Nekromanti En exkommunicerad och dödsmärkt Daakriddare

Claudius

Veteran
Hej! Jag är 34år och har spelat rollspel i 20 år nu...D&D, Mutant, Shadowrun, Star Wars, Mutant undergångens väktare och nu till slut sen 5 år tungt inne på EON!
Jag har precis skapat mig en ny karaktär (efter företrädarens hädangång...). Claudius, en f.d Daakriddare ur Fexiororden i Jargien som blivit bannlyst och dödsdömd efter samröre (köttsligt( med en kvinna som nu (falskeligen) dömds för häxeri och bränts på bål. Claudius lever nu sedan nästan 10 år på flykt i Utmark där han hankar sig fram som hyrsvärd....
Jag vill ha hjälp med bakgrundsinfo om Jargien och Utmark...Nån som har tid och ork? Mvh Claudius

Jargien.

Yo.
Här kommer lite kort info om Jargien:

Jargiska kejsardömet är praktiskt taget en blandning av Spanien under inkvisitionen och, framförallt, kejsartidens Rom. Riket är genomkorrumperat på alla nivåer och det enda som verkar hålla kejsardömet samman är den starka armén, den inveklade byråkratin och alla miljoner cirefaliska silvermynt som staten lånar ihop för att överhuvudtaget kunna betala ut löner till sina legioner.
Den jargiska överklassen är ökänd för sitt slöseri och sin dekadens vilket står i stark kontrast till den återhållsamhet och kyskhet som Daakkyrkan (den enda tillåtna religionen, påminner rätt mycket om katolicismen) förespråkar. Magi är totalförbjudet och utövare av dessa "svartkonster" jagas ständigt av den mäktiga och oförlåtande inkvisitionen. Slaveri förekommer, liksom gladiatorspel.

Kejsardömets största fiender är av tradition Mûhad i väster och de samoritroende länderna på Asharinahalvön (Jarlaunionen Asharien och Konungariket Soldarn) tänk ett fantasy-USA respektive ett rätt standard-fantasyland), och genom historien har flera korståg mot dessa ogudaktiga riken utförts. Sedan ett år tillbaka (det vill säga år 2966 e.D.) så ligger Jargien officiellt i heligt krig mot Soldarn men inga militära åtgärder har hittils tagits vid (som jag ser det är det troligast är att Jargiens förtrogna grannland Damarien med aboratens välsignelse leder kriget mot de samoriska rikena, då kejsardömets egen förmåga att föra ett stort, offensivt krig p.g.a. all korruption och obetalda statsskulder kan diskuteras).

Jargiens mystiske kejsare heter Jargus Zavian Salvianis och har setat på tronen i 131 år, och han var knappast ung när han själv erövrade posten som kejsare genom att mörda sin egen halvbror, kejsar Leonidos. Han verkar vara förvånansvärt tillbakadragen trots sin nästintill totala makt och bryr sig uppenbarligen inte märkvärt om att hans väldiga rike håller på att ruttna sönder.

Överlag så kan du, som sagt tänka dig Jargien som en blandning av Spanien under Torquemadas inkvisition och Rom under kejsartidens sista år.
Nu när jag tänker efter så liknar landet (rent socialt alltså) också dagens Ryssland rätt mycket med all korruption och den allmänna förrutnelsen i samhället med äckligt rika och äckligt fattiga samt hög kriminalitet.

I övrigt hänvisar jag till modulen Geografica Mundana.
Utmark vet jag dessvärre föga om, annat än att det styrs av en skum magiker med en mäktig drake som slav.

Re: Jargien.

Det finns en kort referens till Utmark i beskrivningen av Drunok på sidan 236 i Spelledarens Guide. Inte mycket men det kan kanske sätta fart på fantasin.

Det finns även en hel del om Utmark i ett av Fenix numrerna men jag minns inte vilket och har just nu inte tillgång till dem.

Utmark är i stort sett en ödslig vildmark, i min hjärna mestadels bestående av steniga vidder och uppbrutna och ogästvänliga kullar/låga berg, med enstaka vindpinade tallskogar här och var. Byar är små och kraftigt befästa, och invånarna är misstänksamma mot främlingar. Det finns en centralort (minns inte vad den hette), och det är hemvist för en mängd barbarer och avskum som blev utsparkade ur Drunok för att de var för äckliga. Tänk er att allt luktar piss och brinnande djurfett, att alla hus har svettframkallande eldstäder för att hålla undan den kalla vinden som letar sig in genom stockväggarna och att nöjeslivet är begränsat till olika former av strider i grovt tillverkade stridsgropar (inga fancy arenor) -- man mot man, man mot björn, gris mot gris... ni förstår. Lägg till detta en sinnessjuk magiker som på något vis bundit en drake till sig, så förstår ni att Utmark inte är något roligt ställe att vara på.

Fenix nr 2 år 2006 innehåller den enda matnyttiga information som finns om Utmark (det omnämns på ett mycket intetsägande sätt i GM, EM, Drakar och L&H).

Som tillägg till Bobby kan jag säga att Utmark ligger trängt mellan Kraggbergen, en länga berg/kullar som utgör Drunoks norra gräns, Mitheraskogen och en av ringsjöarna. Kraggbergen bidrar med barbarer, Mithera med frakktiraker och allmän fantasyohyra, Drunok med äventyrare, och med på köpet finns en liten kentaurpopulation i nordväst och möjligheter för utstötta rauner att leta sig ned dit. Befolkningen utgörs dock till största delen av ättlingarna till fyra adelshus som landsförvisades ur Drunok för några hundra år sedan, och de har i stort sett bara namnen kvar. Över huvud taget får stället Soldarn att likna en högt stående och tätbefolkad centralmakt.

Utmark styrdes sedan mycket länge av bergstrollskungen Oddhoder från ett fäste i norra Utmark, vilket i stort sett innebar att han började trixa med vädret om folk gjorde för mycket väsen. Han har dock bokstavligen gått bort, och istället kom den till synes smågalne häxmästaren Moróga till makten med hjälp av en förslavad mortuachdrake och en stam lierade frakktiraker, och ägnar sig som bäst åt att förslava och brandskatta befolkningen, då han inte smider planer på att råna bergstrollen och med deras stora skatter hyra legosoldater och erövra världen, typ (nej, han är inte riktigt så stereotyp som han låter, läs artikeln).

Vill du veta mer är det bara att läsa artikeln; vill man ha high fantasy à la Eon tycker jag att det är ett utmärtk äventyr.

Öööh... Martin? [ANT, OT]

Vill du vara formell och använda dig utav riktiga namn så heter jag Daniel. Ok om du hade kallat mig typ "Markus", det har hänt förut, men vart fick du Martin ifrån? :gremconfused:

Back