Nekromanti En gammal skattkista [underbar nostalgi]

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ååååh, vad mysigt, jag tog mig tid att titta genom några gamla pärmar. Jag tänkte att vi kunde gå igenom dem här, right 'ere, right now. Ursäktar den idiotiska svengelskan i den mån den existerar, men fan vilken skön hjärna jag har haft en gång i tiden... :gremsmile:

Bok 1: Den är blå
Få se nu här. Första uppslaget. Det står... "Dark" eller "Dork" Claw, svårt att avgöra. Spelar guiden står det sedan, särskrivet och allt. En fin liten bild på en orch (?) med pistol följer. På nästa sida hittar vi ett fräckt rollformulär från nämnda spel, med värden i "Kapital", "Sida", "Clan", "nd" (?), "ST", "SP", "INT", "PER", "LUC", "CHA", "Name", "Age", "Home planet" (nu börjar det likna nåt), "Weight", "Length" :)p), "Story", "Kraft", "Jobb", "Eld hand", "Bazooka", "Två hand", "Kastare" (Eh?), "Kanon", "Energi", "Lätta", "Klubber", "Automat", "Obeväpnad", "Knogvapen", "Magi", "Nya vapen", "Nya rustningar", "Nya droger", "Hoppa", "Klättra", "Gömma sig", "Gå" (men för fan...) och "Springa". Phew... Sedan följer en sida med "Händelser". Varje händelse har en modifikation på speldatan. Följande händelser existerar uppenbarligen: Handikap, Utkastad, Främling, Styrketränad, Lärling, Skyttetränad, Assistent, Karate, Grundtränad, Styrketränare, Magiker, Skytt, Vetenskapsman, Karatemästare, Krigsherre, Superstyrka, Supersmidighet, Skyttekung, Mästarkejsare (som av någon anledning gav + i Magi... :p) och Cybermästare. Sedan följer beskrivningar... nej, bilder på olika yrken, samt vilka värden de får, i ett något MC:iskt upplägg. Första sidan beskriver "Duk al vadindar" och "Duk al vadin", någon sorts robot. Andra sidan beskriver "Choolhim" och "Cholalbera", ett troll med maskingevär (Iä). Nästa sida har helt klar tuffast bild, men saknar värden... här verkar det som jag följt mitt vanliga mönster och blivit intresserad av något annat. Monstret, som också är trolligt, heter iallfall "Jing an" eller "Jingkanar" och ser ut som en buffel i samuraioutfit.

Mycket riktigt, här slutar Dark Claw, och istället har vi några underliga bilder... hm, de ser inte så gamla ut. Något sorts kortspel skulle jag tro.

Sedan kommer en bild med överskriften "Kotez Tauron", där två kämpar möter varandra på en slätt i solnedgången. Lite dåligt detaljerat, men rätt coolt, och rätt snygg loggo också. Nästa sida kan tänkas ha samma tema, det är ett enhetsuppslag för ett lag vars logotyp verkar vara en sköld med ett band och en krona. Civil har följande värden:
A 2 F 3 K 1 ET A
Vad det nu ska betyda, alltså. Nästa enhet, Brekort Soldier, har inga värden, och ser allmänt miffoaktig ut. Hmmm... brekort... kan det vara namnet på laget, månne?

Yes! Lite spår från min Thief-karriär! Här har vi en bild till Thief 3: Incarnation of the dwellers (helt mysko namn, men überballt spel, som spelades om och om igen). Max Bolotin står det under. Lite hjältar till Thief 3 finnes på nästa sida, och alla har sina värden. Mums, vilket sjysst brädspel! Bland dem hittar vi Toron den rättvise, Stegand Drakdödaren, Anfelus Magikern och Garego den lömske. Nästa sida har en rätt sjysst karta som jag inbillar mig ha med spelet att göra (Thief 2, som gick under öknamnet Theif -eftersom jag skrev det första gången-, var en mycket större hit). I nord, berg. I syd, berg. I mitten, ö :gremsmile:. Nästa sida innehåller alla magiska örter spelet har, och deras effekter. Några av dem är Emerdin Root, Guardians Nail, Summer Rose och Nymphs Hand. Alla har tre effekter, beroende på hur kaos/ordningsinriktad herbalisten är. Nästa sida... jäää! Monster, med pyttesmå bilder som skulle användas på brädet. De är uppdelade i Kaos, Neutral och Ordning. Kaos innehåller Goblin, Dark Avenger, Lady of Pain, Skeleton, Nezkartin (nån demon, eller nåt) och Orc (fyfan vilken grym bild). Neutral innehåller Hobbit, Human Fighter, Guardian, Green Wyvern, Nymph, Elf och Warlord. Lag har en inkomplett lista, men de monster som finns är Angel, Valkyrie, Paladin och Fairy.

Ooooh, nu var det många tomma sidor. Här... hm, vad är nu detta? Rubriken är "Liberators" och under står en lista med brädspelsenheter, skulle jag tro. Äh, inget att fästa uppmärksamheten vid. Vidare!

Jaha, här har vi resterna av ett gammalt fantasybrädspel. Verkar tillochmed rätt lovligt, men innehåller den premorgothiska andelen berg, som är något onyttig. Städer står utmärkta, och är uppdelade bland olika tecken... det verkar som om varje folkslag har ett tecken. På nästa sida finns en armélista, uppdelat i någon sorts grupper. Exemplet 100 ryttare har SpH 10, FpH 6, Guld 0, Silver 10, Mat 10 och Grad 2. Vissa gruppenheter har RK (skulle satsa på RasKrav, eller dylikt), där en bokstavskod finns. M för människor, A för alver, D för dvärgar... men vad fan står MA för? De verkar ha orcher och sånt, så de är nog svartblodare. Nästa sida är en logg för alvers inkomst. Fyra rubriker ger instruktioner för vilka folkgrupper man har, sorterat efter befolkningsmängd. Rubriken Population: 120, ger dig tillexempel 1 alardan, 1 vise och 118 alver... hmm... här nere står vad varje befolkningstyp presterar per medborgare. Alardan ger 1 silver, 3 mat. Vise ger 1 silver, 2 mat. Magiker ger 1 silver, 1 mat. Alv ger 2 mat. Boskapslösa ger 1 mat. Intressant, man behöver alltså sin alardan för att skaffa silver... Följande fyra sidor har dylika formulär för de andra raserna, och här står MA utskrivet: Maurhalter. Dvärgar har tydligen dessutom gruvpoäng. Myselipys. Nästa sida är en sida för stridsodds, och så här står det:

Tsv: Alla enheters Sph sammanlagt ger + till en själv.
Tfv: Alla enheters Fph sammanlagt drar av - till motståndaren.
Snö: 1T20. 1-2 = Snö: 1-5 = Mot anfallaren (-8), 6-10 = Mot försvararen (-7).
Fp: Försvararen får+5 per grad av borg.
Trötthet: -2 om det var mindre än 2 dagar sedan man slogs senast.
Heder: +3 om man försöker ta över en sedan tidigare egen stad.
Himmelskt beskydd: (+4) ges till spelare som har fått himmelskt beskydd av en gud/halvgud. Detta ges när spelaren för första gången når 5 graden i ett slott och får en 1:a på 1T20.
Åsså en fin bild och ett citat.


Nästa sida... vågar jag inte yttra mig om. Bildern föreställer något havsliknande. En liten jolle innehåller en kille med picka. På botten av havet ligger en typ och en döskalle. En stor människoliknande (äckligt ful) fågel dyker ner mot båten och killen skjuter. Mysko.

Nästa sida är konstig. Rubriken är Morale & Corruption, men överstruken. Istället är några varelser uppkladdade och namnen Dwarf Minergod (ser närmast ut som spöket laban), Human Snowknight (enoooormt svärd), Mourhalt Doomlord (eh... ni vill inte se den här bilden) och Elven Moonknight (står i bakgrunden med en fet hjälm) står uppkladdade bredvid bilden. Jag gissar mig till att detta har att göra med föregående brädspel. På nästa sida finns också något som jag relaterar till brädspelet. En lista med olika bosättningar, med datan Namn, Ras och Grad. Nästa sida innehåller en obeskrivlig illustrion. Sedan följer fyra underbart fräcka brev för varje ras. Det finns:

Maurhalter
Alliera sig: I, the lord of Maurhalt, am wishing to provide a long lasting peace to the guardians of whatever is right.
Gå med på: I, the lord of Maurhalt, am positive to your offer.
Neka: I, the lord of Maurhalt, am negative to your offer.
Kriga: I, the lord of Maurhalt, looks forward to stick your head on a pole and raise it infront of the people. Shame to you and your race, which we will easily conquer.

Alver
Alliera sig: The elves think your race is worthy of our help.
Gå med på: The elders of ours have decided to accept your offer.
Neka: The elders are not positive to this at all.
Kriga: The elven headhunters are looking for your head right nor.

Dvärgar
Alliera sig: The dwarves look forward to a glad time of peace between our sister races.
Gå med på: The answer to that question is "yaa".
Neka: I don't think that is a fair offer!!!
Kriga: Stone you! We crush you with our tools of war!

Människor
Alliera sig: An age of peace awaits our races.
Gå med på: Ofcourse, oh you bodac... haha...
Neka: No... no I don't think that.
Kriga: I am afraid that your presence here leaves us no other posibility than war.

Ehm... ja. Jag sjukade nog ut där lite. Nu är det tyvärr slut på detta brädspel, och ett långt parti tomma sidor kommer näst. Lite bilder besmyckar slutet av boken, samt en misslyckad karta.

Bok Två:

Första sidan föreställer en bedorande muskelknutte iklädd endast byxor, med en krok som substitut för vänsterhand och en riktig underlig klinga i högerhanden.

Vidare, lite teckningar och lite flumm...

"Dalens Plåga", en teckning med en fet drake som flyger över en dalby. Ett gäng äventyrare (om jag inte misstar mig) står på en kulle och blickar ner över dalen.

Jaha. Nu var det nästa framsida. Denna heter "Tjars Ande" och verkar vara rätt WoT-influerad. En feting demon står böjd (böjd och böjd, han är tio meter för helvete) över en hobbitliknande tjuvvarelse. Nästa sida är en prolog... det är alltså en bok, det handlar om. Prologen är till på köpet oläslig, så vi hopper förbi den.

Gullig bild på ankdemon.

Mer kladd. Bland annat en bild på en punkaralv vid uppskjutningen av en månraket. Fan vad läckert.

Nästa bild symboliserar Itchen Burg, vad den nu är (Klieburg). Ser närmast ut som ett plattformsspel, och om jag inte misminner mig var det också precis vad det var. Åsså mer kladd.

Ehhh... vaaaaaaaaaa? Först tyckte jag det såg ut som ett oerhört välbearbetat ansikte, men ögonen är åt £$¤#@ fel! Det ena sitter alldeles över näsan, och det andra på höger kind. "Force of Life" står det. På nästa sida är det mer "Force of Life". Soldiers står det som underrubrik. Hrm... *citat* "Life is good on many things. Best they are on research and repair" *slutcitat*. Jävlar vilken yodaslang jag hade på den tiden =). Iaf, det står skissat lite om "Ash Julvanosh", Hero, Engineer, men några intressanta värden.

Nästa sida är fräck. En technoorch säger "Du ska få, din fan". Han ser ju riktigt stilig ut! På andra sidan uppslaget står en punkarmänniska och skjuter mot technoorchen (som som tur är inte har tagit skada ännu), med repligen "Ge dig svullo!". Som om det inte vore nog håller punkaren om handleden på en tomte med en spritflaska och en kniv, som säger "Burb. Heehee. Hick". Ja, fräckt va?

Åh! Mitt brädspel "Cyber Stars":s enda expansion. Här presenteras de coola typerna i vita rustningar som jag blandade in i spelet efter ett tag. Detta uppslag beskriver "Items & Vehicles". Följande items och vehicles existerar:

Disk 1
Repair Disk. 100:-. This disk repairs objects/vehicles.
Heal Disk. 200:-. This disk heals a unit in a fight.
Teleview Disk. 300:-. This disk makes all units see like all units (?).
Camouflage Disk. 400:-. This disk makes units invisible.
Fantasy Disk. 500:-. This makes your soldiers fly. They flies double range of their movement. They can't move up. They can't stay in the air.

Disk 2
Capture disk. 100:-. This disk repairs objects/vehicles.
Upgrade disk. 200:-. This disk upgrades vehicles.
Teleport disk. 300:-. This disk teleports vehicles, and units in them.
Open doors. 400:-. This disk gets you access to all doors.
Move terrain disk. 500:-. This makes you able to move the landscape.

Åhå, åhå. Detta spelet var riktigt röjigt, vad jag minns, men jag fick alltid spö i det :gremsmile:. Här står något mer till det spelet, speldatan för fordonet Cyberfly. Det hoppar vi lungt över. En bild på en pistol, samt markörer för maskingevärs- och granatkastareld besmyckar nästa sida. Sedan en utklippt markör för missileld, och en rent idiotisk markör för målsökande missiler. Ehhh? "Hagarch" är tydligen ett namn på ett vapen, för dess markör är utklippt. Däremot finns här en korkad markör för "Murder missile", som föreställer en brinnande gubbe :gremtongue:. Snacka om markör. Åh, en liten råtta på nästa sida! Gulligull! Sidan efter det är mer "Cyber Stars"-traggel, ett formulär för diverse uppgraderingar. Sedan, en förteckning över det nya lagets enheter. Sedan, en prislista för dörrar. Också rätt mysko.

Då var vi lungt förbi "Cyber Stars", men... öh, det här var en konstig karta. Jag tänker inte ens gå in på hur den ser ut. Och en till! Och ett rent förträffligt snyggt monster ritat av min talangfulle vän Johan. Och en bild på en stor pingvin som sitter på ett monster i en pöl med blod... eh... också ritat av Johan. Oooooh! Fejkpengar på nästa sida! How cute! Vidare, en massa kladd. Sedan dataspelsstoryboarddrömmeri. Sedan en kulig, om än lite mobbig, artikel om en tjej i vår klass vi misstog för utomjordling från planeten Tungiton 5.

Mer brädspel! Här finns olika enheter uppradade, med helfräcka bilder. En ambulans, en bil, en svävare, en truckare (jo, det står så) och något annat, oidentifierat med ett stort kryss över sig. Sedan, en liten karta från samma spel. Verkar vara någon pseudoverklighet med Narnia-inslag och mycket teknologi. En karta för varje lag, iaf. Sedan följer spelplanerna, en för varje stad, för varje byggnad och för varje annan plats. Jättekul. Och det står var det finns olika varelser. Dessa spelplaner följer ett schema från ett urgammalt, men urkul brädspel jag gjorde, men som tyvärr har försvunnit, mitt ihärdiga letande till trots. Elva spelplaner, allt som allt.

Åsså mer kladd. Sedan börjar skisserna på ett rätt sjysst duellspel jag gjorde, där olika ligor kämpade om guldet. Creatures mötte Dwarves, Dominators mötte Ghosties, Machines (som av någon anledning hade en Ying Yang-symbol som loggo) mötte Raiders och Claws mötte Berzerks. Vinnarna möttes i två semifinaler, och sedan i finalen. Här följer sedan bilder på varje ligas olika duellanter, riktigt sjysst faktiskt. Och sedan data till dem, med nummerreferenser till bilderna. Sedan lite olika vapen till duellspelet. Jättemånga coola lag, och jä...

Det var nog allt. Om inte annat så var det rolig läsning på grund av mina stavfel :gremsmile:.

/Mogge, är säker på att alla andra också har sånt här skräp
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
*Gapande* Wooooooow! (Edit)

Fyfan va coolt! Detta måste du scanna, åtminstone så att jag kan se det! Hmm. Så missnöjd du är med ditt tecknande nu förtiden måste du blivit sämre på att teckna? ',-P

Du verkar ju riktig erfarenhet av det där med att samla resurser i strategispel. Vill du hjälpa mig? :gremwink: Jag kladdade just ihop ett system för Mat och Resurser (Som är skrot, och har användningsmöjligheter efter kvalitet)

Erbjudandet gäller er andra också, förresten. :gremsmile:
Yoda-dialekt.. Vrålskrattade åt den.. :gremlaugh:


Viktig notering: Det är alltså "Resurser" som är "skrot med användningsmöjligheter", INTE mitt system.. hahahahaha!
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ehhhrrrm...

"Du verkar ju riktig erfarenhet av det där med att samla resurser i strategispel"

Tilläggas bör att de flesta av mina brädspel aldrig testades i praktiken, och de som gjorde det handlade oftast om att döda monster, inte samla mat och sånt.

Dock tycker jag mig ha en ganska god uppfattning om hur det hela bör gå till. Ditt system, är det handlingsbaserat eller paralellbaserat? Det vill säga, får man automagiskt resurser av att ha kontroll över vissa områden, eller måste man ordna särskilda insamlingsräder? Bådadera är rätt fräcka.

Jag finner någonting underbart objektorienterat hos väldigt små skalor i resursstatistik. Har man ett i mat, räcker det för ett tag, liksom. En räd kanske ger ett i mat per person som hjälper till i räden, och då får denne välja om han ska samla resurser eller mat?

Annars funkar ju varianten att man får ett i mat per runda om man äger Lilla Skrotfabriken och två i mat per runda om man äger McDonalds-ruinerna, tillexempel.

Och nej, jag var sämre på att rita då, men eftersom jag tecknar på ett helt annat sett så kan jag se lite mer objektivt på det. Jag har ju självhatartendenser så jag spricker :gremwink:.

/Mogge, öppnar sig
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
lol!

Viktig notering: Det är alltså "Resurser" som är "skrot med användningsmöjligheter", INTE mitt system.. hahahahaha!
Och plötsligt så fick meningen en helt annan innebörd! :gremgrin:

Berättar du lite mer om spelet i allmänhet och ditt "skrotsystem" så hjälper jag gärna dig. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Alltså, det är löjligt enkelt egentligen.

Resurser mäts i Kvantitet och Kvalitet.
Eftersom "skrot" är så blandat så innebär "kvalitet" ungefär "hur mycket, och hur häftiga grejer man kan göra med den här grejen" Om du vill använda dina resurser till något, slå en tärning och lägg på kvaliteten. Om du kommer över svårighetsgraden (Som beror på vad du vill göra, och vilken typ av skrot du har) så kan du använda dina resurser. Ju bättre du lyckas, desto mindre resurser behöver du använda.

Vill du använda resurser i byteshandel, slå ett skrotslag som vanligt. Ju bättre du slår, desto mer får du för ditt skrot.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ovvv...alldeles för mycket för att jag ska kunna ta till mig det och förstå allt, men du verkar ha haft en hel del kul idéer en gång i tiden...med det menar jag dock inte att du nu bara har tråkiga idéer...*ler*
Jaja, det är alltid kul att hitta gamla saker man skrivit och upptäcka att man liksom inte riktigt känner igen det man skrivit, för man vet inte hur man var då som person, och hur man tänkte. En trevlig upplevelse.

/Skuggvarg
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du kan inte tänka dig att scanna in några av dina gamla bilder och visa för oss här på forumet?

"Kriga: Stone you! We crush you with our tools of war!"

Hahaha! Vilken underbar engelska. :gremlaugh:

Jag har tyvärr aldrig försökt skapa något eget rollspel. Däremot har jag en hel del gamla äventyr som ligger och skräpar. Oftast tämligen rälsade och fulla av stora borgar. Jag brukar dock ha ett stort problem när jag ritar kartor över stora byggnader. Jag får alltid en massa rum över som jag inte vet vad jag ska använda till. Dessutom är jag extremt värdelös när det gäller att rita skalenligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jag har ett gammalt rollspel från när jag var 11, kampanjvärlden var en stad som låg i en skog, intet mer. Staden var uppdelad i fyra delar (på kartan var det dessutom så praktiskt att varje del upptog en fjärdedel och var avränsade med en mur) och det var möjligt att spela som människa, orch, alv och aukton (öööh... uppenbarligen någon sorts drak-kentaur utan armar...).

Magisystemet var baserat på Khelataars. Dessvärre var min enda kontakt med Khelataar vid det här laget en bok som ägdes av en storebror till en av mina vänner. Jag hade kanske kollat på bilderna några gånger. Jag hittar även en karta som visar en ocean mellan två landremsor i vilken jag ritat ut två monster, ett längst i norr och ett längst i söder. Dessutom hittar jag rollformulär (handritade med trubbig blyertspenna) och tabeller för ålder, vapen, anlag, mängder med extraraser och liknande. Dessvärre inget regelsystem.
 
Top