Nekromanti En platta åt far!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Min gamle far går i tankarna att skaffa sig en surfplatta. Han är inte alls teknikvan men det han använt förut är PC och Android – därav är Android att föredra! Om inte annat vill han hålla sig i en prisklass som inte når Apples. Plattan är tänkt att användas i vardagen; till att surfa, utföra bankäranden, streama film och läsa tidningar.

Farsan önskar helt enkelt en platta som klarar allt detta helt okej, med så stor skärm och så bra högtalare som möjligt – hans syn är med andra ord lite småtaskig och hörseln är som den är efter fyrtio år inom industrin (urkass).

Själv har jag tittat på följande Lenovo-platta (Lenovo Tab 2 A10-70 10.1" Full HD MT8165 / 2GB / 16GB / Android 4.4) och tror att den kan vara ett bra val i och med priset, skärmstorleken, högtalaren som enligt flera recensioner anses vara bra.

Men, ni ack så mer kunniga – vad rekommenderar ni?

Farsans önskemål:
  • Prisklass ca 1500–2500 SEK
  • Nytt, inte beggat
  • OK fysisk kvalitet; duligt robust
  • Så mycket skärm som möjligt
  • Så mycket ljud som möjligt
  • Prestanda nog att klara normal vardagsanvändning utan att kacka ihop
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,889
Location
Nordnordost
Jag kikade runt lite, och landade på samma som du. :)

Har han wifi i bostaden?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
wilper;n221680 said:
Jag kikade runt lite, och landade på samma som du. :)

Har han wifi i bostaden?
Okej. =)

Jadå, det har far och mor haft sedan mina sista år i föräldrahemmet, så den biten är ombesörjd sedan långt tillbaka. Nu för tiden har de dessutom digital-TV från Telia så relativt ny router finns.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Lenovos plattor har generellt imponerat på mig. Mycket coolt per krona.

I vanliga fall brukar jag genomgående rekommendera Nvidia Shield K1, som är snabb och stabil och som Nvidia faktiskt precis nu i veckan fixade Android 7 till. Men den har lite liten skärm, så jag tror kanske inte den passar i just det här sammanhanget.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank;n221689 said:
Lenovos plattor har generellt imponerat på mig. Mycket coolt per krona.
Känns bra att bättre vetande är av samma uppfattning. Då är inte min bedömning helt åt fanders. =)
 
Top