En rollspelsgrupps årsrytm

mrund

Kummelgast
Jag är säkert inte den ende kalenderbitaren här. De senaste två åren har jag fört bok över när vår rollspelsgrupp har sittningar. Medianen är 3 ggr/månad. Bäst är januari och september, median 4. Sämst är juli, median ½. Kort sagt är det svårast att fösa ihop mina spelare under långledigheterna, lättast omedelbart efter långledigheterna.

Hur ser era gruppers årstider ut?

Min IRL-grupp har spelat två gånger senaste året, men det är för att vi är tre stycken, haft otur med sjukdomar, spelar varannan vecka och har en som är iväg ofta. När vi var fem stycken var det mer undantag än regel att vi inte spelade två gånger i månaden.

Alla spelar också online med andra grupper. Varje vecka.

Det är väl under långledigheterna som det är svårast att få ihop folk, när folk har familj.

Januari är bäst för oss också. Just nu har vi svårt att få till ett sista pass i Ingemar Fredmans epistlar, vilket vi kämpat med sedan i maj...

Jag är säkert inte den ende kalenderbitaren här. De senaste två åren har jag fört bok över när vår rollspelsgrupp har sittningar. Medianen är 3 ggr/månad. Bäst är januari och september, median 4. Sämst är juli, median ½. Kort sagt är det svårast att fösa ihop mina spelare under långledigheterna, lättast omedelbart efter långledigheterna.

Jag har dessvärre ingen regelbunden rollspelsgrupp så data är i runda slängar obefintlig.

IRL-grupp: 2ggr/år (detta sedan jag bytte stad)
Online: 2ggr/månad
Ungdomsgrupp: 1gg/veckan.

Sen ska jag börja spelleda mina kollegor efter sommaren, då tänker jag 1-2gg/månad

Både den grupp där jag är spelledare och den där jag är spelare kör tämligen stadigt varannan vecka med sommaruppehåll från mitten av juni till mitten eller slutet av augusti. Brukar även bli något enstaka spelpass som faller bort omkring jul och nyår.

För mig är det väldigt enkelt: Vi träffas en gång på Gothcon, en gång på sommaren och har vi tur träffas vi också en gång under mellandagarna =)

(Det gäller då den grupp som kört lite längre; jag har ju en ny grupp också men vi har bara träffats fyra gånger hittills så det är svårt att göra statistik av =) )

I vår grupp/förening har vi ett stående speltillfälle per månad.
Vid februarimötet kör vi också Årsmötet. Vid Juni-mötet har vi grillning. Vid decembermötet har vi Gröt/Glögg.
I Juli-Augusti får vi aldrig till spelmöten då alla är på semester. i December-Mars brukar folk ställa in.
I November anordnar vi konvent, så september-november är högsäsong med speltester av konventsäventyr.
Vi kanske spelar rollspel 50% av de planerade mötena och kör brädspel som backup vid ett eller två.
Det är med andra ord komplicerat.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Har ingen spelgrupp som spelar regelbundet i dagsläget utan har träffat två trevliga personer och bildat en grupp där vi spelar när livspusslet synkar för alla inblandade.

I min tidigare spelgrupp spelade vi varannan vecka mellan januari till sista juni och sedan hade vi sommaruppehåll mellan förste juli till förste september och sedan körde vi varannan vecka från första september till nån gång i december och sedan körde vi igång nån gång i januari igen och så reapeat previous years procedure

Sedan blev det naturligtvis lite bortfall här och där under året iom att folk fick jobba över eller hade apt eller sjuka barn eller andra saker som kom i mellan.

Det varierar väldigt. Sedan @afUttermark lämnade oss är vi bara 3 så borde gå att få till oftare men med jobb, jobbresor och annat så snittar vi nog 0.5 ggr/månad. Men ibland blir det 2ggr/månad. Jul är nog värst, alltså december/januari.

Har bara en online grupp. Vi ses en gång i veckan och det blir mer eller mindre varenda vecka såvida inte det är just runt jul. Jag brukar pausa under sommaren men de andra kör på utan mig.

Just nu alternerar vi mellan Twilight 2000 där jag är spelledare och Earthdawn där jag är spelare.

Back