Nekromanti En liten idé...möjlig att genomföra?

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Satt och räkte när jag plötsligt slogs av en idé. Man skulle kanske kunna anta att den är simpel i idé, men komplicerad i planerande, och utmanande i genomförande. Jag hade tänkt följande:

Jag som SL skapar ett komplett hov, med alla adelsmän, deras personlighet, slottets ritningar, osv. Allt från regeltekniskt tjafs till bakgrund, historia och personlighet. Därefter får RP spela personer som av olika skäl vill förföra just en speciell adelsdam. Någon kanske är hopplöst förälskad, en annan kanske bara djuriskt kåt, en annan kanske vill ha hennes rikedom, en annan vill ha hennes titel och därmed kanske makt, någon kanske blir tvingad för att en konkurrerande adelsman vill skapa en skandal. Det finns mängder med uppslag på temat förföra-flicka, varav det säkert aknske finns några bättre än just de här. Men skulle det funka? Att sedan spela ut dessa rollpersoners känslor med en riktigt detaljerad, gedigen bakgrund av människor, miljöer och omgivningar...?

Framför allt, skulle det kunna vara roligt?

Man kan ju också krydda det hela med en mordgåta, eller kanske någon kidnappning, eller dylikt...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
komplett hov??
inne bär det betjänter och stallpojkar med??

umh, det låter tufft, men även väldigt svårt
men har du tiden så kan du ku gör det
väldigt komplext borde det väl bli?

en mordgåta skulle kunna vara lite roligare ifall man gör det typ i cluedo(stava jag rätt) stil :)
cluedo i fantasy miljö? hmm skulle vilja spela det

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag gjorde ett hov med folk och allt men själva grundidén var annorlunda. De första spelarna var de sex prinsarna som för första gången fått fri vilja. Sen hade de olika idéer om styrelseskick och olika allianser. De fick tre papper med bilder på alla rp och slp där deras relationer till dem stod.

Det fanns två stora mysterier, den inre delen av slottet dit de aldrig fick gå och världen utanför slottet som de aldrig fått se. Sedan hade de personliga mysterier. Det spelades dag för dag med fyra av våra dagar motsvarande en dag där och varje dag så talade de om vad de gjorde och sen svarade jag dagen efter. Detta "postspelande" kompletterades av riktigt spel när de behövdes. Allt ränksmidande gjorde spelarna för sig eller i par.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Det finns ett Cluedo med D&D utseende! Det är precis likadant men det finns ju iallafall.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Låter mycket skojigt, men det passar nog bäst som "post-spel" av den typen som DanielSchenström beskriver. "Vanligt rollspel" där alla har alla har motstridiga mål och dessa mål är den centrala handlingen kan bli knepigt. Detta eftersom alla ständigt kommer operera på egen hand eller möjligtvis två och två. Det blir då antagligen för mycket "gå-ut-ur-rummet-och-spela-solo-med-SL".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hur gick det då? Katastrof eller succé?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Åh, det gick bra. Vi har inte spelat klart det (jag har 26 kampanjer) men vi spelade motsvarande en och en halv månads tid i den världen. Kocken förgiftade kungen så han dog och i en folkomröstning valdes den svarte kungen till ny regent över landet. Han gav sin son, en av RP, slottet och styrde från sin egen fästning istället. Två RP fann en av hemligheterna som fanns högst upp i slottets kungliga kvarter. De andra konspirerade med och mot varandra om andra saker. Väldigt lyckat tycker jag det var. Jag håller på att utveckla det för Project Breaker, fansinet jag håller på med.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
DETTA ska ni prova!

Tillfredställer alla era viktorianska såpopera-behov,
SVINDLANDE HÖJDER: <A HREF="http://philippe.tromeur.free.fr/whrpg.htm" target="_new">http://philippe.tromeur.free.fr/whrpg.htm</A> Och en recension: <A HREF="http://www.indie-rpgs.com/review.html?num=104" target="_new">http://www.indie-rpgs.com/review.html?num=104</A> Rekommenderas varmt. (Vi ska spela det på Lördag, på den lokala spelklubben. Kika in om ni bor i Göteborg. Och har lust. St Pauligatan 27(Källarlokal), Kl 12.00)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Varför inte. En idé är alltid värd att testa. Kan vara trevligt med ett rollspel som bygger väldigt mycket på verbal kommunikation. Detta förutsätter att RP:na är relativt erfarna rollspelare.

Fast ship? You've never heard of the Millennium Falcon?
[Han Solo]
 
Top