Nekromanti elaya...

jjensm

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
4
tja! ja har börjat tänka så smått på världen nu... ja ska göra en platt värld som en skiva... men sen kommer ja inte på nått mer... hur kan man göra en skrääck/fantasy värld till en skräck/fantasy värld????? ja ångrar nästan att ja gav dinga ideen me de fyra planen för de va den bästa iden ja fått /images/icons/sad.gif... kan nån hjälpa majj..

/jewn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"tja! ja har börjat tänka så smått på världen nu... ja ska göra en platt värld som en skiva... men sen kommer ja inte på nått mer..."

Skriv en önskelista.

Åkej, du ska ha en skräckfantasyvärld. Då behöver du identifiera några saker som gör spelvärlden skräck, och några som gör den fantasy. Skriv ner dessa på ett papper. Titta på var och en av punkterna på din önskelista. Vrid och vänd på den, förtydliga den, och skriv upp förtydligandena på ett papper.

Vad du helt enkelt ska göra är att fråga dig hur du ska förtrolla och samtidigt skrämma dina spelare.
 

jjensm

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
4
ja men ja kommer inte på nått skräck... de ända ja har kommit på e en platt värld, mycke skog och trånga gator i stora städer... ja måste ju ha mer... men mitt huve e lika tomt som alltid =).. hjälp mig med ett par tipps till "listan"/images/icons/smile.gif
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Några funderingar?

Börja med att hitta på något som har ett direkt samband med världens form: Beskriv vad som finns runt omkring den platta skivan, och vad som händer om man trillar av. Finns det andra världar som ser likadana ut? Är det helt tomt nedanför eller finns det till exempel hav, träsk, lava, sten eller något annat? Vad finns ovanför, är det en vanlig himmel? Hur fungerar dag och natt? Väder? Årstider? Finns det monster av något slag på andra världar eller nedanför/ovanför? Hur skiljer de sig från de monster som finns på den "vanliga" världen?

Bara några idéer för inspiration.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ärligt talat: den platta världen låter fånig. Kör en rund värld i stället, som jorden. Kör därtill en Lovecraft och väv in skräcken i ett religiöst-mytologiskt ramverk. Både Kult och CoC visar hur bra det går att skapa skräck utifrån en mytologisk kosmologi.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Om platta och runda ting

Nåväl, smaken är tydligen delad vad det gäller runda och platta världar. För egen del kräver jag nog en sjutusan till grundstory för att kunna acceptera en platt värld. Om spelkonstruktören inte vet vad han ska göra med sin idé om en platt värld så menar jag att det är berättigat att vederbörande inser att det finns väldigt mycket skräckfantasyprylar man kan hitta på även utifrån det "runda" perspektivet. Helt enkelt är det mitt förslag att killen som startade tråden försöker hitta grundstoryn först innan han klurar ut formen på världen.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Om platta och runda ting

Men eftersom han har en världsidé men ingen grundstory, så är det ju enklare att utgå ifrån det man har. Om den historia han kommer på leder till att världen måste ändras så är det en annan sak - men har man något att börja med så ska man inte strunta i det helt för att man inte har alla detaljer ännu. Det vore synnerligen fånigt.
 

jjensm

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
4
ok... men...

vad e då kännetäcknet för min värld... förutom mycke skog, många stor ruiner och feeta biigbauta kyrkogårdar???
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det vet bara du

"vad e då kännetäcknet för min värld..."

Det är din värld. Vi vet inte vad som kännetecknar din värld.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Förslag vill du ha, förslag ska du få

Om det nu är konkreta förslag du vill ha, och inte bara tips på hur du utvecklar din egen värld, så kanske jag kan assistera litegrann.

Okej: världen styrs av en mäktig, telepatisk mossvarelse som, genom sporspridning, kan ta kontrollen över människors hjärnor och förvandla dem till viljelösa zombies. Mossvarelsen finns överallt i skogen och kan frammana mycket verkliga illusioner. Dessutom har den kontroll över all skriven text och kan därmed ge hypnotiska suggestioner genom att man läser en bok. Mossvarelsen utkämpar ett krig mot en urgammal ras av varulvar, vampyrer och demoner om människornas själar. Mitt i smeten sitter människorna och är synnerligen maktlösa.

Och om du skulle bestämma dig för att använda den här idén, så glöm inte att omnämna mig i eftertexterna. /images/icons/wink.gif. Kalle Bergman, det är jag.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Det vet bara du

Det känns litet som att du vill att vi ska skriva spelet åt dig :gremwink: Det du behöver göra är att ta dig tid att tänka efter själv. Det behöver inte gå fort. Sätt dig och brainstorma eller något - skriv alla idéer du kommer på även om de verkar korkade. För ju fler idéer du skaffar, desto större chans att några av dem är bra :gremwink:
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Det vet bara du

Det behöver inte gå fort

För mig personligen så har det tagit ungefär fyra år att bli ''nästan klar'' och mer än ''nästan, nästan klar'' blir man väl aldrig. Tider för rollspelsproduktion var uppe i en tidigare tråd och för enmansprojekt verkade ''åratal'' vara den normala tidsåtgången, åtminstone om man skall hinna med något annat bredvid. Framför allt tror jag också att man skall vara beredd att ändra under vägens gång. Givetvis är det bättre om man kommer på den perfekta idén på en gång men ofta blir det bättre om man vågar ändra.
 
Top