Nekromanti En "svensk" karaktär i Guardians of the Galaxy

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag har just insett att det finns ledtrådar (via en kreativ och kanske mer än lovligt nördig och långsökt tolkning, så klart...) planterade i Guardians of the Galaxy som säger att en av de ledande karaktärerna i filmen, är från Sverige och har kopplingar till en av våra utomlands mest kända "nationalklenoder".

Nu är frågan - vem mer här kan gissa/räkna ut vem och varför?

(Ge gärna svaret i form av namn i fetstil och sen motiveringen.)
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Förutom att filmen använder sig av det svenska bandet Blue Swedes cover av Hooked On A Feeling, menar du? :p
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det är också det ända som jag kunde tänka mig... men jag var väldigt osäker på om det skulle ens vara grejen... för att det är ju något oerhört uppenbart (åtminstone i mina tankar)... och på sättet som du, Sapient, skrev så fick jag en känsla av att det var något som inte var så himla uppenbart om man inte verkligen grävde i det.

Nu har jag ingen tillgång till att kolla på filmen igen just nu, så jag kan inte riktigt uppfriska minnet av filmen... och jag har bara sätt filmen två eller tre gånger, och senast var nog ett år sedan tror jag... så jag skulle behöva friska upp minnet av filmen för någon annan typ av grävande i det. XD
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
charl;n158631 said:
Förutom att filmen använder sig av det svenska bandet Blue Swedes cover av Hooked On A Feeling, menar du? :p
Jepp, _förutom_ det.

Den låten var för övrigt en av mina favoritlåtar när jag var så där 6-7 år gammal... :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rhodryn;n158760 said:
och på sättet som du, Sapient, skrev så fick jag en känsla av att det var något som inte var så himla uppenbart om man inte verkligen grävde i det.
Nej, det är _verkligen_ allt annat än uppenbart. :)

Så här: Groot - som ju hela tiden går omkring och påminner oss om att "I am Groot" - är ett träd.

Vad görs (har gjorts) av trä, som kan kallas nationalklenod, välkänd utomlands?

Regalskeppet Vasa.

Vem byggde Vasa? En skeppsbyggare vid namn Henrik Hybertsson var byggmästare, men involverade även en släkting. (Har sett uppgifter om att de var bröder respektive att brorson/farbror...)

Släktingens namn? Arendt de Groote.

Följaktligen måste följande ha utspelat sig på Blasieholmen 1626. Ett av de träd som fällts för att bygga Vasa, vaknar till medvetande. Samtidigt går Arendt de Groote omkring för att välja timmer för tillverkning av spant, eller nått. Till sin ohöljda förvåning, får han syn på en timmerstock som rör sig och försöker åla sig ut ur traven.

Han utbrister: "Hvad är detta för hächserier? Så sandt mit namn er Arendt de Groote!"

Groot hör namnet och tar det till sitt eget. Tar sig på något sätt ut i rymden. The rest is history...


:)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Klaatu;n158840 said:
Arendt Hybertsson (de Groote) var holländare.
Invandrad till Sverige liksom sin bror (/farbror). (Och jag tror även frågan om efternamn har med släktskapsförhållandet att göra - de källor jag sett som påstått att de var farbror/brorson tenderar att iaf huvudsakligen använda de Groote som efternamn... Jag har ingen närmare koll.)

Men oavsett vad vi säger om de Grootes nationalitet, så var trädet "svenskt". :)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Ahh... ja det där hade jag aldrig kunnat hitta själv... om jag inte av en ren händelse råkar googla på Groot och någon av google svaren hade på något sätt involverat den där personens namn. XD

Och sen det om 6-7 år gammal och vilken låt du gillade... din låt var ju åtminstone bra i jämförelse till den jag gillade vid den åldern... när jag var 6-7 år gammal så gillade jag den där låten av Herreys... Diggiloo Diggiley... den där om gyllene skor... hemskheter... XD
 
Top