En faders sista önskan (Iron Sworn)

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag bestämde mig såhär i tider av social distansering att spela lite iron sworn med mig själv och satte upp rollformulär och likande på roll20 .

Jag skapade en karaktär som jag döpte till Ansgar och gjorde honom till en ranger och gav honom följande assets - Archer , companion dog och wildblood .

Så Ansgar är en ranger som åtföljs av sin trogna hund vit-tand och i Ansgars ådror flytter det gamla blodet ifrån dom som kom före (jag tänker mig fe blod eller nått likande ) ett arv Ansgar har ifrån sin döda mor . Ansgar vet inte något om sin mor , hon dog i barnasäng när Ansgar föddes . Kan senare bli en intressant story hook .

Ansgar startar sitt äventyr i bosättningen Stena fäste på storm öarna ett kluster av öar utanför järnländernas sydkust .

Ansgars far Orm ligger för döden och hans sista önskan är att återförenas med sin förstfödde son och tillika Ansgars äldre bror Wulfgar som Orm i vredesmod försköt för 10 år sedan och han vill nu försonas med Wulfgar innan han går vidare till förfädernas salar .

Ansgar svär ett järnlöfte till sin fader uppå sitt svärd att han skall finna och bringa tillbaks Wulfgar innan den gamle går hädan .

Ansgar och vit-tand korsar havet med båt och når fastlandet och den lilla byn frostfjord där Ansgar frågor runt om Wulfgar och på det lokala värdshuset får han upp ett spår och en fiskare leder Ansgar till byns ledare Garm . Garm säger sig ha information om Wulfgar men för att få denna information måste Ansgar göra en tjänst för byn . Garm berättar att frostfjord är plågade av en best som har sin håla vid en övergiven kyrkogård som lokalbefolkningen tror är hemsökt och om Ansgar kan få ett stopp på bestens framfart så kommer Garm att berätta vad han vet om Wulfgar .

Ansgar bestämmer sig för att proviantera och spendera natten i frostfjord för att ge sig av och ta hand om besten följande morgon . Ansgar svär ett nytt järnlöfte att besegra besten och ta med dess huvud till Garm .

Ansgar och vit-tand beger sig mot kyrkogården och efter ett tag kommer dom fram till en bred fors som dom måste korsa , Ansgar missbedömmer svårigheten och hamnar i vattnet och förs nedströms av det forsande vattnet . Ansgar lyckas kravla sig iland men har förlorat större delen av sin packning .

Ansgar slår läger och tänder en eld för att torka sina kläder medans vit-tand håller vakt .
När Ansgars kläder har torkat inser han att det börjar skymma och dom slår läger för natten .

Följande morgon ber Ansgar gudarna om ett järtecken och en stor svart kråka lyfter ifrån ett träd och flyger i nordlig riktning , övertygad om att gudarna har visat honom vägen visslar Ansgar på vit-tand och beger sig i riktningen som kråkan flög.

Efter att ha vandrat i flera timmar så ser Ansgar vad som verkar vara ett skogshuggar läger och trött och hungrig med större delen av sin packning bortspolad av forsen dagen innan så ser Ansgar möjligheten till ett varmt mål mat samt eventuell information om besten .

Skogshuggarna är vänligt inställda och ger Ansgar ett varmt mål mat och perkar honom i riktning mot kyrkogården där besten huserar .

Ansgar kommer fram till kyrkogården där han vidtar undersökningar som leder honom till ett mausoleum där han kan se en hög med ben utanför , vid närmare undersökning verkar benen vara människoben . Ansgar lägger en pil på bågsträngen och han och vit-tand gör sig redo att bege sig in i mausoleumet när ett blodisande ylande fyller luften .

Där slutade jag spela för idag och kommer fortsätta Ansgars äventyr när andan faller på härnäst .
 
Top