Nekromanti En bra början!

Kindtand

Veteran
Joined
12 Aug 2013
Messages
21
Location
Karlskrona
Jag spelledde Fantasy för första gången idag och jag hade skitkul!

Jag ledde det gamla introduktionsäventyret från Drakar och Demoner 91 men hade lagt till en hel del. Istället för att det bara var typ: Byn är drabad av ett rövarband= Hjälp byn... Så hade jag lagt upp det att ett hertigdöme led under en galen och girig hertig. Han hade hört om en nystartad motståndsrörelse och hyrt banditer att plundra befolkningen i motståndsrörelsens namn. Så att de inte skulle få fotfäste och förtroende hos folket.

Spelarna kastades in i detta då en vagn överfalls av den riktiga motståndsrörelsen. De räddar hertigens dotter. Egentligen är det ju ett försök att få bort henne från en förtryckande far och få henne till hennes älskades (motståndsrörelsens ledares sons) sida. Men vad gör man inte om en kvinna i nödråkar ut för banditer...

Spelarna råkar dock ha ihjäl det rövarband som Hertigen anställt. Och hamnar sedan på motståndsrörelsens sida. Det hela slutar med att de framför byns hela befolkning räddar ledarens son, dräper den förtryckande hertigen, har fått stadsvakten på sin sida såpass att de "inte ser något för de råkade ha ryggen vänd åt det hållet trots att alla var närvarande på något mystiskt vis".

Jag har förlagt min spelvärld till Fantasy i Ereb Altor. Det har sin förklaring i att det är den fantasyvärld som jag växt upp i och nu när jag i vuxen ålder ska presentera två vänner i rollspelets fantastiska värld vill ha något jag känner väl.

Men jag älskar Fantasys system. Det är smidigt, snabbt och lättbegripligt. Det främjar berättandet och storyn. Jag kör att coolhet och story trumfar regler. Så bör det vara. Det är så skönt att svärd ger +3 och man inte behöver göra modifikationer beroende på om det är ett bredsvärd, bastardsvärd eller långsvärd... (bara ett exempel)

Nu har jag druckit en del vin men jag vill bara säga utan att låta för sentimental och påverkad: @Arfert! Kudos. Det är ett fantastiskt bra spel som är lätt och kul att spela. Snabbt att komma in i och det främjar en bra berättelse att vara delaktig i. Det var längesen jag hade så kul som spelledare.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Kul att Ereb Altor lever vidare, vilken skitsnygg karta du gjort! På din hemsida menade jag.
Fantasy är lätt att spelleda, inte för mycket regler som sätter käppar i hjulet för kreativiteten :gremsmile:
//Brokk
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Appropå gamla drakar äventyr, jag rotade fram mitt gamla "Spindelkonungens pyramid" och körde det med frugan och hennes systerson som är 10, blev hur bra som helst. Och han som spelade för första gången blev biten direkt och gick all in med rollspelandet direkt :gremsmile:

Lite otippat att en tioåring väljer att spela en 35 årig skallig på gränsen till dvärgväxt karaktär. Det roligaste än så länge var nog en diskussion om getmjölk på det obligatoriska värdshuset med den lika obligatoriska feta svettiga värden. Ännu roligare blir det av att vi spelar på "svorsk" en salig blandning av göteborska och nordnorsk. Ka i fan! ä vil ikke ha nokka geitmelk. Funkar så mycket bättre än den svenska motsvarigheten
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Herr Arntsen said:
"
Lite otippat att en tioåring väljer att spela en 35 årig skallig på gränsen till dvärgväxt karaktär.
Va, spelade han mig? :gremsmile:
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
226
Location
Helsingborg
Herr Arntsen said:
...son som är 10, blev hur bra som helst. Och han som spelade för första gången blev biten direkt och gick all in med rollspelandet direkt :gremsmile:
+1!

Det där är en av mina önskningar. Att min grabb blir biten av rollspel och bjuder in sina kompisar för att spela. Jag kommer alltid ställa upp som spelledare för grabben.


För övrigt vill jag ge stående ovationer till en av Sveriges hyggligaste och hängivna spelledare Kindtand. Och detta sägs utan vin i kroppen. Det sentimentala bjuder jag på kompis. :gremgrin:
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Kindtand said:
Men jag älskar Fantasys system. Det är smidigt, snabbt och lättbegripligt. Det främjar berättandet och storyn. Jag kör att coolhet och story trumfar regler. Så bör det vara. Det är så skönt att svärd ger +3 och man inte behöver göra modifikationer beroende på om det är ett bredsvärd, bastardsvärd eller långsvärd... (bara ett exempel)

Det är ett fantastiskt bra spel som är lätt och kul att spela. Snabbt att komma in i och det främjar en bra berättelse att vara delaktig i. Det var längesen jag hade så kul som spelledare.
Kan bara instämma. Jag hade samma känsla när jag spelledde. Det är väldigt smidigt som SL (kan inte uttala mig som spelare än) och snabbt applicerbart på vilket färdigskrivet äventyr som helst!
Välkommen till de frälstas skara ;-)
 
Top