Nekromanti En som skänkte bort gemini...

Eldsalamander

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
15
Location
Orsa
Jag köpte Gemini för ca. ett år sen....jag blev inte alls nöjd....regelsystemet tillfredställde inte alls mina behov som Eon och D&D har gjort så många gånger förut..
Så jag skänkte bort det till närmaste lokala rollspelsklubb.....

SLUTORD: jag gillar inte gemini´s regler fast storyn var ju bra....
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Det lät ju lite drastiskt, men tur att spelet hamnade hos några som har användning för det!

Varför inte använda regelsystemet från något av dina favoritrollspel till Geminis värld? Tydligen gillade du ju världen och handlingen, och även fast jag själv gillar det regelsystem som följer med spelet hade jag föredragit att byta regler om jag eller mina spelare inte gillade dem, istället för att lägga ner hela spelet. Som tur är har jag dock spelare som gillar de redan befintliga reglerna :)

Jaja, gjort är gjort, men du har definitivt missat något.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Jag håller fullständigt med dig. Jag gillade inte alls Gemini som jag gärna liknar vid en
porslinsvas: vacker och glansig på utsidan men ekande tom på insidan. Jag använder mig
själv aldrig av regler (spelar systemlöst & friform) så dem kan jag inte yttra mig om, men
väl om bakgrundsstoryn och världen. I mitt tycke är det oerhört svårt att skapa för spelet
unika scenarios, allt är svart eller vitt eller bestämt på förhand. Gemini lider av samma
syndrom som LOTR men där kunde man åtminstone välja olika åldrar att spela i plus att
eftersom Tolkiens värld på många sätt var trendskapande så kändes klichèerna mer äkta
(?) på något sätt.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Om du tycker att världen är helt svart eller vit så har du nog missuppfattat världsbilden en hel del.
Hela regelboken är skriven så att du får se världen ur kyrkans synvinkel, just för att ge ordentligt med stämmning.
När du sedan kommer till kapitlet om mörkret så skrivs det så att man får se världen ur mörkrets synvinkel.
Jag antar att det är det som fått dig att tycka att spelet är svart och vit.
Men om man stannar upp och tänker efter lite, så kommer man fram till att det igentligen inte är helt svart eller vitt. Det är inte självklart att alla kyrkans medlemmer är "goda" och att alla mörkrets anhängare är "onda", det finns en väldig gråzon där i mellan. Och om du tycker att värdet natur är det som gör att spelet extremt så ska du tänka på att beskrivningarna för de olika värdena av natur och vad de innebär är de mest extrema karaktärsdragen hos någon med det värdet i natur, det vill säga de mest fanatiska anhängarna osv, och är just tänkt att endast användas som riktlinjer, och inga fasta regler för hur din rollperson ska spelas beroende på natur.

Gemini är inget rollspel där man får allt serverat på silverfat, man får tänka till lite själv. Personligen så anser jag det vara det enda "vuxna" rollspelet bland svenska rollspel idag. Med det menar jag att det verkar mest tilltala oss äldre spelare, samt att CELL har undvikit att göra ett röjigt koboldspel med sida efter sida med stridsregler och bilder på "häftiga" vapen, rustningar och monster, utan har istället satsat på att skapa ett spel med stor och seriös gotisk stämmning.

Jag förstår att detta inte är vad alla tycker om, men att racka ned på dem som råkar uppskatta detta, det tycker jag inte hör hemma på detta forum. Jag hoppas att det kan bli slut på nedrackandet av Gemini och oss som faktiskt gillar det i och med detta inlägg. Jag ber er inte att hylla Gemini till skyarna, men jag ber er att hålla er åsikt för er själva, såvida någon inte frågar på forumet vad folk tycker om Gemini, i det fallet kan ni förklara varför ni inte tycker om det.

/Johan
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Man lär sig....

Nog är det så alltid. Jag minns så väl när jag började spela Gemini, det var omöjligt att göra äventyr. Och äventyren som gavs ut av Cell gillade jag inte, så jag funderade på att lägga ner det hela. Men eftersom det spel jag använde innan (att köra två spel samtidigt funderade jag inte på då) var Chronopia så tyckte jag att det måste vara möjligt att göra någonting bra av Geminis värld (jag var alltså inte nöjd med Chronopias).

Jag gav mig inte och efter ett tag började jag vänja mig vid världen, främst efter att ha läst alla miniberättelser och sånt. Och snart började små idéer komma och sedan stod det inte länge till...

Det är ett annorlunda spel, men man får inte ge upp... eventuellt så kanske man ska försöka få tag i litteratur som påminner om Gemini, tyvärr känner jag inte till någon.

- Zire
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Man lär sig....

Som sagt, man får inte allt severat på silverfat :)

När det gäller litteratur så vet jag inte direkt några böcker som passar perfekt, dock så är allt som handlar om medeltiden väldigt bra som inspiration. Det har fungerat för mig.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
På vilket sätt är det svårt? Vad man måste tänka på är att sparka alla fantasyklichéer åt h-e och börja tänka Kult istället. Vill ni konvertera äventyr, konvertera från Kult. (Nej, det är inte samma monster och bilen RP snor var inte uppfunnen jadajadajada.)

Vill man ha vackra trädkramarfjantalver som skuttar runt i gröna kläder kan man spela DoD, vill man ha en upplevelse kan man spela Gemini.

"Fantasi är viktigare än kunskap" -Albert Einstein

/staffan
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"HÄDARE!!"

" /staffan"

Ja jag vet, *snyft*, jag har uttalat den grövsta hädelsen någonsin och ska straffas *snyft* , jag ska omedelbart rapportera mig till närmaste inkvisitor i min närhet så att min själ kan renas från denna ondska *snyft*.

Skämt åtsido, eftersom det var ett av de regelsystem han använder så var det endast ett förslag. Och för att inte starta något krig här så ska jag inte uttala mig mer angående vad jag tycker om sådana saker.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini).
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Man lär sig....

Jag tycker att Jan Guillous "Vägen till Jerusalem"-serie är rätt bra som inspiration. Det är inte så mörk, men det handlar mycket om Kyrkan, Munkar och Tempelriddare.

/Korp
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Man lär sig....

Rosens Namn av Umberto Eco är rätt bra också.

/simon

/Korp
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Man lär sig....

Visades i helgen, ju!

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Man lär sig....

Jag håller mig mest till böcker... Men filmen funkar nog också.

/Korp
 
Top