Ceram
Tvättbjörn
Jag har återigen börjat spelleda eon. Tillbaka till grunden med en grupp centrerad kring en riddare som färdas och utför klassiska äventyr. Senast spelade vi det trevliga äventyret Ulven som gav oss mycket stryk och nöje (jag försökte maila författaren Erik Winroth för att tacka och kommentera men hans mailadress var död) men också mynnade ut i en annan konflikt. Är du spelare och inte har spelat äventyret Ulven vore det förmodligen bra om du slutade läsa nu. Visserligen kanske din spelledare är seriös nog att aldrig spelleda äventyr han laddar hem från internet, speciellt inte med särskrivningsfel överallt, då kan du få vara med ändå. Totalspoiler är det inte heller bara lite smått om man är uppmärksam.
Nu till poängen med inlägget. Förra gången stoppade rollerna en avancerad produktion av gifter och droger som en smugglarkapten lagt ut på norra Kathar. Inte nog med detta, de fick dessutom hans drogmakare dömd till långt straffarbete, hans inflytelserika kontakt i byn landsförvisad och skingrade hans personal på orten. Någon av dessa skingrade kommer att söka upp kaptenen och ge denne all information. Stämningen mellan rollpersonerna och smugglarkaptenen kommer vara krig. Förmodligen kommer den rättrådige riddaren självmant försöka knäcka smugglingen så de bekräftar snabbt sin del i kriget kan jag tro.
Givetvis ska spelarna först tro att det är ett ensamt smugglarskepp de är ute efter. Det är först senare de fattar att det handlar om en lite större liga. Jag hade tänkt mig en slutuppgörelse på en piratö och en liga med två smuggelskepp och två piratskepp. Innan dess måste de slå ut lite delmål förstås, en drogodling i västmark och huvudkvarteret i Kemithor Riskoz till exempel. Smuggelskeppen färdas över stora delar av det kända Mundana, åtminstone kräver det tidigare äventyret att de varit i Consaber. Slavar är alltid koolt och det blir stämningsfullt när rollpersonerna släpper dem fria och därigenom skapar kaos i piratlägret.
Sist kommer frågan, jag kan ju inget om smugglare mer än vad jag läst i Sjöfarare och Pirater. Vad krävs mer för att få ligan så kool som möjligt? Vad smugglar de förutom droger, gift och slavar? Vad för häftiga lokala organisationer har de? Vilka personer är involverade och får inte glömmas bort för att de behövs rent praktiskt? Allt angående smugglare, pirater och närliggande välkomnas som svar.
/Ceram, bekämpa brottslingar är roligt, ju koolare dess bättre.
Nu till poängen med inlägget. Förra gången stoppade rollerna en avancerad produktion av gifter och droger som en smugglarkapten lagt ut på norra Kathar. Inte nog med detta, de fick dessutom hans drogmakare dömd till långt straffarbete, hans inflytelserika kontakt i byn landsförvisad och skingrade hans personal på orten. Någon av dessa skingrade kommer att söka upp kaptenen och ge denne all information. Stämningen mellan rollpersonerna och smugglarkaptenen kommer vara krig. Förmodligen kommer den rättrådige riddaren självmant försöka knäcka smugglingen så de bekräftar snabbt sin del i kriget kan jag tro.
Givetvis ska spelarna först tro att det är ett ensamt smugglarskepp de är ute efter. Det är först senare de fattar att det handlar om en lite större liga. Jag hade tänkt mig en slutuppgörelse på en piratö och en liga med två smuggelskepp och två piratskepp. Innan dess måste de slå ut lite delmål förstås, en drogodling i västmark och huvudkvarteret i Kemithor Riskoz till exempel. Smuggelskeppen färdas över stora delar av det kända Mundana, åtminstone kräver det tidigare äventyret att de varit i Consaber. Slavar är alltid koolt och det blir stämningsfullt när rollpersonerna släpper dem fria och därigenom skapar kaos i piratlägret.
Sist kommer frågan, jag kan ju inget om smugglare mer än vad jag läst i Sjöfarare och Pirater. Vad krävs mer för att få ligan så kool som möjligt? Vad smugglar de förutom droger, gift och slavar? Vad för häftiga lokala organisationer har de? Vilka personer är involverade och får inte glömmas bort för att de behövs rent praktiskt? Allt angående smugglare, pirater och närliggande välkomnas som svar.
/Ceram, bekämpa brottslingar är roligt, ju koolare dess bättre.