Nekromanti En fråga, kanske två..

forum_romanum

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
21
Location
lund
Hur spelleder man?

Hmm, jag hade tänkt fråga nåt om civilization. Men nu när jag tänker på det så inser jag att det bara var njuck.

Mvh/En annan bög
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Fundera ut en story, sammanställ uppgifter om dina spelledarfigurer, rita kartor och tänk på att spelledaren alltid har rätt. Lycka till!

Apropå Civilization bör du spela Europa universalis i stället. Ska du spela strategispel som tar lång tid kan du väl göra det på allvar!

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-08-06 11:22.</EM></FONT></P>
 

OlaJanson

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
14
Location
Göteborg
Ett nästan outtömligt ämne som skulle kunna besvaras med en bok.

Rollspel handlar till syvende og sist om underhållning. Som spelledare ligger det slutgiltiga ansvaret att hålla underhållningen på topp. Du skall fungera som regissör och klippa i scener som är tråkiga och ändlösa. Se på det som en film – ingen skulle vilja se en film med en ändlös dialog mellan karaktärerna där de misslyckas med att bestämma vad de skall göra.

Missbruka inte förtroendet som spelledare – allt för många killar väljer att bli spelledare för att för första gången få chansen att bestämma, domdera och diktera villkåren för sin omgivning. Spelledaren har inte alltid rätt – se det som ett samspel där det gemensamma målet är underhållning. Spelarna skall inte vara rädda för dig eller dina tärningar. I ett lyckat äventyr så riktas känslor, rädslor och ibland kärlek mellan spelarkaraktärerna och spelledarpersonerna – personliga vendettor utanför spelet blåser bort stämmningen omedelbart. Nyckfulla spelledare som plötsligt bestämmer sig för att låta halva spelgruppen omkomma i en lavin är ett bra exempel på anti-underhållning.

Var inte heller för snäll. Det är du som skapar den mesta av spänningen. Rättvisa är ett viktigt nyckelord – det är du som avgör sannolikheter i olika situationer. Var noga med att göra klart för spelarna ungefär hur stor chans det är att han klarar sig i en livshotande situation – om personen dör blir det lättare att ta om denne själv visste vad den gav sig in på.

En bra spelledare kan få det sämsta äventyr att blomma upp och bli till en kassasuccé.

Mvh

Implo

PS. Vad civilisation anbelangar så har jag ingen som helst kommentar. Det har visat sig i vetenskapliga tester att jag är på tok för dum för sådana spel. DS.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Utmana utan att döda

Den lilla erfarenhet jag har av spellederi (kan man säga så?) är följande: Utmana spelare och rollpersoner, men döda inte rollpersonerna (eller spelarna/images/icons/wink.gif) om de inte gör något idiotiskt.
Exempel: Rollpersonerna möter en drake. Gör det till en utmaning för dem att ta sig därifrån utan att bli grillade, genom t ex smicker, löften eller liknande.Om någon säger "Jag anfaller" får han/hon skylla sig själv. Grilla honom/henne (rollpersonen, inte spelaren!), men ge de andra en chans att fly. De bör inte straffas för sin kamrats dumhet

//Genesis - som låtsas om att han kan mer om rollspel än han egentligen kan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Brukar det inte stå hur man gör i regelboken?

Det gjorde det tom i DoD2! Det är så jag har lärt mig att SLa iaf.

2:a raden i <B>implo</B>s inlägg säger vad en SL gör men inte <EM>hur</EM> han gör det.
En SL beskriver vad som händer runt om RP:na och hur allting ser ut. Ta en torgplats t.ex. Vad kan tänkas finnas på en sådan, vad händer, vad <EM>kan</EM> hända? SL ger också respons på hur spelarna uppför sig.
Hugger t.ex. en spelares rollperson (RP) ner en man på öppen gata kan denne förvänta sig att bli jagad av lagens (halv)långa arm.

/[color:green]Han</font color=green> som såg E-Type på Effess (en bar) på Gotland (och Ulf Lundell när [color:green]han</font color=green> stod i en bankomatkö, men det är en annan historia)
 
Top