Nekromanti En fundering

Shadowcat

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
32
Location
Varberg
Jag undrar en sak.
Det finns en hel del rollspel som går under genren skräck och som det verkar så är de alla (på ett eller annat sätt) ganska våldsamma. Dessutom så tenderar de flesta att balansera på en kant där rollpersonerna nästan är ondskan. Vi har spel där man spelar monster till och med (Vampire m.m)
Varför???
Jag vet att det har varit en disskusion om det redan men vad jag undrar utöver detta är varför fungerar inte rollspel med de vanliga monstren nu.
Varför blir vi inte rädda för vampyrer numera?
Är det för att vi idag kan förklara dom med rollspelet Vampire eller?

Shadowcat
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Who's the monster???

Det är väl en trend liksom mycket annat i rollspelsvärlden.
Jag skulle säga att det efter åttiotalets Chockliknande klassiska skräck där vissa är monster och andra monsterdödare är ganska naturligt att man försöker ge sig in i monstrets värld, och se saker utifrån monstrets synvikel. I själva verket tycker jag nog att det är en trevlig trend.
Men jag vill nog inte gå med på att den dominerar skräckrollspelsscenen, det torde ju CoC göra, och mer klassiskt än så blir det ju knappast...

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
För det första så måste jag nog påstå att det inte bara är Skräckrollspelen som är våldsamma.

När det gäller skillnaden mellan att spela vampyr eller vampyrjägare så finns ju inte den. Båda varianterna är lika bra. Sen vilken karaktär som är mest ond beror på spelets profil och framtoning.

Jag tror inte att klassisk skräck har blivit sämre för att Vampire och liknande okulta spel har dykt upp på marknaden. snarare tvärtom. man kanske uppskattar dem mer för vad de är. Få spel har väl hållt sig kvar på marknaden som CoC har lyckats med. Och man kan undra varför? Vad är så speciellt med världsbilden i CoC? Den bygger ju precis som andra spel bara på en viss mytologisk grund. Jämför med Kult, Vampire, In Nomine och Unknown armies.

Utbudet av spel har ju också blivit större och det måste ju vara till fördel för spelarna.

Ytterliggare en trend som har dykt upp är ju skräckspel som bottnar i zombieträsket. Men dessa får väl kanske ses mer som humoristiska skräckspel. Eller är dessa fullt seriösa?

Slutligen - klassiska monster kan göra underverk i ett äventyr. Varför inte sätta in en varulv, vampyr eller ett slemmigt monster i Neotech eller Eon. Något som kanske inte spelarna förväntar sig över huvud taget.

/PAX - arbetar på Inpherno Loopus
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Re: Who's the monster???

Måste bara säga att jag tycker det är en skam och en pina att "Vampire" och andra WoD-spel blir klassade som "skräck-rollspel". Dessa spel är knappast "horror", de kanske var det för en lång tid sedan (men bara knappt)men är nu bara ett i mängden - typ: det finns spel där man är cowboy, andra där man är astronaut, andra där man är riddare, andra där man är cyberpunkare, andra där man är musketör och så spel där man är vampyr/spöke/varulv/fantasifoster. Detta är det absolut inget fel på, jag säger inte att white wolf gör sämre spel än andra men jag tycker att det känns väldigt fel att blanda in WoD i skräck genren. För i WoD finns det ohyggligt lite "skräck". Bara för att man spelar spöke eller vampyr så blir det inte automatiskt ett skräckrollspel.
Nåja, nu har jag sagt mitt...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Slutligen - klassiska monster kan göra underverk i ett äventyr. Varför inte sätta in en varulv, vampyr eller ett slemmigt monster i Neotech eller Eon. Något som kanske inte spelarna förväntar sig över huvud taget.<p><hr></blockquote><p>Vampyrer i Neotech?

Men å andra sidan verkar det inte helt löjligt. Det gamla datspelet Bloodnet var ju en ganska intressant kombination av vampyrsaga och cyberpunk.

Ridijeck
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Man kan ju göra en variant på temat. Låt oss säga att någon psykotisk mördare springer lös i staden och suger blod från sina offer. Detta kan troligen få spelarna att börja tveka. Jagar man en massmördare eller en vampyr?

Sen lägger man naturligtvis till de klassiska elementen som hör till en äkta skräckis. Dimma, dålig belysning, fladdermöss, regniga nätter med åska och ljusfenomen, vidskepliga grannar, skuggor i natten, bla bla bla...

/PAX
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Inpherno Loopus

Jag själv har under en tid arbetat på ett regelsystem som jag har försökt hålla relativt enkelt. De vanligaste grundegenskaperna, färdigheterna och ett stridssystem som är lätt att använda sig av. På sätt och vis blir detta system universalt men tanken var från början att använda det till en SF-miljö. Nu spelar jag i en grupp som har ägnat nästan 8 år åt "realistisk" SF och därför är jag något uttråkad av konceptet för att orka skriva det. Jag har dock en del material skrivet och tankar om hur spelet skulle bli. Men jag väntar och ser hur Terra One utvecklar sig. Kanske Neogames kan vara intresserade av materialet i framtiden.

Nu kommer jag att sätta upp en kampanj i min egen spelgrupp som är äventyrs- och skräckbaserad och därför har jag sneglat på en del andra spel. CoC, Kult, Vampire mfl. Och kommit fram till att dessa världar inte stämmer lika bra med det jag vill presentera för mina spelare. Jag är ute efter en miljö inspirerad av 30- och 40-talet (Indiana Jones, The Mummy) men jag vill ändå ha den tidslös. Ungefär som i filmerna Dark City och Kafka. Därför har jag funderat på en parallell värld till vår egen. Jag tror detta kan ge en hel del utrymme åt mig själv som SL och att det förhoppningsvis också ger en ny upptäckarlust hos spelarna.

Beträffande den mytologiska delen så har jag inte bestämt den ännu. Man har så många ideér och det gäller att forma dessa till något som går att använda. Rollpersonerna kommer dock att kunna hantera psykiska krafter, magi och ritualer på olika sätt.

Regelsystemet kallar jag just nu för NOVA BAS och Inpherno Loopus är namnet på min kampanj. Nova Bas kommer förhoppningsvis att publiceras på min hemsida inom kort.

Den som lever får se.

/Patrik
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
crossovers

Oväntade crossovers i största allmänhet kan få rätt roliga effekter. En gång lät jag min spelgrupp åka på jakt efter PSI-mutanter (Mutant 2092). De befann sig i en mörk gränd då de hörde ett underligt fnitttrande. De följde ljudet längre in i gränden. Då rämnade illusionen.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
en annan variant

en annan skojig värld att införa hiskiligheter i är Wasteland. Jag lät min spelgrupp komma till ett gammalt köpcentra som numera fungerade som marknadsplats och se'n var det bara att köra Stephen King novellen "Dimman" rakt av. En annan gång kom de till en liten by i centraleuropa och sedan var det bara att köra en klassisk vampyrhistoria med försvunna jungfrur, paranoida och vidskepliga bybor, mystisk mäktig kille, fast jag gjorde som så att det var värdshusvärden som var vampyren och inte alls den galne vatenskapsmannen som flyttat in i kråkslottet...
 
Top