Nekromanti En liga med tuffa, seriösa smugglare och pirater

Ceram

Tvättbjörn
Jag har återigen börjat spelleda eon. Tillbaka till grunden med en grupp centrerad kring en riddare som färdas och utför klassiska äventyr. Senast spelade vi det trevliga äventyret Ulven som gav oss mycket stryk och nöje (jag försökte maila författaren Erik Winroth för att tacka och kommentera men hans mailadress var död) men också mynnade ut i en annan konflikt. Är du spelare och inte har spelat äventyret Ulven vore det förmodligen bra om du slutade läsa nu. Visserligen kanske din spelledare är seriös nog att aldrig spelleda äventyr han laddar hem från internet, speciellt inte med särskrivningsfel överallt, då kan du få vara med ändå. Totalspoiler är det inte heller bara lite smått om man är uppmärksam.

Nu till poängen med inlägget. Förra gången stoppade rollerna en avancerad produktion av gifter och droger som en smugglarkapten lagt ut på norra Kathar. Inte nog med detta, de fick dessutom hans drogmakare dömd till långt straffarbete, hans inflytelserika kontakt i byn landsförvisad och skingrade hans personal på orten. Någon av dessa skingrade kommer att söka upp kaptenen och ge denne all information. Stämningen mellan rollpersonerna och smugglarkaptenen kommer vara krig. Förmodligen kommer den rättrådige riddaren självmant försöka knäcka smugglingen så de bekräftar snabbt sin del i kriget kan jag tro.

Givetvis ska spelarna först tro att det är ett ensamt smugglarskepp de är ute efter. Det är först senare de fattar att det handlar om en lite större liga. Jag hade tänkt mig en slutuppgörelse på en piratö och en liga med två smuggelskepp och två piratskepp. Innan dess måste de slå ut lite delmål förstås, en drogodling i västmark och huvudkvarteret i Kemithor Riskoz till exempel. Smuggelskeppen färdas över stora delar av det kända Mundana, åtminstone kräver det tidigare äventyret att de varit i Consaber. Slavar är alltid koolt och det blir stämningsfullt när rollpersonerna släpper dem fria och därigenom skapar kaos i piratlägret.

Sist kommer frågan, jag kan ju inget om smugglare mer än vad jag läst i Sjöfarare och Pirater. Vad krävs mer för att få ligan så kool som möjligt? Vad smugglar de förutom droger, gift och slavar? Vad för häftiga lokala organisationer har de? Vilka personer är involverade och får inte glömmas bort för att de behövs rent praktiskt? Allt angående smugglare, pirater och närliggande välkomnas som svar.

/Ceram, bekämpa brottslingar är roligt, ju koolare dess bättre.

Pendragon

Swashbuckler
Slavjägare förstås!

Nu är jag inte 100% säker på var Kathar ligger, men jag antar att det ligger i närheten av Katharsis?
Eftersom de redan handlar med slavar är de säkert inblandade i anskaffandet av dem. Särskilt alver får man bra betalt för i västlanden. Nästa steg för rollpersonerna kan ju vara bekämpandet av ytteligare en grupp skurkar från samma liga som fångar in alver för försäljning till västlanden, antingen via en smuggelvik eller t ex Mirron i Damarien. Det ger dessutom fördelen att om rollpersonerna skulle bli besegrade, så har fienden ett självklart intresse av att hålla dem vid liv och någorlunda intakta. Rollpersoner tenderar ju att vara av den typen som som ger bra betalt på slavmarknaden...

/Joel

Regmolar

Swashbuckler
Re: En liga med tuffa, seriösa smugglare och pirat

Tja, smugglare smugglar väl allt som säljer vidare med förtjänst och som länder har tullar mot? :gremsmile: Men vill du ha dem "coola" skulle jag säga att du får se till att de extraknäcker på moraliskt tveksamt stöldgods i form av coloniska/danarthiska arefakter, gärna plundrade från gravar (säljer kanske bra hos cirefaliska samlare/universitet?), och saker från Danarths gamla dagar kan ju gärna ha med nekromanti att göra och säljas vidare till vissa tveksamma människor... the odd magical artifact är ju alltid spännande, speciellt om det är t.ex. en gammal danarthisk offerkniv med fängslade själar, demoniska aggregat och dylikt... beror väl på hur high stämning du vill ha.

Förmodligen har de kontakt med lokala undre-världen-element, mutade tjänstemän, kanske någon moralisk flexibel magiker/forskare som är intresserad av saker de kan lägga vantarna på, eller kanske människor/lik till sina experiment, gravplundrare, kanske någon lokal makthavare med ett intresse som inte är helt i enlighet med landets härskare...

Nåväl, måste dra till skolan. Hoppas det var till hjälp :gremsmile:

PS: Glömde nämna sällsynta/otillåtna böcker etc..
DS

Ceram

Tvättbjörn
Re: Slavjägare förstås!

Ah, tack för den fina idén. Kathar är ön som Katharsis ligger på så du är helt rätt ute. Skogarna i Soldarn dräller ju av alver så det borde ju vara ett utmärkt ställe för slavjakt. En sån liga ska jag ha. Under ledning av någon hårdhudad snubbe fångar de alvar och håller dem fängslade tills de smugglar ut dem ur landet via någon hemlig vik i närheten av Kemithor Riskoz där något av kaptenens skepp möter upp. Som du skriver är ju rollpersonerna utmärkt slavmaterial (undantaget rymmningsbenägenheten då), även deras tjänare skulle förmodligen gå för ganska bra pengar.

Ceram

Tvättbjörn

Med tanke på att förra äventyret involverade en moraliskt tveksam magiker ligger ju detta helt i linje med vad rollerna tidigare sett. Plundrade artefakter skulle dessutom få en av rollpersonerna att hoppa högt av glädje. Slavjägarna som Joel föreslog kan ju extraknäcka som gravplundrare när ett intressant mål kommer upp.
Då skulle jag dessutom kunan ha en mästertjuv som stjäl historiska föremål från museum och privatpersoner, det skulle få prisjägarkarraktären att jubla. Riddaren är lycklig bara han få bekämpa ondska och samhällets förfall. Någon i Kemithor Riskoz försvar kan vara mutad så att smugglingen kan ske därifrån utan frågor. För rättvisans skull behöver jag då bara något som får indiankarraktären glad, ett tält och en smugglad jordbest kanske :gremtongue:

Regmolar

Swashbuckler

För rättvisans skull behöver jag då bara något som får indiankarraktären glad, ett tält och en smugglad jordbest kanske
Om du nu vill tillfredställa din aus (som jag antar att du syftar på) skulle jag föreslå att de har fått tag på ett parti ausiska artefakter av något slag (som gamla döda förfäder/deras ägodelar (ett heligt tält? :gremsmile:), någon schamans (hembyns?) fetish, en gammal hjältes heliga vapen/rustning/amulett etc.) från ett gäng ashariska gravplundrare/äventyrare/skurkar, alternativt tagit auser som slavar (beroende på hur mycket han känner sig som sitt folks förkämpe). I värsta fall kan du ju låta dem ha desekrerat någon helig ausisk plats och på valfritt sätt låta rollpersonen få veta (läs B&M om du har den, du hittar säkert något kul)

Annars säljer väl jordbestar bra på de jargiska gladiatorarenorna... tänkbart extraknäck för smugglare? :gremwink:

Ceram

Tvättbjörn

Bra förslag där. Ausen ifråga är utstött ur deoistammen sedan ett par år då han hade en affär med hövdingens favorithustru. Något föremål som är tillräckligt intressanta för att han ska kunna börja planera sin återkomst borde ju räcka. När vi ändå har gravplundrare inslängda passar det ju fint. Ska ta mig en till i Barbarboken när det blir dax att göra en struktruskiss av allt detta :gremsmile: