Nekromanti En godbit för rollspelsinspiration

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
För de som har (eller ska skaffa) GURPS Riverworld så kan jag rekommendera SciFi-channels film baserad på samma böcker av Philip Jose Farmer som GURPS Riverworld. Filmen hade premiär på SciFi för några dagar sedan och är tänkt som pilot till en TV-serie.

För de som inte känner till Riverworld så kör jag en kort introduktion.

Riverworld är en värld, helt uppbyggd kring en enda lång flod i en djup floddal. I denna värld återuppstår (samtidigt) alla som någonsin dött på jorden. Alla återuppstår som unga och i fysiskt bra skick. De som dör på Riverworld återuppstår igen på samma sätt. Ingen åldras, det finns inga sjukdomar och skador läks fort. Mat och viss utrustning fås med hjälp av anordningar kallade 'grail stones' utplacerade längs floden. Naturligtvis är inte allt frid och fröjd, tyranner har också återuppstått och börjar bygga nya riken. Centrala frågor är naturligtvis vem som ligger bakom allt och hur saker och ting hänger ihop.

En intressant spelvärld som är väl genomförd och väl beskriven i GURPS Riverworld, som jag rekommenderar starkt.

OK, tillbaka till filmen.

För att vara en film så följer den böckerna mycket bra.

Vissa saker har ändrats av praktiska skäl, till exempel så förstår alla på något mystiskt sätt varandra (jag skulle föredragit att man lärt skådespelarna esperanto som i böckerna), alla springer inte omkring näck de första dagarna (knappast hållbart i film), folk är inte skalliga när de återföds (skådespelarna skulle nog inte gått med på det), alla återföds inte samtidigt (för att snabba upp uppbyggnadsfasen och storyn).

Några andra saker har också ändrats, fast utan anledning. Grail stones ser annorlunda ut, flodbåtarna har andra namn, huvudantagonisten är Nero i stället för John Lackland, protagonisten är en astronaut (är en som reser i australien en austronaut?) i stället för Sir Richard Francis Burton och några andra huvudpersoner har bytts ut.

Som ni kan se så har man alltså ändrat i handlingen snarare än i världen och filmen är en bra referens för de som vill spela i den världen.

Filmen är välgjord även om den har en del billiga sekvenser som känns lite väl producerat för TV. Trots det så förmedlar den upptäckarandan, äventyret och visionen från böckerna och spelet väldigt bra. Se den med en gnutta tolerans och det är en bra film som jag rekommenderar starkt, speciellt för rollspelare!
 
Top