworld.compuserve.com/homepages/panurge)
Med risk att felcitera honomm är det den sortens spel, oavsett genre, där man inte bara sätter sig in i en annan människas huvud, utan i huvudet på en människa som har en annan världsbild än man själv - inte på grund av privata åsikter, utan på grund av att denne är uppvuxen i en helt annan kultur. I de flesta SF- och fantasyvärldar tänker folk i princip som medelklassamerikaner från sent 1900-tal. Boring. Bra exempel är Empire of the Petal Throne, Mason's eget Outlaws of the Water Margin, Pendragon, Khelataar, Harn och Bushido. De flesta historiska spel funkar också bra.

Med matinérollspel menar jag spel som har fart, fläkt och melodrama som en gammal filmmatiné, eller äventyrsböcker som de av Dumas, Verne eller Sabatini (karln som skrev om Kapten Blod och Scaramouche). Vare sig det är swashbuckling, western eller space opera ligger det mig varmt om hjärtat. Bra exempel här är Castle Falkenstein, Dragonlance Saga, Krille's Trollvinter och Västmark, Star Wars och Dragon Fist.

Gondica och Glorantha ( i synnerhet med HeroWars) kan funka _både_ som culture game och matinéspel, så de råkar vara favoriter.

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Historisk fantasy

"Låter rätt likt mitt rollspelsprojket.."

Jasså?

Fast om jag förtydligar mig något så är det inte så mycket historisk fantasy heller. Grunden är därifrån, men inte mycket mera. Dvs, jag söker inte i alla möjliga historiska källor efter uppgifter, utan kollar lite i mina två uppslagsverk och sedan använder t.ex. en variant av samhällsstrukturen (hur den är uppbyggd). I övrigt så hittar jag på, så eventuella sammanträffande då med verklighetens kultur är mer ett sammanträffande i så fall.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Det verkar lite dumt att köra med orcher i en science fiction-rollspel och att använda flygplan (eller varianter) i ett fantasy-rollspel.

...men å andra sidan är ju en värld med science-fiction-orcher knappast "som alla andra". /images/icons/smile.gif

När jag var i mellanstadieåldern (kan inte säga mer exakt än så) hade jag och en kamrat planer på att göra ett science-fiction-rollspel där dvärgar, människor och alver utkämpade ett gerillakrig mot orcherna som invarderat jorden. Vi kom dock aldrig längre än till att rita framsidan...

Ridijeck
som minns sin barndoms rollspelsprojekt...
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Bisarr postapokalyptisk pseudofantasy!

Låter väl ganska mycket som gamla mutant får jag säga :gremsmile:

Och jag som kom att tänka på AD&D-kampanjen Dark Sun.

Ridijeck
som anser att Dark Sun förlåter många av AD&Ds brister
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
<quote>Det verkar lite dumt att köra med orcher i en science fiction-rollspel och att använda flygplan (eller varianter) i ett fantasy-rollspel.</quote>

GW har ju iofs både orcher, pseudo-alver och pseudo-dvärgar (sort of) i 40K som man kan använda som rollspelsbakgrund om man är lagd åt det hållet (vilket jag känner några som är).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Måste nästan säga Fantasy dock inte standard fantasy den får gärna vara knuten till den här världen... Som till exempel i Ars Magica eller liknande skapelser. En annan klar favorit är skräckvärldar visst hela världen ska inte stinka skräck men det ska vara lite lagomt mytiskt... har läst om en del manga insprirerade saker dessa är faktiskt ganska intressanta så lycka till!
Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 
Top