Nekromanti En typisk spelgåta:

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, alla som behöver en klurig gåta till erat solospel: (det här är egentligen lite topictweakande, så det blir inga fler gåtor från mig på ett tag efter den här)

[color:\\"brown\\"]
Du kommer in i ett cirkelrunt rum med tre stycken valvöppningar. Dels har vi hålet norrut som du just kommit in genom, dels finns det en öppning åt nordost som vätter ut mot en underjordisk flod som strömmar vidare i nordostlig riktning och slutligen finns det en valvöppning åt sydväst som leder vidare till en annan gång. I mitten av rummet står en märklig anordning fast vid en rund pelare från golv till tak och när du undersöker den närmare så hoppar en liten svartnisse fram från mekanismens baksida.
"Tjolahopp, grabben!" hälsar han med sprudlande energi. Svartnissar är ena jobbiga typer, så du himlar med ögonen och är på väg ut ur rummet genom valvöppningen åt sydväst när han plötsligt skriker åt dig:
"Ajajajaj! Mister, jag skulle inte gå den vägen om jag vore du! Det är en typiskt dålig väg ut ur detta rum!"
"Vad menar du, din fjant?" fnyser du. "Ska jag gå tillbaka samma väg jag kom menar du? Eller hoppa i vattnet?"
"Tss," skrockar svartnissen och skakar på huvudet. "Vad tror du den här mackapären är? En kaffebryggare?"
Du lugnar ner dig något och tittar på svartnissen med ett höjt ögonbryn.
"Vi befinner oss i en cirkelrund grottöppning med fyra möjliga utgångar, varav du just kommit in genom en. Gången åt sydväst är en mycket, mycket dålig utgång, och det finns en annan utgång härifrån som är precis lika dålig. Den sista gången härifrån, den är däremot riktigt behaglig. Nå, innuti grottöppningen finns alltså det här lilla rummet med tre valv som vi står i just nu, och det här rummet kan rotera runt med- och motsols så att man kan nå, eller utestänga, var och en av utgångarna. Det är en utomordentlig försvarsanordning det här, förstår du."
Du nickar kort åt svartnissen och pekar på hjulet i mitten på mackapären.
"Jaha, snurra fram mig till den bra utgången då, är du vänlig."
Svartnissen suckar uppgivet och ser nedslagen ut.
"Mmm, jag kan försöka. Jag har nyss lagat den, och problemet är att man lätt snurrar sig helt vilse. Är det okej om jag följer instruktionerna här? Tar vi det bara lugnt och försiktigt så lovar jag att vi hittar rätt väg ut."
Du nickar tacksamt åt den lille krabaten.
"På hjulet finns det tretton steg, och mycket riktigt finns det också just tretton olika positioner för vridrummet att positioneras i. Nå, enligt den här kartan ska vi först snurra tre steg medsols... Hjälp till är du snäll..."
Hjulet är ordentligt tungt att rubba, men ni tar i för alla krafter tills ni hört det knaka till tre gånger i maskineriet, och när ni sedan släpper hjulet har ni helt nya utsikter att beskåda genom de tre valvöppningarna. Det som förut var gången du kommit in genom, det är nu utbytt mot en inbuktning i berget där en förgylld apstaty står och ser hotfull ut. De andra valvöppningarna vätter ut mot solitt berg.
"Javisst," skrockar svartnissen förtjust. "Den där apstatyn finns det bara en av häromkring. Den kan man använda som riktmärke. Nå, då är vi på rätt väg. hugg i nu, så roterar vi maskinen tre steg medsols igen!"
Återigen grabbar ni tag i hjulet, och återigen snurrar ni er själva tre snäpp medsols runt det cirkulära grottutrymmet. Nu ser du att det som från början var en valvöppning åt sydväst, det pekar nu ut mot den grottgång som du först kom in genom!
"Hurra!" ropar svartnissen.
Åt det som förut var norr, där ser du en raserad gång, fylld med stora stenbumlingar. Åt det som förut var nordost ser du den underjordiska floden strömma. Den här gången in under plattformen ni står på.
"Ah, nu vet jag hur jag snurrade mig själv vilse förra gången," säger svartalfen. "Jag förväxlade inströmningshålet med utströmningshålet. Det är lätt att göra sådana misstag här inne. Nå, vi är snart framme. Bara tre steg medsols till!"
Ännu en gång tar du och svartnissen ett krafttag om hjulet och roterar det tre snäpp medsols. Du får ett stort leende på läpparna när du ser att valvöppningen som inledningsvis pekade mot sydväst nu har en bekant utsikt; där står nämligen statyn med guldapan! Åt det som förut var nordost ser du ett djupt gruvschakt öppna sig, och genom valvöppningen åt "norr" leder nu en ny gång vidare.
"Där har du rätt väg ut!" utbrister svartalfen, och torkar sig om pannan. Du skall precis tacka svartnissen för hjälpen, då du hör ett högljutt knak från maskinen och hela rummet börjar skaka.
"Åh, neeeej! Den börjar bli tokig igen! Håll i dig för allt du är värd!!!"
Du tar tag i pelaren i mitten och håller tag i svartnissen med andra handen. Kort därefter börjar rummet snurra runt, runt, runt i en förfärlig hastighet och det känns som att vara fångade i en torktumlare. Plötsligt slutar det snurra och ni faller båda omtumlande ner på golvet.
"Ajajaj," ojar sig svartnissen. "Som tur är har den här maskinen en mekanism som talar om hur många steg den har roterat sen dess förra fasta position... Kolla här; fem steg, säger den. Vi har förstås roterat flera varv runt den här förbaskade grottan, men vi är nu fem steg ifrån vad vi var förut, maskinen bryr sig inte om varv hit eller dit. Problemet är alltså att man inte vet om man har snurrat fem steg medsols eller motsols."
Du ser dig förvirrat omkring. Åt det som först var norr står nu ett kraftigt fällgaller som du inte sett förut. Åt det som en gång var nordost ser du däremot den raserade gång med nedfallna stenbumlingar som du sett tidigare, och åt det du vill kalla "sydväst" ser du samma schakt som du tittade mot alldeles nyss.
Plötsligt känner du återigen hur hela rummet skakar och du rör dig snabbt mot pelaren i rummets mitt för att hålla fast dig. Svartalfen står redan tryckt mot mittpelaren och blundar när hela rummet snurrar okontrollerat innan det slutligen lugnar ner sig igen. Du andas ut.
"Sex steg, grabben," muttrar svartnissen uppgivet efter en titt på mätaren.
Valvöppningarna som inledningsvis lett mot norr och nordost pekar nu rakt ut mot solida bergväggar, medan den tredje valvöppningen nu står riktat mot samma fällgaller du nyss sett.
Du undrar för ett ögonblick om du någonsin kommer komma ut ur detta vridrum då det plötsligt och oväntat börjar snurra okontrollerat igen.

Den här gången är inte din lilla kompis lika förberedd som du.

Du ser svartalfen ramla runt på golvet. Febrilt försöker han nå din utsträckta hand, men han är för snurrig och faller återigen omkull.
"Res på dig! Ta min hand!" skriker du, men han hinner inte innan rummet har fått upp farten och han faller baklänges på rygg. Du hör honom skrika ett gällt, förskrämt skrik, och han riktar en sista tom blick mot dig innan han lättar från golvet och slungas mot ytterväggarna med ett högljutt krasande ljud. Hans livlösa kropp rullar runt över väggarna och skjuts slutligen ut av g-krafterna genom en av valvöppningarna. Kort därefter kör rummet fast och bromsar in med ett öronbedövande gällt gnisslande. Vridrummet har slutat snurra för gott.

När det slutat fladdra framför ögonen på dig ställer du dig framför apparaten och letar efter mätaren såsom svartnissen gjort före dig. "Tre" säger den nu. Tre steg medsols eller motsols, alltså.

De tre valvöppningarna pekar nu otroligt nog alla mot varsin utgång.

Om svartalfen hade rätt så finns det fyra gångar in och ut ur grottrummet, varav en är gången du kommit in genom. De här är dock andra gångar. En av dessa skall alltså vara en behaglig väg härifrån, övriga två är mycket farliga.

Går du ut åt "norr"?
väljer du "nordost"?
eller satsar du på "sydväst"?[/color]

/Riz
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
My brain hurts!

Den där gjorde mig yr.

Den enkla lösningen är naturligtvis att agera tvärsäker och lura de andra spelarna till att gå först. Är man bara fler än 2 så funkar det utmärkt.

I annat fall så är en chans på tre rätt OK odds.

Om man kommit ihåg de tidigare förflyttningarna kan man ju ta fram papper och penna och testa genom de olika alternativen, men det är fegt och fusk.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Urk, vad långt och invecklat! Varför finns det bara tre alternativ när det finns fyra gångar? Jag hade antagligen gått tillbaka samma väg jag kom ifrån och lämnat den infernaliska grottan helt och hållet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Varför finns det bara tre alternativ när det finns fyra gångar?"

Du står ju alltså i ett litet snurrande rum med tre valvöppningar som ligger innuti ett stort rum med en massa schakt, fällgaller, guldapor och liknande. Det stora rummet har fyra in- och utgångar, varav du i slutskedet kan nå tre.

hjälp: Tänk dig det stora rummet som en klocka med tretton steg innan man nått ett helt varv runt. I början så pekar den norra valvöppningen ut mot ingången, och när du sedan snurrat tre steg medsols så pekar den norra valvöppningen istället mot guldapan. Om ingången är på klockans ETT så är alltså guldapan på klockans FYRA. På så vis kan man börja orientera sig.

Problemet är att räkna ut hur många steg det är mellan innerrummets "norra" valvöppning och den "nordostliga" samt "sydvästra". Som tur är så får man ibland se något genom -en- valvöppning som man tidigare skådat genom en -annan- valvöppning. På så vis kan man räkna ut hur långt det är mellan dessa valvöppningar och börja kartlägga alla steg på "klockan".


/Rising
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Eller så delar man upp den lille vättens jordiska kvarlevor i tre delar och slänger in dem i varsin gång, sedan väljer man den gång där minst outsägligt ont verkar hända.

Nu har jag visserligen aldrig spelat solospel, men det här är just den sorts gåta som fick mig att sluta spela spel som Myst och Riven -- man måste hitta just den lösning som konstruktören tänkt sig och det krävs alltför mycket arbete för alltför lite resultat. Faktum är att om jag spelade ett solospel i bokform (där det alltså går att bläddra fram de olika alternativen och se hur det går) och just den där gåtan dök upp skulle jag helt enkelt fuska.

Fast det var ju en väldigt genomtänkt och välformulerad gåta i alla fall.

-JPS-
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Faktum är att om jag spelade ett solospel i bokform (där det alltså går att bläddra fram de olika alternativen och se hur det går) och just den där gåtan dök upp skulle jag helt enkelt fuska."

Det finns flera lösningar på det problemet. I Ondskans Borg får man en gåta vid tre dörrar som leder vidare i slottet, men det är inte så enkelt att man dör omedelbart om man väljer fel. Man kan ta de två andra vägarna och gå en bra bit, med massor av spännande sidequests, men det är bara den riktiga vägen som leder ända fram till slutet.

Sedan blev det vanligt mot solospelens slut med "siffergåtor", typ; "den här statyn väger 100 kilo plus hälften av sin egen vikt," där man alltså bara fick ett givet alternativ; nämligen "ger du upp? se 82".

Om man löste gåtan skulle man fortsätta från det kapitel som var svaret på gåtan. På kapitel 200 står det alltså "Grattis! Du har löst gåtan! Du verkar ju vara en riktigt klok gosse, kom med här bakom så ska du få en present..." osv.

Jag tycker gåtor är ett roligt avbrott i solospelandet, särskilt när lösningen är enkel för den som bara tar sig tid att tänka till en aning, och kan lösas genom att man testar sig fram. Demongåtan jag skrev förut går ju faktiskt att lösa med enbart systematiskt testande av alla möjliga kombinationer.

/Rising
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
inget svar, men en fråga ;)

Var har du egentligen fått den där ifrån? Jag vägrar att tro att du hittat på den själv!

/Jonas... undrar om det kan vara zelda månne?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Inget fråga, men ett svar :^)

"Var har du egentligen fått den där ifrån? Jag vägrar att tro att du hittat på den själv!"

I playstationspelet "D" fanns ett vridrum med ett hjul i mitten som man kunde snurra runt omkring i ett ytterrum och nå olika utgångar. Därifrån fick jag idén. Nå, i "D" var inte det rummet mycket till tankegåta. Där kunde man ju snurra rummet ett snäpp i taget och nå precis vilken utgång som helst runt ytterrummet. Det vridrummet fastnade aldrig och var inte ens tänkt som en tankegåta.

Jag gjorde alltså det stora jobbet själv. Idén med att vridrummet skulle ha flera valvöppningar, att vridrummet skulle bli tokigt och snurra omkring precis som det ville och att det skulle bli en tankegåta av det hela, allt det var faktiskt min idé. Svartnissen kom jag på själv, också. I "D" var vridrummet helt ofarligt och man stod i det alldeles själv utan någon att fråga om hjälp.

Rätt ball idé, va? Ett sådant här vridrum skulle man ju kunna använda i ett rollspel och det skulle kunna bli hur spännande som helst.

/Riz
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Man slår ett slag mot intelligens och ser ifall RP kommer på lösningen. Sedan går man åt det hållet. :gremlaugh:

/Seinet Wintermute - Det finns många sätt att ta sig från punkt A till punkt B, varför välja den krångligaste?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Inget fråga, men ett svar :^)

O herre gud! Du kom på den själv din lille rackare! förrutom vridrummet då, men det räknar jag inte :gremwink:

Rätt ball idé, va? Ett sådant här vridrum skulle man ju kunna använda i ett rollspel och det skulle kunna bli hur spännande som helst

Jo, det har du nog rätt i! Fast jag skulle nog aldrig lösa den :gremgrin:
Om det är något jag är kass på är det att lösa gåtor, hade en jävla massa problem med min bror mondrins gåta när han ställde den till mig :gremsmile:

/Jonas, är säkert bra på annat :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lösningen:

Okej, ingen klarade den här...

Det fanns tretton snäpp runt rummet.

1. - Ingången.
2. - En av utgångarna. *Dålig*
3. - Flod som rinner ut.
4. - Guldapan.
5. - Galler.
6. - Berg.
7. - Raserad gång.
8. - En av utgångarna. *Dålig*
9. - Flod som rinner in.
10. - En av utgångarna *Bra*.
11. - Berg.
12. - Schakt.
13. - Berg.

Den nordostliga valvöppningen pekar två steg framför den nordliga, och den sydvästliga pekar hela sju steg framför den nordliga.

Från början pekar alltså den nordliga valvöppningen på 1, den nordstliga valvöppningen pekar på 3 och den sydvästliga valvöppningen pekar på 8.

Det går ganska lätt att räkna ut förhållandet mellan den nordliga och sydvästliga valvöppningen, men den nordostliga är mycket svårare.

När man begripit förhållandet mellan nord och sydväst kan man dock räkna ut hur rummet har snurrat efter maskineriet har brakat ihop. De sex stegen måste ha gått framåt, och då kan man förstå att de begynnande fem stegen gick baklänges.

Efter det kan man kartlägga hela kartan och se var man har hamnat när vridrummet slutligen har stannat.

Då pekar den nordliga utgången mot 8 (=en dålig utgång), den sydvästliga mot 2 (=en annan dålig utgång) och den nordostliga utgången pekar mot 10, vilket förstås är rätt utgång.

Svaret är alltså Nordost.

/Rising
 
Top